Drivverk, må noe byttes?

24. april 2011

DrivverkKassettKjedeKrankKrankdrevSykkelTrinsehjulService og vedlikehold

Drivverket er et av de viktigste systemene på selve sykkelen. Det er de delene som overfører kraften fra bena og ut til bakhjulet. Drivverket slites ved bruk. Dyrt utstyr, som Shimano XTR og Sram XX, slites enda raskere. Litt avhengig av hva slags oppsett en har, kan prisen på bytte av drivverk være kostbart. Under vårstellet av sykkelen oppdager man ofte deler som bør byttes. Denne guiden skal hjelpe deg med å avdekke hva som er slitt og som bør/må byttes. Når det gjelder Shimanoutstyr, synes jeg et godt alternativ er SLX-deler. Disse er relativt lette og koster lite. I tillegg er de slitesterke. Trenden er likevel at mange nettbutikker har lite SLX-utstyr og det de har koster omtrent det samme som XT-utstyr. Jeg ender derfor somregel opp med XT-utstyr. I tillegg til selve drivverket er det viktig at baknavet og selve kranken er i orden.

Slitt kassett
Slitt kassett

Kassett

Kassetten er samlingen med tannhjul som står på bakhjulet. Litt avhengig av hvor gammel sykkelen din er, og hvor dyr den var da du kjøpte den, har den mellom 5 og 11 tannhjul i serie bak. Mest normalt på nye terrengsykler i dag er 9 og 10. Hvis en deltar i et par ritt og sykler aktivt, slites en kassett ut i løpet av to år. Optimalt bør en bytte en gang i året. En Shimano SLX/XT kassett holder greit i to år, mens XTR kassetten kan fort være slitt ut i løpet av en sesong. Typisk tegn på slitt kassett er at tennene er avrundet i bakkant. En veldig slitt kassett begynner å slippe på girene av denne grunn. Hvis det mangler tenner er det virkelig på høy tid å bytte.

Verktøy: For å bytte kassett trenger du en kjedepisk, et låseringkopp og ei skralle. De to siste finnes i flere varianter.

Krankdrev

Terrengsykkelen har to eller tre gir foran. Disse girene kalles krankdrev. De er montert på et senterstykke som heter edderkopp (eng: spider), som igjen er festet til krankarm og siden kranken. Mange produsenter kombinerer en eller flere av disse delene, men krankdrevene er alltid byttbare. Krankdrevene er mye større enn drevene på kassetten bak og trenger derfor ikke byttes så ofte. Somregel holder det å bytte drev foran annen hver gang man bytter kassett bak. Typisk tegn på slitt drev er at tennene er avrundet i forkant (de ser ut som haifinner) og at løftehakene/sporene som hjelper kjedet opp på giret er slitt eller brutt stykker. Det er ingenting i veien med å bytte ett og ett av drevene.

Krankdrev
Krankdrev

Verktøy: I de fleste tilfeller en innvendig sekskantnøkkel for å løsne selve drevene. I tillegg må du få av selve kranken for å få av drevene. Nye Shimano-kranker kan tas av ved hjelp av en innvendig sekskant mens GXP-krankene til Sram trenger en større innvendig sekskant i senter på venstre arm.

Trinsehjul

De to hjulene som står på selve bakgiret kallest trinsehjul eller jokkehjul. Mest normalt er 11 tenner. Disse girene går da minst like mange runder som kassetten din. Sannsynligvis sykler du ikke bare på tyngste gir bak, så det er rimelig å anta at trinsehjulet går 2-3 ganger så mange runder. I tillegg til å gå mange runder, er disse hjulene mer utsatt for å havne i søle og slå nedi stein på ujevnt underlag. Jeg pleier å sjekke disse relativt ofte. Disse hjulene ruller bare med kjedet og skal ikke ta opp kraft. Derfor er de ikke usatt for samme slitasje som kassetten. Hvis ingenting slår borti trinsehjulene og ødelegger dem, holder det med bytte en gang hvert andre eller tredje år.

Ødelagt trinsehjul
Ødelagt trinsehjul

Verktøy: Innvendig sekskant.

Girskiftere


Selve girskifterene slites lite. Trinsehjulene bak tar opp alle bevegelser mot kassetten, mens sporet til kjedet tar opp girvekslig foran. Om nødvendig kan denne delen byttes en gang hvert fjerde år. Girskiftere kan gjerne tas av sykkelen en gang i blant og renses skikkelig. Eventuelle lagre fettes på nytt og fjærer renses. Bytte av selve girskifteren er ikke nødvendig med mindre man har ødelagt den i et sammenstøt eller lignede.

Verktøy: Skrujern og innvendig sekskant.

Kjede

Strukket kjede
Strukket kjede

Kjedet er den delen på drivverket som slites mest. De fleste rittsyklister har med seg et kjede i sekken. Etter utallige runder rundt tannhjulene slites pinnene i kjedet. Dette fører til at det strekkes. Og åpner for slark sideveis. Slarken fører til at kjedet ikke legger seg riktig på kassetten bak og i værste fall vil den hoppe over tenner og slippe under hard påkjenning. Kjedet bør byttes to ganger i løpet av kassettens levetid. Et nytt kjede på en for slitt kassett kan også føre til at kjedet ikke faller riktig mellom tennene. Kjede og kassett slites sammen. I de fleste tilfeller går det greit å bytte kjedet en gang på samme kassett. Den enkleste måten å sjekke om kjedet er slitt på er å bruke en linjal med tommemål på. Mens kjedet fremdeles er på sykkelen kan du måle 12 komplette lenker (en komplett lenke er en ytter og en innerlenke). Hvis kjedet ditt faller mellom 12 og 12 1/16 tomme er dette greit. Mellom 12 1/16 og 12 1/8 tomme så bør kjedet byttes. Noe over dette tyder på mye slitasje på kassetten i tillegg og du bør bytte begge to.

Verktøy: Kjedeverktøy for å ta ut kjedesplinter.

Sjekkliste

DelNrSjekkVed tilfelle
Kassett1.Brudd på tennerBytt kassett
2.Slitasje på tennerSjekk hvor mye kjedet heves og bytt om nødvendig kassett
3.Slark på nedre hjulStram opp med en kassettnøkkel
Krankdrev1.Brudd på tennerBytt drev
2.Slitasje på tennerBytt drev om nødvendig
3.Løftehaker/sporBytt om kjedet hopper over løfteområdet
4.FestebolterStram opp / bytt dem om dette ikke er mulig
Trinsehjul1.Brist/brudd på tennerBytt trinsehjul
2.Ingen ulyd i lagerRens og smør lageret, bytt om det ikke blir bedre
Kjede1.Sjekk for hakk/skaderBytt kjedet
2.Lengde/slitasje mellom leddBytt kjedet