Det virker kanskje noe overdrevet å plukke sykkelen helt fra hverandre for å gå over hver minste del, men for min del er det delvis fordi jeg synes det er spennende og fordi jeg tenker å gi sykkelen et godt og langt liv. Etter hvert som en sykkel blir eldre så er faren for at den feiler under bruk større. Har man ikke vedlikeholdt den så er faren enda større.
Det kan se ut som denne sykkelen har fått en del vedlikehold, men så har forrige eier bestemt seg for å la den være. Kanskje en oppgradering eller manglende interesse har gjort at den har blitt parkert. Det blir selvfølgelig bare spekulasjoner.
Jeg plukket sykkelen helt ned og har tatt inn girsystemet og bremsesystemet for en grundig rens. Jeg bruker en ultralydvasker for å få has på den værste skiten. Da løsner mesteparten av skiten. Det som ikke faller av har blitt mer porøst og kan lett skrapes av med en q-tips.
Generelt så er og blir det en møkkajobb. Det er like greit å forberede seg på det. Jeg finner frem avfettingsmiddel, underlag, tørkekluter, q-tips, litt verktøy og som sagt ultralydvaskeren. Denne er strengt tatt ikke nødvendig, men gjør jobben litt mindre skitten.
De delene som kan plukkes litt fra hverandre blir plukket fra hverandre. Så tørker jeg lett av det som kan tørkes av før de havner i vaskeren. Er det skikkelig grisete så bruker jeg løsemiddel eller sitronsyre i vaskeren, hvis ikke bruker jeg rent, varmt vann.
Så er det å gyve løs med en q-tips og bli kvitt restene. Alle de små krokene her og der krever både tid og tålmodighet, men til slutt blir det akseptabelt rent. Målet mitt er ikke at det blir strøkent, men så rent at jeg får montert det skikkelig etterpå, og så rent at jeg får sett visuelt om det er noen skader eller slitasjer som gjør at komponenten må byttes ut.