Da har jeg vært igjennom en større prosess med å få en brukt sykkel fra antatt vrak til fullt kjørbar. Det kan kanskje være verdt et lite tilbakeblikk
Kjøpe brukt sykkel: For å forklare prosessen om kjøp av brukt sykkel opprettet jeg et innlegg
Jeg fant, jeg fant: I det første innlegget skrev jeg at det kunne ta tid å finne den rette sykkelen, men jeg var heldig og fant en på mindre enn ei uke.
Demontering: Så begynte jobben med å plukke sykkelen fra hverandre. Alt skulle ned i ekser, renses vaskes og gjøres klar for montering
Rensing av deler: Det hører med til en slik oppbyggingsjobb at delene må stelles. Derfor er det kjekt med en ultralydvasker.
Sjekke hjulene: Hjulene er en av de viktigste tingene man har på sykkelen. I denne innlegget går jeg grundig til verks.
Skrikende bremser: Et annet problem sykkelen hadde var en forferdelig skrikelyd i bremsene. Her forklarer jeg hvorfor slikt oppstår og hva du kan gjøre med det.
Favorittdekkene: Jeg har stort sett syklet i fjellet. Her har jeg mine favoritter, men hva er favoritten på asfalt og grus?
Nye deler: Når er det greit å kjøpe brukt? Hva bør du kjøpe nytt?
Montering av sykkel: Så var tiden inne for å skru på plass delene igjen.
Girjustering: Det aller siste som må gjøres er å få justert på plass girene slik at de fungerer som de skal.
Personlig så synes jeg resultatet ble skikkelig bra. Sykkelen har fått en fullstendig overhaling og en del slitedeler er byttet og resten har fått seg en god puss. Sykkelen har sine skjønnhetsflekker her og der, men det må man nesten regne med på en over 10 år gammel sykkel.
Den har en kjent svakhet og det er lagrene i hjulene som er åpne. Det er ikke noe større problem enn at de må overhales en gang i blant. Dyrere nav vil ha forseglede lagre her istedenfor og krever derfor mindre vedlikehold. Funksjonsmessig er de like.
Gir og bremser er noen generasjoner gamle. Girene fungerer selvfølgelig helt utmerket og slitedeler er absolutt å få tak på. Man kan selvfølgelig velge å modernisere girene, men det koster og er en større jobb. Bremsene er hydrauliske og har fin modulasjon. Jeg synes bremsene fungerer godt på en hybridsykkel og kommer til å beholde disse. Stisykkelen min har faktisk fremdeles et sett med Avid Trail X0 2012 som har blitt med fra tidligere sykler jeg har hatt. Rett og slett fordi jeg liker funksjonalitet og hvordan de griper skivene.
Det er jo litt spennende å se hvor mye dette har kostet. Jeg har hatt fokus på å gjenbruke mest mulig og eventuelt kjøpe brukt. Det som er verdt å merke seg er at det er en del slitedeler her som jeg ikke kjøper brukt. Under finner du oversikt over hva jeg har brukt penger på og hvor mye prosjektet kostet totalt.
Del | Kostnad |
---|---|
Sykkel (Brukt fra finn.no) | 1 600,00kr |
Bremseklosser | 238,40kr |
Dekk (Brukt fra finn.no) | 300,00kr |
Kjede | 239,20kr |
Slanger | 146,00kr |
Kranklager | 191,20kr |
Sete | 599,00kr |
Wiresett | 171,80kr |
Holker | 199,00kr |
Totalt | 3 675,60kr |
Om det virkelig er verdt det er et godt spørsmål. Jeg liker det å skru og mekke, spesielt på sykler. Skal jeg ha en ny sykkel så bygger jeg den fra bunn av. Denne gangen tenkte jeg å ta en annen vri og skaffe et prosjekt brukt. Planen var å gjøre det så billig som mulig. Nå kunne jeg sikkert dratt til en av sportskjedene og funnet en av årets modeller på tilbud ned mot samme pris som det prosjektet kostet. Da ville jeg ikke hatt like mye glede med prosjektet og vært nødt til å velge den ene sykkelen de hadde til salgs i butikken.
Jeg mener at det definitivt er verdt det. Det er bra for egen læring, det er bra for den personen som ble kvitt en sykkel og det er bra for miljøet. Jo flere sykler som blir tatt vare på jo færre nye sykler trenger man å lage.