Sykle hele vinteren?

HanskerPiggdekkSnøVinterVinterdekkTips & Triks

Har du vurdert å sykle hele vinteren? For å kunne komme seg ut på vinterstid krever det en liten ekstra innsats, men den er langt fra så skremmende som mange vil ha det til. Personlig liker jeg å sykle om vinteren, men det er lurt å være litt forberedt på hva som møter en.

Kulden

Sykkel, hansker og utsikt

Sykkel, hansker og utsikt

Det første, og kanskje mest opplagte, er kulden. Kulden kan være riktig så vondt å hanskes med når man møter den uforberedt. Mitt første tips til deg er derfor å kle seg etter forholdene. De første plassene man begynner å fryse er fingre, hodet og føtter.

Sykkelhanskene man bruker om sommeren er på ingen måte gode nok. Personlig foretrekker jeg skihansker med vindtett materiale som softshell eller neoprene. Gjerne foret. Litt avhengig av hvordan man holder styret på sykkelen, kan hansker som samler to og to fingre være en fordel. Det gir noe bevegelighet samtidig som fingrene holder seg varmere når de får lov til å ligge inntil hverandre.

På hodet bruker jeg en ullbuff eller en balaklava. Den tynne varianten som går under hjelmen pleier som regel å være god nok, spesielt hvis man får opp temperaturen litt i en oppoverbakke.

Føttene er kanskje det jeg har mest utfordringer med. Hvertfall hvis jeg sykler med klikkpedaler. De siste sesongene har jeg faktisk montert på flate pedaler og brukt litt større vintersko. Grunnen til at det blir kaldt er i mange tilfeller at innfestingen under skoen overfører kulde til foten din. Innfestingen er som regel laget i metall med en større metallplate som ligger under foten. Metallplaten blir isolert fra foten din med et par millimeter innersåle. En halvtimes innsats fører fort til kalde føtter. Hvis ikke du finner sko som fungerer om vinteren, anbefaler jeg deg å finne noen gode vintersko og heller bytte pedaler.

Glattisen

Sykkelsko i snø

Sykkelsko i snø

Det neste, og minst like opplagte, er snø, slaps og is. Glatte forhold fører ofte til ublide møter med bakken. Man kan naturligvis polstre seg for det, men det sikreste er å ta forhåndsregler. Det innebærer at man må få på dekk som fungerer om vinteren. Fatbike har i mange tilfeller ikke pigger, men man får kjøpt piggdekk til disse også. Mange sverger til de store feite dekkene og mener de gir enormt feste. Personlig er jeg helt enig i det, helt til man kommer på is. Der er balongdekkene minst like interessante som vanlige sykkeldekk. Skal du sykle i marka og vet at det er svaberg eller åpne områder med is på, ville jeg valgt pigger uansett.

På transportsykling og trening der plogen har skrapet frem isen eller hvor det er stor fare for barfrost, er jeg ikke i tvil. Der er det pigger som gjelder.

Dehydrering

Kroppen din produserer minst like mye varme om vinteren som om sommeren. Om vinteren merker man ikke svette på samme måte som om sommeren fordi det er kaldt ute og temperaturforskjellen på deg og omgivelsene er større. Det er veldig veldig viktig å følge opp med nok drikke under og etter en tur. Ei flaske med vann satt i flaskeholderen kan veldig ofte føre til 0,7 liter isklump. Det finnes selvfølgelig flasker som er laget for vintersykling, men skal man være ute i begrenset tid kan man unngå en del utgifter med enkle grep.

På de korte turene har jeg bare tatt oppi litt lunka vann i ei vanlig sykkelflaske. Andre ganger har jeg lagt sykkelflaska i en sekk. En av de mekanismene som stopper å virke er tuten på drikkeflaska. Skal du være ute over lengre tid, så bruk flasker med stort skrulokk. En termos med varm drikke, kan også være godt å ha på lur om man er ute i flere timer.

Sykkelen

Trasé til giret bak

Wire bak

Merkelig nok er sykkelen den man tenker på sist. Den virker jo bare, men om vinteren kan den også være litt vanskelig å ha med å gjøre. Snøen tørker ut drivverket og wirene kan feste seg fast. Med hydrauliske bremser kan man faktisk oppleve at oljen blir tykkere ved lave temperaturer, men da fra rundt -20oC og under. Wire med gammel olje kan fort fryse fast inni hylsa. Det er derfor viktig å holde litt bevegelse i bremser og gir hvis de benytter wireoverføring. Hvis man vet at det er noen sesonger siden wiren ble byttet, så kan det være en fordel å bytte den før vintersesongen.

Lufttrykket i dempere og dekk faller når temperaturen faller. Hvis du har fylt demperne dine med luft når omgivelsestemperaturen har vært rundt 20oC og du tar sykkelen ut i -10oC vil trykket i demperne dine falle med over 10%. Hvis du i tillegg har kledd på deg noen kilo ekstra med klær, så blir det alt for lite luft i demperne. Det samme gjelder naturligvis dekkene.

Oppsummert

Så da vet du hva som skal til for å sykle om vinteren. Kort oppsummert trenger du varme klær, bedre grep, noe å drikke samt en vedlikeholdt sykkel. Også er det greit å huske refleks og lys da.

God tur!