Dekktrykk, typer og dimensjoner

Av Christian Jensen22. mai 2010

Dekk Tips & Triks

Det finnes nå en oppdatert utgave av denne artikkelen her

Dekktrykk er noe av det mest diskuterte på en sykkel. Hvilke måleenheter bruker man? Kan man bruke pumpa på bensinstasjonen? Hvor mye trykk skal man bruke? Hvilket dekk velger man? Alle disse spørsmålene kommer før eller siden. Dette innlegget skal prøve å besvare dette.

Dimensjoner

Vi kan begynne på dekkdimensjonen(e). Mountain Bikes (MTB) eller off-road sykkel har 26 tommers hjul (noen veldig få unntak). Barnesykler har noe mindre dekk (20-24 tommer). Tommemålet har et motsvarende ISO-mål og det vanlige 26 tommers hjulet heter 559 (mm). Dette er da diameteren på felg/hjul. I tillegg har man dekkbredde. Det vanligste målet for bredden på dekket er å måle fra sidevegg til sidevegg. Mønster som stikker utenfor denne veggen regnes ikke med. Kort fortalt ender en opp med to forskjellige mål. 26×1.00 (25-559) til 26×2.4 (60-559).

Dekktyper

Somregel så tilhører de tynne dekkene (25-559) til på asfalten. Jo bredere (60-559) de blir jo mer egnet er de til terreng. Det finnes en mengde forskjellige typer dekk. De har somregel et spesialområde. Og disse dekkene fungerer utmerket. I tillegg finnes det dekk for all slags underlag. Disse gjør somregel alt litt dårligere enn spesialdekkene. De behøver ikke være dårlige fordi om, men skal man for eksempel stille i løp og det er gjørmeføre så er ikke grusdekk det smarteste.

Terrengdekk: Disse dekkene har somregel ikke tett mønster i senter. De har større knaster for at gjørme og jord skal kastes av dekket. Randene på dekket har også større mønster for å håndtere svinger godt. Disse dekkene hører somregel til den øvre delen av dimensjonene (45+).

Grusdekk: Disse dekkene har et tettere mønster midt på for å kunne trille bedre på grusen. I tillegg har dekket knaster mot kantene for holde festet når en svinger det midtre skiktet av dimensjoner er vanlig (35-55).

Slicks/asfaltdekk: Disse dekkene er utelukkende for asfalt. De har tilnærmet racersykkelspor midt på, gjerne med en liten perforering for å være mer fleksibelt. Forskjellen på dette dekket og racersykkeldekket er at det fremdeles er bredt slik at den kan kjøre over småstein og svinge inn på grusstien. Det er likevel ikke optimalt for terrenget.

Avarter: Det finnes selvfølgelig en stor mengde med blandinger av disse dekkene, men somregel er Terreng/Grus og Grus/Asfalt de heldigste kombinasjonene. I det siste har det blitt mer fokus på vintersykling og Piggdekk har blitt en avart av terrengdekket.

Dekktrykk

Det mest omdiskuterte spørsmålet er nettopp dekktrykk. Den mest vanlige trykkenheten på sykkel er PSI (Pounds per Square Inch) og Bar. Bar er det samme som 100 KPa, som igjen er 1M dynes/cm^2. Dynes er en benevnelse for kraft g*cm/s^2 som derfor gir 10 000 Dynes = 1 Newton. Så ganske enkelt kraft pr areal på begge enheter. Jeg har noen hovedregler jeg går etter:

  • Bruk ALDRI dekktrykk utenfor anbefalt. Det anbefalte står somregel på dekket og er somregel påført i PSI (Pounds per Square Inch).
  • Er du liten og lett så legg deg mot lave tall, er du tung går du mot høye tall.
  • Skal du kun på asfalt gå mot høyere tall, skal du ut i terrenget går du mot lavere tall.

Rent matematisk kan du sikkert utarbeide en formel for akkurat ditt dekk, men mengden parametre blir alt for komplisert til at det skal være fornuftig i bruk. Rent teoretisk sett så er alle dekk laget med en vektgrense. Ikke alle oppgir denne, men den finnes. Er vektgrensen for eksempel 100lbs (ca 45 kilo) og du fyller dekket med 100PSI vil den flaten som treffer bakken være 1 kvadrat-tomme. Dette blir ikke helt det samme i praksis. Det er nok litt prøving og feiling som må til for at en skal finne det perfekte trykket. For lenge siden fant jeg noen tabeller som jeg lagret. Kan ikke huske hvor jeg har dem fra, så gjerne gi meg en link om noen finner dem.

54-559 til 56-559
54-559 til 56-559

Denne tabellen har sammenligning av vekt (i lb) på vertikal akse og trykk (psi) i horisontal akse. Jeg synes at denne tabellen passer meg godt på mine hjul. Ligger i øvre del på asfalt og nedre i terrenget. For de av dere som har bil, så har dere sikkert oppdaget at dekktrykket på sykkelen er høyere enn bilen. Generelt, jo mindre dekkene er jo mer trykk. Det oppereres med tre typer sykkelventiler; Schaderventil (bilventil), Dunlopventil (DBS) og Prestaventil (Fransk/racerventil). Schaderventilen er den eneste ventilen man kan fylle direkte på bensinstasjonen. De to andre trenger en adapter. Disse får en gjerne kjøpt på Biltema eller i en sykkelbutikk. Prestaventilen er den som er mest brukt på racersykler fordi den tåler høyest trykk, men mange terrengsykler har dette etter hvert og (se tidligere innlegg: Hvordan er et sykkelhjul bygget opp).

Kommentarer

  • barnasombud

    Takk-for nyttig info-nå ble jeg enda litt klokere:)

    • Christian Jensen

      Christian Jensen

      Bare hyggelig. Fin tilbakemelding

Tilbakesporinger

  • Dekktrykk, typer og dimensjoner rev 2015 | Sykkelhjulet.no

    […] siste årene har utvalget av sykkeldekk eksplodert. Det er et par år siden jeg skrev om Dekktrykk, typer og dimensjoner sist nå, men det er fremdeles et av de mest leste innleggene mine. Tenkte derfor det var på høy […]

Legg inn en kommentar