Genialt enkelt?

Av Christian Jensen6. januar 2015

Teknisk

Sykkelen blir ofte karakterisert som en av de enkleste fremkomstmidlene vi har, men har det noen gang slått deg hvor komplisert en sykkel faktisk kan være? Nå skal ikke jeg komme og belære dere om hvor forferdelig vanskelig alt sammen må være, men heller prøve å skrive litt om hvor genialt enkelt en kompleks løsning kan gjøres. I sykkelverden er det et stort utvalg av sykkeltyper og sykkelmerker. Alle produsentene gjør sitt på sin måte og patenterer det de selv synes er smart. Andre produsenter kjøper igjen patentene eller lager sine egne avarter. Spesielt på bakdempingen er dette utbredt. For å illustrere sykkelen, har jeg laget et lite hierarkikart som viser forholdene mellom de ulike komponentene. Jeg har riktig nok tatt noen snarveier her og der, men det gjorde det hele mer oversiktlig. I 2013 ble det postet en serie med innlegg om sykkelens ulike komponenter på sykkelhjulet.no. Disse kan du se en oversikt over her.

Har det noen gang slått deg hva som gjør sykkelen slik den er? Behovet for svinger gjør at sykkelen er nødt til å ha opplagring rundt gaffelen og rammen må stives av oppover for å kunne ta kreftene som tas opp i styrelageret. Rammens oppbygging mellom bakhjulet og opplagring i styrelageret er faktisk et fagverk. Belastningen som rytteren forplanter fra setet og pedalene ned i rammen, tas opp i de respektive hjulene. I utgangspunktet er det få krefter som virker på sykkelen. Det er rytterens vekt og momentet som overføres til pedalene. Momentet tas opp i bakhjulet og friksjon mellom sykkelhjul og underlag skyver sykkelen fremover. Det som gjør det hele ganske inviklet er frihetsgradene som sykkelen har. Når en ramme designes og en sykkel bygges rundt rammen, må en ta hennsyn til alt dette. En kan selvfølgelig overdimensjonere alt og få en sykkel som tåler det meste, men dette er ikke optimalt for den som sykler da man ikke bare kan sette på en større motor. Og det er dette som skiller dyre og ikke fullt så dyre rammer fra hverandre. En lett, sterk og stiv ramme krever mange timer med testing, analysering og finjustering. Hvis man kan redusere litt på kravene med tanke på vekt, stivhet og styrke, så kan man få ei billig ramme.

Tilsvarende er det for andre komponenter også. Forskjellige materiallegeringer blir brukt i kjeder for å gi dem slitestyrke og gjøre dem lette. Girsystemer blir laget i karbon og lettmetall. De ulike produsentene velger å gi forskjellige navn til beleggene de bruker på glideflater. Fox er blant annet kjent for sin Kashima Coat. Sram og Rock Shox velger å navngi egenskaper med demperen istedenfor. Her finner man ord som Rapid Recovery og Charger Damper ™.

Som tidligere nevnt, så benytter rammeprodusenter seg av diverse bakhjulsoppheng for sykkel. På lik linje som man hører om Mc Pherson og Double Wishbone på biler, så har sykkelverden tilsvarende. VPP Suspension Technology fra Stanta Cruz og Dave Weagle (DW) Link er typiske eksempler på dette.

Alt i alt er sykkelen en veldig enkel mekanisk inretning, men den er riktig så kompleks når man går den i sømmene og ser på hva som egentlig ligger bak dagens sykkel.

Sykkelens oppbygging
Sykkelens oppbygging

Legg inn en kommentar