29. august 2021
BremserBytteGirHøstJusteringServicesykkelSykkelVaskTips & TriksVedlikeholdFor mange er høsten den fineste perioden å sykle på. Det er ikke så varmt og insektene har stort sett gitt seg. Sykkelen derimot, den har fått kjørt seg hele sesongen og begynner å bli klar for en service. Hvordan skal du få den til å holde noen uker til?
Her er Sykkelhjulets 5 tips for å få sykkelen til å holde ut sesongen:
Det er kanskje den mest effektive du kan gjøre for at sykkelen skal holde litt til. Du må gjerne vaske den etter hver eneste tur. Kjedet, tannhjulene, dempere og ramme. Alt sammen har godt av å få seg en vask. Husk at spyling, selv med vanlig hageslange, mot områder hvor du har lager av diverse slag ikke er bra. Setter du vanntrykk mot eksempelvis lagrene i hjulet kan du risikere at du får vanninntrengning i fettet som ligger i lageret og kulene inni lageret kan begynne å ruste.
Når du har fått vasket sykkelen og den har tørket kan du smøre den opp igjen. Husk at det ikke er nødvendig å smøre alt av tannhjul. Legg olje på den siden av kjedet som treffer tannhjulene og tråkk kjedet rundt noen ganger. Sjekk at wire-føringer ikke er tørre. En dråpe og to ved inngangen til hver wirehylse også bruker du wiren fult ut noen ganger, enten ved å gire opp og ned for girwire eller bremse maks et par ganger hvis det er en bremsewire du smører opp.
Gir som fører kjedet feil sliter kjedet mer og lager mye lyd. Sørg for at giret fører kjedet riktig. Dette handler stort sett om å justere skruen ved girvelgeren slik at bak- og fremgir ligger riktig. Har du større utfordringer med lyder kan det være en fordel å sjekke girøret da dette er det som svikter først når du krasjer noe mot dette området.
Bremsene kan ofte subbe av ulike grunner. V-bremser har ofte godt av litt smøring, mens skivebremser av og til har fått en del rusk rundt selve stemplene inne i kalipperen. Den enkle reparasjonen er å plukke av hjulet og ta ut bremseklossene. Tørk så av stemplene bak bremseklossene. Deretter bruke en dekkspak i plast for å klemme stemplene tilbake. Skal du gjøre dette så pass på at de andre stemplene ikke kommer for langt ut.
Gaffelen, og eventuelt demperen bak, må få litt ekstra oppmerksomhet. Det som tar livet av en demper er smuss i glideflatene til demperen. Fine sandkorn som legger seg i pakningene blir med forbi og blander seg med oljen inni demperen. Til slutt så blir den treg og pakningene inni demperen kan begynne å slippe luft.
Det beste er om du vasker og steller dempere etter hver tur, men har du forsømt den så kan en god vask og tørk etterfulgt av en klut med litt demperolje på gjøre susen. Spesielt hvis du i tillegg beveger demperen opp og ned et par ganger for å få olje inn mellom glideflate og pakninger.
Sjekk til slutt at trykket på demperene er riktig slik at du ikke bunner demperen for mange ganger på neste tur. Da er det sannsynlig at den varer en stund ekstra. Når sesongen er over, så er det viktig å få sjekket pakninger, oljenivå og trykk slik at demperen er klar for neste sesong.
Har du syklet slitedelene for langt ned så kan det begynne å gå utover andre deler. De to vesentligste slitedelene er kjedet og bremseklossene. Er det for mye hopp i kjedet så spander på deg et nytt et. Er bremseklossene nedkjørte så få deg et sett med nye. Konsekvensen av å ikke bytte er mye mer omfattende enn å bare få det gjort med en gang.
Lurer du på om kjedet er klart for et bytte, så ta en titt på en tidligere post her på sykkelhjulet om blant annet kjedet.
Til slutt så kan det være greit å gå over dekkene. har de stygge merker, slitestriper, rifter eller kanskje hull? Noen ganger kan man gjøre noe med dem, men har det begynt å komme rifter og hull så er det bare en ting å gjøre. Få tak på et nytt sett med dekk. Det er bedre å bytte dem før du drar ut i marka når alternativet er å måtte trille sykkelen hjem etter en punktering.
Gjennomfører du dette så er det en stor sjanse for at sykkelen overlever et par turer til.
God tur!