6. februar 2022
BC05RFenixProdukttesterReklameLysProdukttesterFenix BC05R er ei enkel og grei baklykt. Den har to konstante lys og to blinkende lys. Lysstyrken kan sies å være moderat, men mer trenger man ikke på baksiden av en sykkel. Skal du kjøpe deg et annet Fenix-produkt, er denne et fint tillegg for å få lys bak på sykkelen. Den fungerer selvfølgelig godt for seg selv også.
For ordens skyld har Sykkelhjulet har fått tilsendt dette produktet på forespørsel fra Fenix sin norske importør Teno Astro.
Beskrivelse | Høy | Lav | Blink (sakte) | Blink (rask) |
---|---|---|---|---|
Lysmengde | 10 lm | 2 lm | 2 lm | 2 lm |
Distanse | 6m | 6m | 6m | 6m |
Varighet | 1,8t | 10t | 40t | 72t |
BC05R er IP66 klassifisert, hvilket vil si at den skal tåle vann og støv. I tillegg er den bygget for å tåle fall fra en meter.
I SI-systemet har vi finner vi en benevnelse for lysmengde og en for lysintensitet. Lumen beskriver hvor mye lys som flommer ut av en lyskilde. Mengden lys er ikke retningsbestemt så selv om lumen-tallet er høyt kan lyset kastes i alle retninger. Et typisk eksempel er en god gammeldags lyspære.
Candela beskriver hvor intenst lyset er i en retning. Et typisk eksempel er et spotlys. Hvis ei vanlig lyspære og et spotlys hadde hatt like mange candela ville antall lumen være mange ganger større på den vanlige lyspæren.
Selve lyset er oppgitt til 19 gram, men dette er uten fester. De er en fordel å ha hvis man skal feste lykta enten på sekken eller på sykkelen. Det som er bra med lyset er at du får med deg fester for begge deler. Når det gjelder baklys så er det ikke så stort fokus på hvor sterkt de lyser, men at de lyser tilstrekkelig for å bli sett.
Baklyset har fire forskjellige moduser. To moduser med permanent lys men med forskjellig styrke og to blinkende lys. For de som sykler i trafikk så er blinkende modus kjekt, men for de som holder seg på gangstier og i marka så er det mindre forstyrrende med fast lys.
Lykta er laget vann- og støvtett. I tillegg skal den tåle å bli herjet litt med. Skulle du være uheldig å miste den fra sykkelen eller sekken, så er sannsynligheten for at den overlever ganske stor.
Lykta har en veiledende pris fra norsk importør på 299kr.
Et baklys skal bare være der for å vise at du er der. Jeg monterte lyset på sykkelen, skrudde det på og syklet i vei. I marka liker jeg best permanente lys. Det gjelder spesielt hvis man har andre med seg som følger etter, eller om man sykler forbi eksempelvis skiløpere i løypene med fatbiken. De trenger ikke ekstra oppmerksomhet på at jeg sykler forbi dem. Og de som sykler bak meg, har allerede sett meg. Likevel er det kjekt å ha lys som kan begge deler.
Lysstyrken på modus lav er mer enn god nok for å bli sett i områder hvor det er lite lys, men det er praktisk å ha en ekstra lyssterk modus også slik at det er mulig å bli sett i områder hvor det er mange forstyrrelser rundt om.
Lyset har moderne tilkobling. Det vil si at du får USB-C-kontakt og sammen med lyset følger det med en liten ledning som gjør at du kan få ladet. Siden det er USB-A i andre enden av ledningen kan du bruke de fleste batteribanker, datamaskiner eller standardadaptere til mobiltelefoner. Det er kjempepraktisk om du trenger å ha med deg en lader på tur at alle dingsene har samme kontakt.
Målet med denne lykta er at den bare skal være der og lyse hele turen. Og med 10 timer konstant lys på lav modus kommer du det igjennom natta før lyset gir seg. Jeg hadde ingen problemer med å ta et par turer med denne lykta før den takket for seg,
Alt i alt et akseptabelt baklys til en akseptabel pris. Fornuftig valg av USB-C kontakt og medfølgende ledning. Det finnes selvfølgelig mange alternativer på markedet, men dette lyset tåler en del og har moderne tilkobling.