Jeg har hatt en del glede med min Giant Vision Fatbike opp igjennom årene, men jeg må innrømme at 5 tommer brede dekk med lite luft og pigger, oppå et 10cm lag med nysnø, kan være krevende å drasse med seg. Det er en real kraftanstrengelse å komme seg opp til nærmeste turområde og videre innover i marka. Derfor klarte jeg ikke å holde meg unna når det fantastisk tilbud dukket opp.
Jeg har prøvd en del elsykler oppover i tiden og har vært positiv til mange av dem. Jeg var blant annet så heldig at jeg fikk prøve en trike for en stund tilbake og det var virkelig artig. Det å farte rundt i marka på elsykkel er jo også en sann glede, men jeg tyr fremdeles til sykkel uten assistanse når jeg skal sykle sti. Sykkelen blir en del tyngre, den reduserer treningseffekt og det aller mest sentrale er at den er definert som et motorosert fremkomstmiddel og er ulovlig i mange av de stedene jeg sykler.
Når jeg nå har gått til anskaffelse av en elektrisk sykkel, så er det fatbiken min som har fått seg en oppdatering. Alternativet var å bygge om den jeg har, men det er en del ting som taler imot å gjøre det. Det første er at belastningen på ramma blir anderledes med elektrisk fremdrift. Det andre er at en motor blir hengende foran og delvis under kranken. Selv om det er solide saker, så ville nok en motor hatt kort levetid for min del.
Så da er det på tide å trekke opp spesifikasjonslisten. Jeg har gått på spesifikasjon på de delene jeg fant. Også har jeg prøvd å veie de delene jeg ikke har funnet vekt på. Systemvekten er også veid av meg.
Del | Benevnelse | Tilleggsinformasjon | Vekt |
---|---|---|---|
Ramme | Alloy Al-6061 T6 Custom tubing | 0g | |
Gaffel | Fat 26″ EVO, Custom Alloy Tubing | 150×15 Thru axle | 0g |
Motor | Shimano Steps EP600 | 3 000g | |
Batteri | Dafron 36V 504Wh | 2 800g | |
Display/Kontroller | Shimano SC-E5003 | 38g | |
Styrelager | Acros ZS44/ZS56 | 124g | |
Bakhjul | x | 1 975g | |
Forhjul | x | 1 685g | |
Dekk | Maxxis Minion FBF Exo TR | 26×4.8 | 2 x 1 645g |
Slange | x | 2 x 250g | |
Krank | ONE1 ET39-F40-SHP80-L/R | 0g | |
Drev | 34T | 0g | |
Girvelger | microSHIFT ADVENT X SL-M9505-R | 10-speed | 119g |
Gir | microSHIFT ADVENT X RD-M205GM | 399g | |
Kassett | microSHIFT ADVENT X CS-H104 | 11-48T | 730g |
Kjede | KMC e10S | 273g | |
Bremser | CLARKS CLOUT+ | Oversize piston, Hydraulic | 2 x 419g |
Rotor | CLARKS STAINLESS | 180mm | 0g |
Styre | ONE1 Alloy 760mm | 9o backsweep, 20mm rise, 35mm | 0g |
Stem | ONE1 TDS-D607 Alloy | 35mm, +7o | 0g |
Setepinne | ONE1 Alloy, MT171, 150mm dropper post | 30.9mm | 0g |
Grips | Velo ERGO | 135g | |
Sadel | WTB Volt | 320g | |
Totalt | 25 450g |
Den første turen gikk oppover mot Ulvåsen. Jeg har trampet de samme bakkene med fatbike før, men denne gangen var smilet om munnen stort. Jeg tok det litt forsiktig, for jeg har ikke pigger på denne enda. Bakhjulet slipper og med en liten kontra på styret så tillater jeg meg å tråkke på et par ganger ekstra. Overskuddet av energi er helt fantastisk. Vanligvis har jeg vært sliten allerede før jeg når marka med fatbike. Det er jeg ikke denne gangen.
Målet med turen er å prøve sykkelen i skikøypene. Og her vil jeg gjerne få poengtere at de kjørte løypene må benyttes med omhu. Det gjelder om du går på ski, sykler eller går til fots. Hvis sålen ikke har satt seg tilstrekkelig for det transportmiddelet du ønsker å bruke, så lager du stygge spor. Ja selv en skøyteski i ferske løyper ødelegger. Så vent til forholdene er riktige for ski, sykkel eller føtter. Respekter at andre gjerne vil ha så fine løyper som mulig når de er ute.
