Ila-Skistua-Rønningen-Heimdal

Av Christian Jensen29. juli 2010

Trondheim Turer

Bymarka
Bymarka
  • Lengde: 34.4km
  • Underlag: 40% asfalt, 35% grusvei, 25% skogssti
  • Høydeforskjell: 422m
  • Beskrivelse: Det er greie parkeringsmuligheter i Tempeområdet. Herfra sykler jeg i rettning byen. Forbi den gamle trikkestallen. Inn i rundkjøringa ved sykehuset og ned til Nidarøhallen (Trondheim spektrum). Herfra går det ei bro over til Ila kirke. Så sykler jeg igjennom Ilaparken og begynner bakken som heter vestoppfarten. Halvveis i denne bakken (en 180 graders sving) starter en grusvei. Denne går på nordsida av Bymarka. Følg denne grusveien til du treffer på en parkeringsplass. Da er du på Gamle Bynesvei. Ta til høyre på denne veien (naturlig retning rett frem når du kommer ut fra grusveien). Etter ca 10-20 meter på denne veien går det en skogssti inn til venstre. Den er skiltet blant annet mot Kopperdammen. Like etter at du har kommet inn på denne stien skiller den seg. Ta stien som går til venstre. Følg så dennes stien til den treffer demningen på Kopperdammen. Fortsett så over broa og oppover mot Skistua. Følg den fineste grusveien til du treffer på Fjellseterveien (Veien som går til Skistua). Fortsett så oppover mot Skistua til du er nesten oppe ved snuplassen. Rett ved en parkeringsplass her går det en grusvei sørover. Denne ligger på nedsiden av Vintervatnet. Etter en liten stund er det en avstikker opp til venstre. Sving av her og følg skogsstien. Denne er til tider ulent og enkelte «fall» er det også langs stien. Ikke prøv deg på noen av disse før du har syklet her et par ganger. Et av dem er på litt over meteren. Etter hvert kommer en ned til Skjellbreia. Følg skiltingen mot Granåsen til en treffer på et grusveikryss. Her blir det skiltet mot Rønningen. Følg så skiltingen mot Rønningen. Etter hvert ender en opp på fin grusvei og siden havner en på Smistadgrenda. Ta til høyre og følg veien til Ringvoll. Når en treffer på et kryss tar en til venstre og ender opp i Heimdal sentrum. Så følger en sykkelstien ned Bjørndalen og ender opp på Sluppen. Sving over Sluppenbroa og følg Tempeveien til du treffer parkeringsplassen du benyttet.
    Ruten er kjempefin som trening. Lengden passer godt til en passende treningsøkt og stien fra Skistua til Rønningen kan by på utfordringer for alle og en hver. Dette strekket er nok også det som passer minst for de yngste. Pass på at disse eventuelt ikke sykler foran her. Terrengsykkel er å foretrekke. Jeg har en 80mm demper foran og denne bunner i et par av fallene så vær obs. Riktig dekketrykk er også viktig her slik at du ikke biter dekkene mellom felg og gummi.
  • Garmin-aktivitet: http://connect.garmin.com/activity/41961602
Bymarka Høydeprofil
Bymarka Høydeprofil

Legg inn en kommentar