I begynnelsen av mai monterte jeg Look X-track Race Carbon på sykkelen. Den har vært igjennom to ritt og mange skikkelige nedkjøringer i nærmiljøet. I tillegg ble pedalene med på en skikkelig ildprøve over fjellene i Trollheimen. Tidligere har jeg hatt et sett med Shimano sine gode gamle XT-pedaler. De overlever stort sett det meste med minimalt av pleie.
Jeg monterte Shimano XT (PD-M780) i mai 2015 og de har blitt syklet på til jeg tok dem av for å montere Look-pedalene i mai 2018. Det vil si at de har fått relativt hard medfart i 3 år. Før de ble montert på den nyeste sykkelen hadde jeg en skikkelig servicerunde på dem og i den anledning tok jeg et bilde av pedalen etter ferdig service. I tillegg har jeg tatt noen bilder av Look-pedalene.
Det er ikke tvil om at Shimanopedalen er slitt, men tatt i betraktning at den har vært 3 år i terrenget og i tillegg har vært med på en ekspedisjon så er slitasjen på pedalen relativt beskjeden. Når jeg plukket den av for service var den relativt trå, men ikke urovekkende. Etter en runde med vask og smøring ble den så god som ny funksjonsmessig.
Jeg har plukket ut et par representative bilder av Look-pedalen. Metallet på pedalen ser ut til å ha samme symptomene som Shimanopedalen. Det er slitasje på inngrepet til skofestet som er markant på begge pedalene. Det som er av karbon på Look-pedalen er stort sett det som er sort. Det skal innrømmes at jeg utsetter pedalene mine for mye rart. Det er steiner, røtter, jord, sand og mye annet på turene mine, men jeg synes at pedalen visuelt sett har tapt seg en del. Bildene er tatt nokså nøyaktig på 500 kilometers bruk. Og spesielt den sorte kanten rundt har fått mange skrammer. Det spørs hvor mange sesonger denne kanten vil holde seg med min type bruk.
For utenom denne slitasjen så har Look-pedalene fungert utmerket. De er enkle å klikke inn og ut av selv om de er fulle av søle. Fjærene i Shimano-pedalene har en tendens til å svekkes etter litt bruk, men dette har jeg ikke merket på Look sine. Jeg har faktisk latt meg overraske over at pedalene er like tette og fine selv etter 500km med bruk.
Vektmessig havner X-Track Race Carbon på 348g pr par, mens en versjon med titanaksling veier 300g pr par. Tilsvarende innen Shimanoverden blir XT og XTR-pedalene på henholdsvis 390g og 310g. Det at pedalene legger seg noe under Shimano i vekt er en absolutt fordel og når prisen heller ikke er utslagsgivende her, så mener jeg X-Track legger seg øverst på listen av gode alternativer.
Hvis du holder det unna de groveste partiene og kanskje sykler en del ritt, så vil jeg anbefale deg å ta en titt disse pedalene. De er absolutt et godt alternativ. Er du derimot innom grove partier og at pedalene ofte er innom bakken over hindringer og slikt, så bør du vurdere en pedal som har bedre beskyttelse på kantene.