En enklere tur

ProviantServiceSykkelTreningTursyklingTips & Triks

En sykkeltur kan være så mangt. Det kan være en liten runde oppi marka, en tur til butikken eller en flerdagers tur i terrenget. Det å få turen til å bli enklere handler ikke om hjelpemotorer eller å kjøpe masse nytt utstyr, det handler om å kjenne det man har til rådighet og utnytte det man har.

I dette innlegget skal jeg ta utgangspunkt i en av mine mange dagsturer i fjellet. Dette handler i hovedsak om tre ting. Langsiktig forberedelse, kortsiktig forberedelse og ikke minst selve turen.

Langsiktig forberedelse

Dette handler i stor grad om mengdetrening. Det er ikke så viktig at man trener hardt og teknisk, men heller at man kommer seg ut. Selvfølgelig drar man nytte av flere timer på styrkerommet med kjernemuskulaturtrening og beinstyrke, men hvis du heller vil ut og sykle i naturen er dette også en god forberedelse. Ikke legg ut på turer du ikke er skikket til å gjennomføre. Har man planer om en tur som på planen ser ut til å ta 4 timer, kan turen fort ta det dobbelte og resultere i mange timer med gåing og dytting av sykkel. Da blir det ikke en enkel tur.

En annen del av den langsiktige forberedelsen er å gjøre seg kjent med utstyret. Prøv å lappe et dekk, bytte en slange, plukke av ei eike som brekker eller justere et gir som begynner å knatre. Få en følelse av hvordan det er å sykle med 5 kilo i sekken kontra 1,5. Finn ut av hvilke dekk du liker best og hvilket trykk du pleier å sykle med.

Den siste delen av en langtur er proviant. Det å stille med mat du aldri har spist før, eller ikke kjenner effekten av, er dumt. Når du begynner å kjenne deg sliten, så er det ofte for sent. Det å gjøre seg kjent med hvordan kroppen reagerer på eksempelvis for lite væske eller for lite mat er smart. Og ikke minst, er det lurt å venne seg til gode vaner for spising og drikking på tur for å forebygge utmattelse.

Drytech Turmat
Drytech Turmat

Kortsiktig forberedelse

Den kortsiktige forberedelsen handler om dagene før turen. Sørg for at du har kjøpt inn mat, energibarer osv og at utstyret er funksjonstestet og sjekket. Er sekken brukbar og riktig stilt inn. Er skoene sjekket slik at de ikke havarerer på turen. Har du nok luft i dekk og dempere. Alle disse små tingene som gjør at turen blir en suksess er det lurt å begynne med noen dager før turen.

For selve sykkelen har jeg tidligere laget ei sjekkliste på. Har du fått mengdetreningen så vet du hvor du liker å ha ting. Du vet at energibarene bør ligge i et av rommene på sekken slik at du finner dem. Du vet at verktøyet ligger et sted du enkelt kommer til når du trenger det. Det handler egentlig bare om å fylle opp og sjekke at ting er på plass der det skal være.

Det aller siste er å fjerne alt unødvendig. Søppel fra forrige tur og ting som er kjekt å ha, men som aldri har vært i bruk. Her handler det om å fjerne de grammene man kan fjerne. Plutselig er det en kilo som er borte.

Selve turen

Så var det selve turen da. Hvordan skal den bli enklest mulig? Som du kanskje skjønner av dette innlegget så er over halvparten av turen forberedelsene. Har du fungerende utstyr og fungerende kropp, så blir turen mye enklere.

Johan drister seg over broa
Johan drister seg over broa

Skal du på en dagstur slik jeg har forberedt meg til her, så er det viktig å disponere krefter og ikke ta unødvendige sjanser. I mitt tilfelle så syklet jeg i 8 timer og hadde derfor planlagt to større matpauser og fire mindre pauser med nøtter og sjokolade. Kort fortalt så finnes det hurtigvirkende og langtidsvirkende mat. Dette eksemplifiseres ofte som sjokolade og nøtter. Nøtter er strengt tatt ikke nødvendig med mindre man skal være ute på tur en hel dag. Næringen i nøtter tar lang tid før den gir effekt og fungerer tregt. Sjokolade fungerer med en gang og dabber fort av. En kombinasjon mellom nøtter og sjokolade på lang tur kan derfor være gunstig. Start med 75% nøtter og 25% sjokolade og avslutt med 100% sjokolade. Det er ofte slik jeg legger opp pausene på turene mine. Det aller viktigste er å ikke overkomplisere det. Her er det jo selvfølgelig lov å være kreativ og lage fine energibarer selv, eller kjøpe ferdige barer som man vet fungerer.

Da er det bare å ønske deg en riktig god, og forhåpentligvis enklere, tur