#GledeMedSykkel
Sykkelhjulet.no

Bytte kassetten

Av Christian Jensen19. september 2021

Bakgir Gir Kassett Kjedepisk Service og vedlikehold

Vi prater ikke om den gode gamle kassetten som man putta inn og ut av kassettspilleren, men om samlingen med tannhjul på bakhjulet. Det er faktisk ikke så veldig vanskelig å bytte denne kassetten selv og når du først har kjøpt verktøyet du trenger for å få den løs, så kan du spare deg for en del kroner ved neste service.

Til jobben trenger du en kjedepisk og en spesiell mutterkopp, eventuelt et eget verktøy om du ikke har skralle fra før av. I skrivende stund får du kjedepisker for under 100 kroner hos Biltema. I tillegg trenger du altså et verktøy for å få ut sentermutteren. Biltema selger denne for 55 kroner. Da trenger du som sagt ei skralle i tillegg. Har du ikke dette, så har Biltema det også. Totalt (med skralla) ender du på 283kr.

Et par av tannhjulene som utgjør kassetten

Så til selve oppgaven. Hvordan skal man få byttet denne kasetten?

  1. Først tar man av hjulet. Dette gjøres enklest med giret i tyngste gir bak, altså kjedet på det minste tannhjulet.
  2. Når du står med hjulet i handa trenger du en kjedepisk. Kjedepisken plasseres for å motvirke frikransen. Det vil si, du vil skru senterkoppen mot mot klokka og dermed må du legge kjedepisken slik at den holder igjen denne rotasjonen.
  3. Så setter du inn mutterkopp og roterer sentermutter mot klokka.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Når du har rotert lenge nok så står du forhåpentligvis med en kassett i handa, men oftest går det ikke slik. I spesifikasjonen til de fleste boss (den delen som kassetten monteres på) står det at aluminiumsversjonen ikke skal ha single drev på seg. Dette ignorerer mange sykkelprodusenter og hjulprodusenter. Aluminium er mykt og de enkle tannhjulene på kassetten er laget i et hardere metall. Stål og i noen tilfeller også titan. Dette gnager seg inn i bosset. Da må man jobbe litt med å få av disse tannhjulene. Som regel handler det om å rotere tannhjulet mot klokka mens man holder igjen bosset.

Det neste som kan skje er at selve bosset blir med ut. Da står man igjen med noe som ser ut som et åpent lager og her kan det sprette ut både lagerkuler og fjærer. Dette er ikke spesielt morsomt. Dette skyldes oftest at man ikke har vedlikeholdt lager og boss så ofte som man skulle gjort, men av og til kan smuss og søl sørge for at bosset sitter hardere til kassetten enn til selve navet. Et triks kan derfor være å demontere hjulet på et underlag hvor man faktisk ser hva som faller ut og kan fange det opp.

Da skal man til slutt klare å få lurt av kassetten. Og da er det bare å få på den nye. Dette gjøres kun med senterkoppen nevnt i punkt 2 over. Sette kassetten fint på lageret og skru inn (med klokka). Til slutt har du fått kassetten fint på plass. Husk at enkelte typer kassetter skal ha fett mellom boss og kassett, andre skal ikke. Noen av kassettene skal også ha distanseringer. Alt dette er avhengig av hva slags type boss du har og hva slags type kassett du setter på. Sjekk derfor manualen til det bosset du bruker og den kassetten du velger å sette på.

Lykke til!

Christian Jensen

Sivilingeniør, terrengsyklist og relativt datakyndig. Ble bitt av sykkeldilla i ung alder, men først i 2008 slo det ut for fullt. Krydrer gjerne tilværelsen med gåturer og skigåing. Har siden 2009 bidratt på Sykkelhjulet.no og gjør det fortsatt. Trives best i skogen på sykkel, gjerne med følge og kamerautstyr.

Legg inn en kommentar

%d bloggere liker dette: