Forberedelser til turen har begynt. Skal man ut på tur er det en fordel å begynne med pakkelister. Hva er det egentlig man trenger å ha med seg? Når listen har blitt lang som et vondt år, gjelder det å finne ut av hva man ikke trenger. Hvert minste gram gjør faktisk utslag når man skal ha det med seg over 1000 kilometer. I tillegg er det jo et poeng at man har begrenset med pakkeplass. Hvor skal alt ligge? Har man fire sykkelvesker, ei seteveske og ei styreveske? Eller har du kanskje en annen løsning? Jeg skal pakke alt i ei sykkelvogn og har i tillegg ei veske på setet og ei på overrøret. De er tenkt til verktøy, mat for dagen og litt andre småting det er greit å ha med seg.
(Artikkelen fortsetter under bildet)
Etter hvert som pakklisten tar form, begynner jeg med estimering av vekt. Det første som faller meg inn av tall blir tastet inn. Etter hvert som man begynner å få litt trening er ikke gestimatet så veldig langt fra virkeligheten. Når de forskjellige tingene etterhvert finner veien på vekta, blir det korrigert. Etter hvert begynner jeg å rense lista for unødvendigheter også. Trenger man virkelig to bokser med gass når man kan sykle innom nærmeste sportsbutikk å kjøpe en ny en? Er det råflott å ha med seg både jervenduk, telt og tarp? Så fra ei ukritisk liste på rundt 50 kilo ned til ei relativt kritisk liste på 30, begynner ting å ligne noe.
Så var det denne maten. Det er tross alt den som tar mye av plassen og vekta. Jo lengre man blir borte jo verre blir det. Fordelen med maten er at den forsvinner etter hvert som turen foregår. Jeg legger opp til å ta med meg mesteparten av maten, for stoppene innom butikken koster en del tid. Det som er viktig på lengre turer, er å ha med seg salt nok mat til å binde væske. Matlyst er også viktig, så det er smart med mat man liker og kjenner. Jeg synes det meste av Drytek er godt, så jeg kommer til å ta med en del av det. Jeg planlegger å spise polarbrød til frokost og muligens sammen med middagen. Frokostpålegg som kan ligge varm fungerer godt på korte turer. Dette er typiske porsjonspakker.
(Artikkelen fortsetter under bildet)
På sykkelsetet tenker jeg i utgangspunktet å holde beina i gang stort sett hele dagen. Planen er å ha en matpause til lunchen der hjulene stoppes. Jeg har prøvd ut dette ved et par anledninger og synes det fungerer greit. Da er det viktig å ha nok mat tilgjengelig på sykkelen. Jeg tenker derfor å pakke nøtter og sjokolade sånn at det kan spises i fart. Middagen blir på kvelden etterfulgt av litt chips og eventuelt saltpølse.