#GledeMedSykkel
Sykkelhjulet.no

Nav

Av Christian Jensen9. mai 2013

Boss Drivverk Gir Kassett Nav Sykkel Oppbygning

DT-swiss nav
DT-swiss nav
Sykkelen har to nav. Et foran og et bak. Navne er senteret på hjulet og inneholder lager hvor akslingen skal gå igjennom. Navet har i tillegg festeører eller punkter for eikene som igjen holder felgen på plass. Et nav har to flenser. Dette er en forhøyning som eikehullene står på. Avstanden mellom flensene avgjør hvor stabilt hjulet blir. Jo mindre avstand jo mer må man stramme eikene for å holde stabilitet sidelengs. Derfor er det viktig at større hjul har større flensavstand.

Fremhjulet kjører normalt på 100mm bredde på selve navet og det inneholder bare to lager. Bakhjulet er litt bredere. Somregel 130 eller 135mm og inneholder i tillegg noe som kalles et boss. Boss er det området man kan feste kassetten til drivverket på. En fjærbelastet ordning sørger også for at man kan tråkke sykkelen fremover, men holde pedalene i ro når sykkelen triller. Noen såkalte fixies har ikke denne fjærbelastede ordningen og pedalene går rundt i sammen med hjulet uansett.

 

Christian Jensen

Sivilingeniør, terrengsyklist og relativt datakyndig. Ble bitt av sykkeldilla i ung alder, men først i 2008 slo det ut for fullt. Krydrer gjerne tilværelsen med gåturer og skigåing. Har siden 2009 bidratt på Sykkelhjulet.no og gjør det fortsatt. Trives best i skogen på sykkel, gjerne med følge og kamerautstyr.

Legg inn en kommentar