Planlegge en tur

PlanleggeRuteSykkelTursyklingTips & Triks

Hvis du har lest de tidligere innleggene angående tursykling, så bør du begynne å få en viss formening om hva tursykling faktisk er. Nå er det på tide å begynne planleggingen til en sykkeltur.

Tidligere har vi presentert turplanlegging i marka her på sykkelhjulet, men denne gangen skal vi prøve å ferdes langs veier. Til dette så finnes det en rekke verktøy, men denne gangen skal jeg benytte Google og tjenesten mymaps. I tillegg benytter jeg Garmin sitt BaseCamp-program. Som støtte har jeg valgt å benytte GPSvisualizer.com for å få frem bedre høydekurver til turen.

Nøkkelinformasjon

Dette er en iterasjonsprosess. Først finner man ut hvor man vil for så å finne ut hvor langt det er. Det å vite cirka hvor mange dager man har til disposisjon i tillegg, gjør at man kan lage seg omveier eller snarveier.

Jeg har en liten tommelfingerregel om at jeg sykler ca 15 km/t. For hver 500 høydemeter legger jeg til en time og for hver 1000 fallmeter trekker jeg fra en time. Dette kan gjøres på slump eller man kan begynne med et excelark.

Planen min denne gangen er å besøke Atlanterhavsveien. Jeg ser for meg at Bud vil være et fint snusted og benytter Google maps til å legge tur-retur Bud med omkjøring om Sundalsøra. Fordi Google Maps ikke lar deg sykle igjennom tuneller så velger jeg bil som fremkomstmiddel foreløpig.

Ruta jeg sikter på er ca 480km. Hvis jeg ignorerer høydemetrene foreløpig så vil turen koste meg ca 32 timer (480km / 15km/t). på ca 120km om dagen så kan det nok bli opp mot 2500 høydemeter en dag, derfor legger jeg inn 10 000m / 500m timer og trekker fra 10 000m/1000m som gir 42 timer, altså 10,5 timer om dagen.

Jeg tenker at det er gjennomførbart og begynner planleggingen ut fra det.

Detaljplanlegging

Det jeg vet nå er at turen er på ca 480km og at jeg kan klare dette på ca 4 dager under forutsetning at jeg sykler ca 120km på en dag. Personlig ser jeg på 120km som overkommelig, men da skal det være akseptabelt vær.

Det er nå jeg bytter fra Google Maps til Google Mymaps og grunnen til dette er at fra Mymaps kan man eksportere KML-filer. KML-filer kan jeg igjen importere direkte til Garmin Basecamp. De er også kompatible med GPSvisualizer for å legge på bedre høydekurver.

Ved hjelp av «legg til veibeskrivelse» oppretter jeg ruten min fra start til slutt. Jeg lager en veibeskrivelse pr dag. Ved hjelp av via-punkter legger jeg opp ruten slik jeg ønsker den.

Skjermbilde fra ruteplanlegging i Google MyMaps

Målet med detaljplanleggingen er å dele opp turen i ønskede distanser og å finne naturlige steder å stoppe langs veien. Det kan være alt fra ting jeg vil se på til hvor jeg skal overnatte. Planen er å ta med seg telt og sovepose, så det kan være greit å se etter potensielle steder allerede i planleggingsfasen.

Når dette er gjort velger jeg de tre prikkene til høyre for kartnavnet mitt. Her kan jeg eksportere KML/KMZ. Målet med planleggingen er å dele opp turen i etapper som jeg tror kan fungere bra.

En valgfri prosess er å svinge innom GPSvisualizer for å få tak på litt bedre høydekurver. Dette gjør man via Convert to GPX. Her er det mulig å velge «Add DEM elevation data» og da velger jeg «Best available».

Finjusteringer

Importen av KML-filen fra Mymaps til Basecamp gjør at jeg kan finjustere eventuelle fordelinger mellom to dager. Jeg får også visualisert høydeprofilen.

Garmin Basecamp dag 2

Det jeg nå får en oversikt over er hvor mange kilometer jeg har planlagt hver dag og ikke minst hvor mange høydemeter det er på dagen. Det er ikke alltid høyden er til å stole helt på i de kartverkene man har tilgjengelig, så det kan være greit å se litt pessimistisk på det.

Resultatet av planleggingen min er en tabell som inneholder dagene mine.

FraTilkmStigning (m)Fall (m)Tid
HjemSagvågen117259825999:30
SagvågenBud107144314418:00
BudSundalsøra123290629069:50
SundalsøraHjem124237623779:40
Estimert dagsplan

Oppsummering

Som en ser fra planen min nå så er den kanskje litt ambisiøs. En snakker fort en 10 timer på sykkelsetet hver dag. Fra turen er planlagt på dette nivået og en stund fremover, går jeg nå og grubler på om dette er riktige måten å gjøre det på. Jeg henter frem tidligere turer og ser på lengde og høydemeter for å sjekke om dette er noe jeg i det heletatt vil gjenta. Det jeg finner ut er at jeg tidligere har syklet like langt og lengre enn 124km på en dag. Jeg rundet 148km på en tur i 2017 og brukte under 11 timer. Den gangen var det ikke så mange høydemeter som jeg planlegger med denne gangen. Foreløpig så tror jeg at dette skal fungere ganske bra.