I disse dager går prisene på sykkel oppover og en god sykkel koster mer enn noen gang før. Bruktmarkedene blir mer og mer populære og det med god grunn. Det finnes nemlig en god del riktig så bra sykler på eksempelvis finn.no om man bare er litt tålmodig og leter litt.
For å gi deg et innblikk i hvordan et bruktkjøp kan foregår så har jeg satt opp 5 punkter til deg som jeg selv tenker å gjennomføre. Resultatet skal være en sykkel som skal være fult brukbar
Det å sette opp kravene til hva slags sykkel du kan tenke deg gjør det enklere for deg å filtrere bort de syklene du ikke vil ha. I tillegg så er det enklere å sende en henvendelse til den som selger en potensielt interessant sykkel og stille de rette spørsmålene. Krav til sykkelen kan være alt fra enkle ting som hvilken rammestørrelse den bør ha, til detaljer om styrefremspringet. Husk likevel på at jo mer spesifikk du er, jo mer tålmodig må du være før du finner den rette sykkelen.
Jeg har en rimelig oppegående terrengsykkel og en fatbike jeg bruker på snø. Derfor var tanken å ha en sykkel som var mer rettet mot grus og tursykling. Jeg trives best med de store hjulene som 29″ har, så et av de absolutte kravene mine er at felgene har denne størrelsen, altså 622mm diameter. Litt avhengig av hva slags sykkel det er snakk om så er det da 28″, 29″ eller 700C. Det er mest interessant med en sykkel i størrelse stor/large/58cm, men her kan rammestørrelsene variere litt. Derfor har jeg ikke satt dette som absolutt. Bremsene skal være skivebremser, da jeg finner disse mer fornuftig til mitt bruk. Ramma må være hel og relativt uskadet. Tegn til større reparasjoner og turer i asfalten/grusen vil jeg ikke ha.
Ellers kan sykkelen gjerne være i ustand. En god ramme med slitt drivverk og dårlige bremser gjør meg ingenting. Husk på at kravene dine bør stå i stil med hva du mener du kan få til av reparasjoner.
En vakker dag så kommer du over en sykkel du har lyst til å se nærmere på. Det er overraskende mange som oppgir svært lite informasjon om sykkelen de selger. Derfor er det greit å søke opp produsenten og prøve å finne informasjon i gamle produktkataloger eller brukermanualer.
Jo mer informasjon du finner jo bedre er det når du da skal dra og prøve sykkelen. Det kan være lurt å sjekke veiledende pris og hva slags utstyr sykkelen en gang ble satt opp med. Jeg lager meg gjerne et lite notat om det er flere ting jeg vil dra og se på. Derfor kommer jeg til å gjøre dette når jeg skal dra avgårde og se på sykkel og. Godt synlige slitedeler som kjede og dekk er verdt å merke seg. Store komponenter og krank, bakgir, bremseskiver og felger kan være utgangspunkt for spørsmål og svar vedrørende vedlikehold.
En god tone med selger og en liten prøvetur kan ofte avsløre mye om sykkelen. Spør litt om erfaringer med sykkelen, om sykkelen ble kjøpt ny og eventuelt om det er feil du bør vite om. Sjekk sykkelen for skader og riper i ramme. Er det en karbonramme så gå over ramma og klem på den. Er det usynlige skader vil du kanskje oppdage dem og klare å fremprovosere knirking eller knitring. Er det stål eller aluminium så kan det være en fordel å ha på seg et par med strikkevotter og bare trekke over ramma. Spesielt i sveisene. Trådene i votten vil ofte henge seg fast i små brudd i ramma og da kan du sjekke visuelt selv.
Sjekk så om hjulene roterer fritt og om de er rette. Ved å presse felgen i akselretning avslører du om det er slark i lagrene. Dette oppleves ofte som en slags kneppelyd eller et lite tapp i fingrene når du prøver å flytte felgen. Det samme gjør du med styrelageret. Hold inne forbremsa og rugg sykkelen frem og tilbake. Knepper det i styrelageret så er det tegn på slitasje her. Under prøveturen så sjekk at girene fungerer greit og at bremsene tar. Hvis giret fjusker mye, bør du ta en titt på hvor slitt tannhjulene er. Selve kranken får du også en følelse av på prøveturen. Stå med all vekt på en av pedalene mens sykkelen triller og len den sakte over på motsatt side av det du står på. Rett sykkelen opp igjen og tråkk en omgang. Kommer det rare kneppelyder når du gjør dette, så er det tegn på at lageret i kranken er utslitt. Sjekk også hvor mye det er igjen på bremseklossene.
Har du en setepinne i karbon og ramme i aluminium eller motsatt, så må du for all del prøve å justere setet. For aluminiumen korroderer inn i karbonfibrene og gjør at dette mer eller mindre sveises sammen. Etter ei stund så er det helt umulig å få tatt de to delene fra hverandre.
Hvis det er en noenlunde standard spesifisert sykkel vil slark i bremser, kjede, kranklager og styrelager kose deg ca 500kr pr enhet. Så eksempelvis bytte av styrelager og kjede vil koste deg 1000kr i deler. Slitt bakgir, kassett og krank kommer på ca 1000kr pr enhet. Og slitte hjul/felger vil koste deg fra ca 1500kr pr enhet. Service på demper/gaffel vil koste fra 2000kr pr enhet. Det er greit å tenke på når du står og vurderer sykkelen.
Den siste, og kanskje viktigste tingen du bør sjekke, er sykkelregisteret. Jeg anbefaler å sjekke FG-godkjente sykkelregistre. Nettstedet til FG finner du her: https://www.fgsikring.no/sykkel/fg-godkjente-sykkelregistre/
I skrivende stund er det tre FG-godkjente sykkelregister og det går kjapt å søke opp rammenummeret i registrene for å sjekke at sykkelen ikke er stjålet. Synes du dette er ubehagelig å gjøre foran selgeren, så kan du gjøre dette på sykkelturen. Gjør bare klar nettsidene på telefonen før du møter selger.
Etter en runde eller 10 på prøvesykling kommer du deg hjem med en sykkel du selv mener du bør klare å få i stand igjen. Nå begynner den store jobben med å gå igjennom alle deler på sykkelen. Dette er mye likt det som er gjort på hurtigsjekken, men nå går man mer i detalj på de ulike delene av sykkelen.
For en god stund siden laget jeg ei sjekkliste for gjennomgang av sykkel. Denne finner du her
For å gjennomgå drivverket skikkelig, har jeg laget denne sjekklisten.
Det kan være lurt å lage seg en liste over hvilke deler som man trenger å bytte eller fikse før sykkelen kan brukes.
Under kontrollen var det forhåpentligvis ikke så veldig mange overraskelser som dukket opp. Nå gjelder det bare å få fatt på delene du trenger for å få sykkelen i stand. Kanskje det til og med kan skaffes brukt? Trenger du tips til hvordan de ulike delene skal byttes så finnes det en stor samling med artikler her på sykkelhjulet.no. Sjekk ut vår søkefunksjon
Når alt er byttet og på plass, så gjenstår det bare å prøve vidunderet. Har man hatt en omfattende reparasjon så er det lurt å være ekstra varsom med tanke på ulyder og eventuell unormal oppførsel.
Nå er du kanskje ett skritt nærmere å finne deg en ny, brukt, sykkel? I tiden fremover skal jeg sjekke bruktmarkedene etter interessante objekter og finne en sykkel å få i stand.