Begynn planleggingen nå

RuteSykkelTurTursyklingTips & Triks

Vi er så vidt inn i det nye året, men det å planlegge lange turer og forberede seg på hva man møter kan ta lang tid. Derfor er det viktig å begynne planleggingen tidlig. Dette innlegget er starten på en serie med artikler om det å være på tur og turen begynner med planleggingen.

Så hva er det man trenger å planlegge?

Det aller første er å ta fatt på en drøm eller en ide man har hatt om en sykkeltur. Jeg har vært på en del turer før og en av de turene jeg godt kunne tenke meg å ta er Atlanterhavsveien. Det jeg pleier å gjøre er å opprette et kart på Google. Her er det en egen tjeneste som heter MyMaps. Adressen dit er mymaps.google.com. Andre alternativer kan være Garmin sitt basecamp-program. Dette er litt mer omfattende siden det krever at man laster ned og installerer programmet. Har man ikke Garmin-enheter må man også benytte seg av et alternativt kartverk.

Klar til avreise
Klar til avreise

Derfor har jeg tatt fatt på Google Maps og begynt å speide etter ting i nærheten av Atlanterhavsveien. Siden jeg bor i Orkanger prøver jeg å lage meg en rundtur. Her prøver jeg og å unngå veier som er sterkt trafikkerte. Ikke så langt unna ligger Trollstigen. Så dette blir neste mål. Veien her går naturlig videre mot Sylte og over på andre siden av fjorden til Geiranger.

Nå begynner jeg å komme tilstrekkelig langt sørover så da sikter jeg innover landet og ser at Dombås kan være et passende mål. Siden dalføret kommer litt lengre sør enn Dombås kan Slådalsveien være et fint alternativ for å komme seg over fjellet fra Vågåmo. Fra Dombås er det mye trafikk langs E6. Det er ikke så mange alternativ her, men Grimsdalen er ganske så fin, så derfor velger jeg denne veien.

Da kommer jeg ned til Folldal. Herfra er det stort sett en vei tilbake mot Orkanger og det er opp til Hjerkinn og nedover Drivdalen til Oppdal. Her blir det minst mulig langs E6 og mest mulig på småveiene. Fra Oppdal legger jeg opp turen over Nerskogen og ned i kjente trakter langs Orkla og hjem igjen.

Da har jeg en grovplan. Et par punkter og et par traseer som kan fungere. Nå gjelder det å dele dette inn i fornuftige dagsetapper. Jeg har kommet frem til at 15 kilometer i timen er en fornuftig hastighet. Når jeg runder 100km så går det over fra å være kosetur til å bli tidspress. Derfor holder jeg meg somregel til rundt 100km. Da går det an å avslutte litt tidligere en dag om man er sliten og ta dette igjen dagen etter. Med fornuftig inndeling blir det da ca 8 dagers tur.

Selve turen er en av punktene det er greit å planlegge, men det finnes flere elementer som ikke bør overlates til tilfeldighetene på en slik tur. Følg med i ukene og månedene fremover, så får du et innblikk i hva som trengs for å komme seg på langtur.

Pause over Hjerkinn
Pause over Hjerkinn