Jeg kom meg altså opp til Ulvåsen og løypene var harde og fine. Vanligvis så har sakte tramping oppover bakkene ført til at jeg har måttet gå et stykke og da er sannsynligheten for å ødelegge større. Denne gangen skyter sykkelen fart oppover og når jeg endelig kommer til toppen så ruller den minst like bra nedover.
Elektrisk fatbike i eco/trail-mode om vinteren er som å kjøre en lett stisykkel om sommeren. Shimano har tre moduser, gjengitt som tre barer på denne sykkelen. Eco, Trail og Boost. Eco-modus gir det lille ekstra som gjør at sykkelen føles lettere. Trail gir såpass fra seg at bakker og vanskelig terreng går som en lek. Boost er modusen som gjør at man nesten slipper å tråkke for å komme seg opp bakkene, hadde det ikke vært for at det er pedalene som angir hastigheten.
Sykkelen skal klare opp til 120km, selvfølgelig oppgitt med ei fin lita stjerne i teksten. Når jeg setter meg på sykkelen og sykler rolig så rapporterer skjermen gladelig 155km. Så dette lover jo svært bra. Så trykker jeg på modus-knappen og aktiverer trail-modus. 10 høydemeter opp i bakken så er jeg nede i 55km. For å teste farten så setter jeg sykkelen i Boost og da spretter den ned til 35km. 35km er ikke så aller værst, men det er langt fra 155km. Jeg går tilbake til trail for å få litt flere kilometer med glede.
Etter rundt 10km med hardpakket snø så forsvinner strek 2 av totalt 5 på batteristatusen. Innover skiløypene girer jeg opp et par hakk til tyngre gir. Det står et Microshift-system på denne sykkelen. Det virker til å fungere ganske bra. Det treffer godt på girene, men det er mye mindre snappy enn eksempelvis SRAM GX Eagle. Jeg kommer til en motbakke og trår ivei. Det begynner å bli tungt, så jeg slenger på boost-modus igjen. Jeg suser oppover bakken. Runder 15 kilometer og nå forsvinner strek nummer 3.
Etter 22 kilometer forsvinner strek nummer 4 og jeg står igjen med 20% batteri. Nå har jeg rundet 20 kilometer. Jeg har tilbakelagt nesten 500 høydemeter og temperaturen viser -2C. Displayet truer med 12 kilometer igjen. Jeg satser på at dette går bra og fortsetter litt mer oppover. Jeg treffer et område hvor sola har stått på snøen lenge og den har rukket å bli løs. Med litt fart så går det bra. Jeg når en topp igjen og ruller utenfor bakken.
På veg nedover må batteriet ha gitt seg, for når jeg skal opp den lille skrenten ved parkeringsplassen så møter jeg veggen. Det er tungt å trå. Ingen motor hjelper til. Jeg setter foten i bakken og noe slukøret puffer jeg sykkelen opp på kanten. Heldigvis er det masse nedoverbakke hjemover, men det blir på grusveier og ikke i terrenget slik jeg hadde planlagt.
Det skal nevnes at jeg har tilbakelagt ca 35km og 610 høydemeter. Sykkelen ruller lett nedover, men når jeg kommer ned på flata og skal tråkke så er det tungt. Det er nesten som det er tyngre å trå med systemet avskrudd i forhold til å sykle med systemet på uten assistanse.
Etter litt jobbing så kommer jeg meg hjem og får satt batteriet på lading. De siste 5 kilometrene ble tunge, men det gikk det også.
Jeg må si at fatbike med strøm er gull verdt. Denne sykkelen er et beist og den gjør vintersykling gøy. Det skal nevnes at etter hvert som jeg har blitt kjent med sykkelen, så har jeg klart å få lurt flere kilometer ut av den og klarer stort sett å sykle turene mine uten å gå tom for strøm. Jeg var litt skeptisk til bremsene i første omgang, men de virker fornuftig i forhold til sykkelens bruk. Motoren fra Shimano er en flott match med sykkelen, men jeg tror kanskje det kunne hatt noe for seg å spandere en 100-150Wh til på batteriet.