De siste årene har utvalget av sykkeldekk eksplodert. Det er et par år siden jeg skrev om Dekktrykk, typer og dimensjoner sist nå, men det er fremdeles et av de mest leste innleggene mine. Tenkte derfor det var på høy tid og oppdatere informasjonen litt. Mye av informasjonen er en gjentagelse av forrige versjonen av innlegget, men selvfølgelig med oppdateringer
Spørsmålene er nok de samme som sist, men mengden parametre har økt og det samme har mengden svar. Spørsmålene er nok fremdeles:
Dimensjoner er fra det minste barnesykkelhjul og opp til størrelser på 36″, muligens større også uten at jeg har den totale oversikten. La oss konsentrere oss om dekktypene først. Forrige gang jeg skrev om dimensjoner, var 26″ det mest normale. Denne gangenen må jeg korrigere meg selv og skrive at det virkelig har kommet en del spennende alternativer på markedet. For terrengsykling har man landet på tre standarder:
26″ – Muligens en utgående standard, men mange bruker den fremdeles og den er på ingen måte dårlig. Selv om mye kan gjøres med rammegeometri, påstås det at 26″ kan bli den mest lekne sykkelen.
27.5″ – Den mest populære standarden for tiden. En mellomting mellom den store 29″ og den lille 26″. Det virker som om mange produsenter velger denne løsningen for 2015. Den blir et slags kompremiss mellom 26″ og 29″. Ikke fullt så tung som 29″ og ikke fullt så leken som 26″.
29″ – Den første standarderen etter 26″ som har fått skikkelig feste i terrengsykkelverden. Standarden er etter hvert sett på som rittsykkelstandard, men noen sverger også til fulldempere for stisykling. 29″ blir noe lengre enn 26″ og kan derfor være litt vanskelig å få rundt trange områder uten rett teknikk. Likevel er mye av argumentasjonen mellom 26″ og 29″ basert på myter og følelser.
Barnesykkelen har fremdeles 20″ og 24″. Det finnes selvfølgelig juniorsykler som låner 26″ standarden, men dette er gjerne for litt større barn. For landeveissykler og hybridsykler, er den mest populære standarden henholdvis 700C og 28″.
Tommemålet har et motsvarende ISO-mål og det vanlige 26″ hjulet heter 559 (mm), 27,5″ heter 584 (mm) og 29″ har fått 622 (mm). Dette er da diameteren på felg/hjul. I tillegg har man dekkbredde. Det vanligste målet for bredden på dekket er å måle fra sidevegg til sidevegg. Mønster som stikker utenfor denne veggen regnes ikke med. Kort fortalt ender en opp med to forskjellige mål. 26×1.00 (25-559) til 26×2.4 (60-559) og tilsvarende for 27,5″ og 29″.
Det finnes et hav av dekkvarianter. Dekkene går fra ultrasmale til ultrafete. Dette er selvfølgelig avhengig av hva slags type sykkel du har, men i det siste har det kommet et par ekstra typer på markedet. Somregel så tilhører de tynne dekkene (25-559) til på asfalten. Jo bredere (60-559) de blir jo mer egnet er de til terreng. Det finnes en mengde forskjellige typer dekk. De har somregel et spesialområde. Og disse dekkene fungerer utmerket. I tillegg finnes det dekk for all slags underlag. Disse gjør somregel alt litt dårligere enn spesialdekkene. De behøver ikke være dårlige fordi om, men skal man for eksempel stille i løp og det er gjørmeføre så er ikke grusdekk det smarteste.
Terrengdekk: Disse dekkene har somregel ikke tett mønster i senter. De har større knaster for at gjørme og jord skal kastes av dekket. Randene på dekket har også større mønster for å håndtere svinger godt. Disse dekkene hører somregel til den øvre delen av dimensjonene (45+).
Grusdekk: Disse dekkene har et tettere mønster midt på for å kunne trille bedre på grusen. I tillegg har dekket knaster mot kantene for holde festet når en svinger det midtre skiktet av dimensjoner er vanlig (35-55).
Slicks/asfaltdekk: Disse dekkene er utelukkende for asfalt. De har tilnærmet racersykkelspor midt på, gjerne med en liten perforering for å være mer fleksibelt. Forskjellen på dette dekket og racersykkeldekket er at det fremdeles er bredt slik at den kan kjøre over småstein og svinge inn på grusstien. Det er likevel ikke optimalt for terrenget.
Fatbikedekk: Man kan jo gjerne si at fatbiken er en terrengsykkel i aller høyeste grad, men fatbikedekkene er så store at de fortjener en egen klasse. Det er ikke uvanlig å se både 4 og 5 tommer brede dekk på en fatbike. Det vil i praksis si dekk på 100 og 125mm. Det finnes både smalere og bredere utgaver av fatbikedekkene, men det ser ut til at rundt 4-5 tommer er det som produsentene lander på. For smalt så blir det ikke så bærende på myke underlag, for bredt og man har utfordringer med rammeklaring.
Rulledekk: For noen år siden var spinningsykkelen det man brukte for vintertrening. Nå har rullen fått større og større plass i sykkelentusiastens vinterverden. Rulledekket er i bunn og grunn et slicks/asfaltdekk uten noe som helst form for mønster. Gjerne med gummi spesialtilpasset rulla. Absolutt ikke noe å ferdes ute med.
Avarter: Det finnes selvfølgelig en stor mengde med blandinger av disse dekkene, men somregel er Terreng/Grus og Grus/Asfalt de heldigste kombinasjonene. I det siste har det blitt mer fokus på vintersykling og Piggdekk har blitt en avart av terrengdekket.
Det mest omdiskuterte spørsmålet er nok dekktrykk. Den mest vanlige trykkenheten på sykkel er PSI (Pounds per Square Inch) og Bar. Bar er det samme som 100 KPa, som igjen er 1M dynes/cm^2. Dynes er en benevnelse for kraft g*cm/s^2 som derfor gir 10 000 Dynes = 1 Newton. Så ganske enkelt kraft pr areal på begge enheter. Jeg har noen hovedregler jeg går etter:
Rent matematisk kan du sikkert utarbeide en formel for akkurat ditt dekk, men mengden parametre blir alt for komplisert til at det skal være fornuftig i bruk. Rent teoretisk sett så er alle dekk laget med en vektgrense. Ikke alle oppgir denne, men den finnes. Er vektgrensen for eksempel 100lbs (ca 45 kilo) og du fyller dekket med 100PSI vil den flaten som treffer bakken være 1 kvadrat-tomme. Dette blir ikke helt det samme i praksis. Det er nok litt prøving og feiling som må til for at en skal finne det perfekte trykket.
Så hvordan skal man oppsummere da? Det kan fort være komplisert, men mine råd er som følger