30. juni 2019
ContinentalReklameTrail KingDekkProdukttesterJeg har syklet på Continental i mange år, men for en god stund siden valgte jeg å gå bort fra Continental til fordel for Maxxis. Den siste tiden har det skjedd en del på Continental og forrige sesong prøvde jeg Continental X-King 2.4. X-King var et godt dekk til sitt formål, men dessverre så ble de litt for fine i mønsteret til mitt bruk.
Derfor var det riktig så spennende at Tempo AS sendte Trail King 2.4 til testing til årets sesong.
Continental gjør det enkelt, de spanderer en strips og et foliert papplate med informasjon. Jeg synes det er enkelt og greit. Dekkene er solide og massive. Det er to tunge dekk å løfte opp av pappeska. Et lite kutt med kniven og så er stripsen borte. Når dekket foldes ut så virker det stort.
Trail King var en del strammere enn tidligere bekjentskaper fra produsenten. Det var viktig å få lagt dekket godt ned i felgen for å få gummien over felgen hele veien rundt, men bare man er bevist på dette så går det ganske enkelt å få dekket på. Det gikk ikke uten dekkspaker, men dekkspakene så gikk det enkelt å flippe dekkene over kanten på felgen.
Det som var virkelig bra var at dekkene er en millimeter bredere enn de 60mm som er oppgitt. Jeg veide begge dekkene til 965g. Det er 25g mer enn de 940g dekkene er oppgitt med. Personlig synes jeg ikke det er så aller verst, men det er nesten 3% mer enn oppgitt.
Navn | Størrelse | Teknologi | Målt Vekt | Veil. Pris | 25mm felg | 30mm felg | 35mm felg | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Kropp | Mønster | Kropp | Mønster | Kropp | Mønster | |||||
Hutchinson Toro Enduro | 57-584 | Hardskin 2×66, RR end | 1145g | 599kr | 57mm | 60mm | 61mm | 61mm | ||
Maxxis High Roller 2 | 61-584 | EXO, 3C Maxx Terra | 904g | 58mm | 59mm | 59mm | 59mm | |||
Maxxis High Roller 2 | 63-622 | EXO, 3C, TR | 1019g | 58mm | 62mm | |||||
Maxxis Ardent 2.4 | 61-622 | EXO, TR | 866g | 62mm | 62mm | |||||
Continental Trail King 2.4 | 60-622 | Performance, Pure grip, Shield Wall | 965g | 61mm | 61mm | |||||
Continental X-King 2.4 | 60-622 | ProTection, Black Chilli | 732g | 58mm | 58mm |
Av erfaring så er dekktrykket som Continental oppgir litt for mye for å få godt grep i marka. Anbefalt trykk er på 3 bar eller nesten 45 psi. Selvfølgelig måtte jeg prøve trykket på anbefalt nivå og da ruller dekket kjempebra på asfalt og grus. På sti oppover fungerer det ganske bra, men over røtter og våte steiner slipper dekket fort.
Når dekket slippes ned til 1,2-1,5 bar (17-21psi) så griper dekket stort sett på alt. Etter litt prøving så ender jeg opp med ca 20psi foran og 25psi bak. Det fungerer fantastisk bra å sykle på de kjente stiene i området. Jeg har ikke satt noen store rekorder enda, men i starten på sesongen så må det kjøres noen turer før det sitter i kroppen igjen.
Jeg opplever at dekket sitter godt på de fleste underlagene jeg sykler på. Det biter godt i svingene og responderer godt når jeg tråkker. I forhold til kombinasjonen med Maxxis Highroller foran og Maxxis Ardent bak, så er oppleves Trail King som litt tyngre i oppoverbakker og litt mer stabilt i nedoverbakkene. Mest fordi Ardent slipper litt fortere i svingene, men dette er gjort bevist.
Dekket fungerer, etter min mening, riktig så bra. Testresultatene så langt viser at dekket absolutt henger med, men at det er enkelte partier hvor dekket ikke kommer riktig så godt igjennom som jeg skulle ønske. Trail King er noe tyngre i bevegelsene enn det, eksempelvis Maxxis Ardent er. Nå er Ardent et dekk ment for mindre grov sti i utgangspunktet, så sammenligningen er muligens ikke helt rettferdig.
I nedoverbakkene henger Trail King utrolig godt med. Det er starten på sesongen og i de fleste partiene er det bare snakk om sekunder.
Den totale oversikten vises under her.
Produsent og Dekk | Gjørme | Skogbunn | Hardpakket | Gress | Asfalt | Kombinert |
---|---|---|---|---|---|---|
Helning | 12 % | 10 % | 8 % | 4 % | 10 % | 8 % |
Hutchinson Toro Enduro (27.5) | 05:18 | 04:34 | 04:35 | 03:45 | 08:02 | 23:20 |
Maxxis Highroller 2 (27.5) | 04:20 | 03:53 | 04:45 | 03:40 | 09:27 | 21:47 |
Continental Trail King 2.4 (29) | 05:11 | 04:27 | NA | 03:16 | 09:11 | 26:30 |
Continental X-King 2.4 (29) | 04:50 | 04:16 | 03:34 | 02:31 | 07:40 | 20:21 |
Continental Trail King 2.4 / X-King 2.4 (29) | NA | NA | NA | NA | NA | NA |
Maxxis Ardent 2.4 (29) | 06:58 | 05:42 | 04:32 | 02:42 | 08:10 | 22:09 |
Maxxis Ardent 2.4 / High Roller 2.5 (29) | 04:03 | 03:20 | NA | 02:16 | 06:54 | 18:16 |
Produsent og Dekk | Gjørme | Skogbunn | Hardpakket | Gress | Asfalt | Kombinert |
---|---|---|---|---|---|---|
Helning | -19 % | -12 % | -13 % | -7 % | -9 % | -16 % |
Hutchinson Toro Enduro (27.5) | 01:09 | 00:44 | 00:55 | 01:30 | NA | 05:44 |
Maxxis Highroller 2 (27.5) | 01:20 | 00:47 | 00:59 | 01:21 | 01:21 | 07:32 |
Continental Trail King 2.4 (29) | 01:20 | 00:51 | 00:54 | 01:22 | NA | 06:44 |
Continental X-King 2.4 (29) | 01:23 | 00:51 | NA | 01:32 | 01:38 | NA |
Continental Trail King 2.4 / X-King 2.4 (29) | NA | NA | NA | NA | 01:22 | NA |
Maxxis Ardent 2.4 (29) | 01:51 | 00:54 | 0:53 | NA | NA | NA |
Maxxis Ardent 2.4 / High Roller 2.5 (29) | 01:12 | 00:53 | 0:54 | 01:04 | 01:21 | 06:17 |
Continental er et dekk med stort nedoverpotensiale. Oppover føler jeg dekket henger litt igjen og med det mønsteret dekket har, så er ikke det så veldig rart. Sidefestet på dekket er rimelig bra, men du må ikke finne på å sykle på anbefalt trykk. Jeg opplever sjelden at dekket glipper ukontrollert og de gangene det glipper så fester det seg kontrollert inn igjen når sideknastene får gnagd seg inn igjen.
En av de større ulempene med dekket er å bruke det bak. Det graver seg så godt ned i underlaget at det fester for godt. Jeg tror ikke jeg kommer til å bruke det bak, men som fremdekk tror jeg Trail King vil være supert. Det har jeg tenkt å prøve sammen med X-King en periode.