Glede med sykkel

AktivitetshjelpemiddelHase BikesHjelpemiddelQuality CareSykkelTandemTrikeSykkel

Sykkelhjulet har i over 12 år formidlet Glede med sykkel. Denne visjonen gjenspeiler alle de temaene vi skriver om her på siden. Om det er vedlikehold, service, ja til og med sykkelbygging, eller om det er de små turene rundt om i nabolaget eller de store turene i fjellet. Om du driver med trening eller om du ganske enkelt har lyst på et godt alternativ til å gå deg en liten tur. Det vi ser, er at sykkelen kan være sentrum for mye glede.

De siste årene har jeg hatt en del henvendelser fra personer som har utfordringer med ordinær sykkel. I noen tilfeller kan det være en kortvarig skade. I noen andre tilfeller en skade av kronisk art og nå i det siste har jeg også mottatt noen henvendelser fra personer med funksjonsnedsettelser. I alle disse tilfellene har jeg vært svar skyldig da vi som skriver på Sykkelhjulet ikke har god nok innsikt på dette området.

Så bød sjansen seg for å treffe personer fra Quality Care. I denne sammenhengen er det verdt å nevne at Sykkelhjulet, i skrivende stund, ikke har noen formell avtale med Quality Care, men jeg ønsker å inkludere dem i denne artikkelen da de svarer på en god del av spørsmålene jeg har fått den siste tiden. Quality Care forhandler en rekke sykler, men felles for syklene er at de kan tilpasses godt til brukeren. I all hovedsak leverer de to typer sykkel, liggesykkel (trike) og tandemsykkel. Jeg fikk anledning til å prøve begge syklene en liten tur på et demonstrasjonsområde.

Liggesykkel

Liggesyklene fra Quality Care er av merket Hase Bikes. Besøker man hjemmesiden deres, ser man at det finnes et stort utvalg av sykler her. Felles for alle syklene er at de kan tilpasses brukeren utover det som man normalt gjør med en vanlig sykkel. Her er det muligheter for alt fra hjelpemotor, til fremdrift med armene. Man kan få byttet ut den tradisjonelle styringen med skulderstyring og alt av betjening kan flyttes til en av sidene om du har utfordringer med bruk av en av hendene. Tilpasningsmulighetene er ekstremt mange. I tillegg er syklene laget slik at de kan vokse med brukeren.

På demonstrasjonsturen jeg var på, fikk jeg prøvd en utgave med motor og Rohloff girsystem. Den hadde i tillegg støtdempere og differensial. Fremkommeligheten på sykkelen er det ingenting å si på. Den kommer seg godt frem på de fleste grusveier og var en drøm i oppoverbakker. Jeg fikk jo selvfølgelig en trang til å sjekke om den kom seg frem på stranda også og her kom den nok litt til kort, men det hadde en vanlig sykkel også gjort. Det skal sies at jeg kom meg både ned på stranda og opp igjen uten å måtte gå av sykkelen. Det at sykkelen har differensial gjør nok også sitt til fremkommelighet. Drift på begge bakhjul vil komme godt med om underlaget blir utfordrende.

Utseendemessig synes jeg faktisk sykkelen ser riktig så tøff ut. Det er en rimelig enkel konstruksjon og ved hjelp av en brettefunksjon kan den passe inn i de fleste stasjonsvogner. Hase bikes uttaler at den får plass i en kompakt kombinertbil, altså typisk en VW ID3. Dette har jeg ikke fått prøvd. I tillegg lages sykkelen også for barn og ungdom.

Tandemsykkel

Tandemsykkelen er ikke av den tradisjonelle tandemsykkelen. Her er det den bakerste som har full kontroll på styring, tråkk og gir. Over forhjulet sitter/ligger medpassasjeren. Sykkelen har mange tilpasningsmuligheter. Her er det muligheter både for motorassistanse og spesielle tilpassinger for setet foran. I tillegg finnes det en tofot som gjør sykkelen svært stabil når den står stille. Denne er godkjent foropp til 100 kilo og dermed tillates løfting og plassering av en stor person på sykkelen uten at man trenger å være bekymret for velt.

Jeg fikk anledning til å både sykle og være passasjer på sykkelen. Det å sykle den var noe utvant da forhjulet ikke er rett under styret, men et stykke foran. Det blir man fort vant med og det er en svært behagelig måte å sykle på. Å være passasjer foran var en smule uvant. Her må man stole på den som sitter bak og sykler. En har to enkle håndtak som man kan holde seg fast i om man ønsker og i tillegg har man pedaler for å bli med på tråkket.

Sykkelen fungerer kjempebra både for de med og uten nedsatt funksjonsevne. Sykkelen kan utrustes med fester for en del bagasje og kan bære totalt 225 kilo. Det som slår meg er at dette må være et fantastisk alternativ for familier hvor man ønsker å ha med seg en person med nedsatt funksjonsevne. Det å sitte foran, var for min del en frihetsfølelse. Det føltes stabilt og godt.

Denne sykkelen er faktisk ikke så mye større enn en vanlig sykkel og får plass på et sykkelstativ man kobler på kroken til bilen. Her er det fordel med sykkelstativ tiltenkt elsykler da sykkelen er ganske tung.

Støtteordninger

Dette området har jeg liten kunnskap om, men jeg vil benytte muligheten til å nevne at NAV har støtteordninger for hjelpemidler og aktivitetshjelpemidler. Mange av syklene Quality Care tilbyr er allerede godkjente i disse kategoriene. Har du, eller barnet ditt, nedsatt funksjonsevne bør du absolutt sjekke mulighetene for å få støtte til en slik sykkel.