Fenix BC25R

BC25RFenixProdukttesterReklameLysProdukttester

Fenix BC25R er en relativt kompakt sykkellykt med innebygget oppladbart batteri. Den virker solid bygget og gir en følelse av kvalitet. Ikke la deg lure av det kompakte utseende for dette er et lys som virkelig viser vei.

For ordens skyld har Sykkelhjulet har fått tilsendt dette produktet på forespørsel fra Fenix sin norske importør Teno Astro.

Godt lys i Fenix BC25R

Teknisk informasjon

BeskrivelseLavMediumHøyTurboBlink
Lysmengde50 lm150 lm350 lm600 lm150 lm
Lysintensitet265 cd724 cd1576 cd2816 cd
Distanse32m53m79m106m
Varighet36t15t7t2t

BC25R er IP66 klassifisert, hvilket vil si at den skal tåle vann og støv. I tillegg er den bygget for å tåle fall fra en meter.

Lumen og Candela

I SI-systemet har vi finner vi en benevnelse for lysmengde og en for lysintensitet. Lumen beskriver hvor mye lys som flommer ut av en lyskilde. Mengden lys er ikke retningsbestemt så selv om lumen-tallet er høyt kan lyset kastes i alle retninger. Et typisk eksempel er en god gammeldags lyspære.

Candela beskriver hvor intenst lyset er i en retning. Et typisk eksempel er et spotlys. Hvis ei vanlig lyspære og et spotlys hadde hatt like mange candela ville antall lumen være mange ganger større på den vanlige lyspæren.

Førsteinntrykk

Fenix BC25R er et lite og kompakt sykkellys. Det er pakket i en enkel plastboks med en formstøpt plastbeholder inni. Her ligger sykkellys og styrefestet enkelt plassert. På baksiden har de gjemt unna ledning og litt ekstra innlegg til festemidler.

Lykta og festet skal i følge Fenix ligge på 155g og på min vekt er det rett på. Dette er riktig så positivt. Selve lyset består av en enkel knapp og på undersiden finnes en USB-port for lading. Knappen sirkulerer mellom de ulike modusene lyset har.

Denne lykta har ikke mulighet for skifte av batteri. Lyset serveres fra en Cree XP-G3 LED med naturlig hvit lys. Dioden står i en fasongstøpt reflektor som skal gi den rette lysspredningen. Produsenten av Cree LED spesifiserer at dette lyset ligger mellom 3700k til 5000k. Dette er som spesifikasjonen sier i området naturlig hvitt. Jo større spenning som står på dioden jo hvitere blir det.

Sykkelfestet er for å feste på styret. Klypa fungerer på de fleste styrer opp til 35mm. Selv har jeg 35mm på stisykkelen og dette fungerer bra. Innfestingen av lyset har en fjærbelastet løsning med skikkelig ledd. De fleste sykkelfester bruker fleksibiliteten i plasten til selve låsen, men Fenix har ordnet en skikkelig lås.

Byggekvaliteten på lykta er og i en klasse for seg selv. Et skikkelig metallskrog med gode solide overflater. Lykta skal tåle å gå i bakken og den skal tåle vær og vind. Dette lykta er det meninga at du skal bruke. Den skal være med deg på de tøffe turene.

Lykta har en veiledende pris fra norsk importør på 599kr.

Første tur

Jeg festet lykta på sykkelen og satte avgårde. Den har som sagt fire 4 konstante lysmoduser. Den laveste modusen på 50 lumen fungerer utmerket som markeringslys i gatene hvor man egentlig ikke trenger lys. Det som er fascinerende er at selv den laveste styrken fungerer utmerket når det blir helt svart. Selvfølgelig ikke i godt driv igjennom skogen, men på transportetappen oppover. Reflektoren er laget på en sånn måte at lyskilden former en slags U på bakken og lyset fordeles godt og jevnt utover.

BC25R tar liten plass på styret

Når man har behov for å se litt mer så kan man velge seg oppover i strømstyrke og i Turbo-modus så lyser lykta i 2 timer på fullt batteri. På vei innover i skogen når tempoet går litt opp så valgte jeg nest høyeste styrke. Her kan man få seg en 7 timers tur og det er mer enn godt nok. Og lyskjeglen former et skikkelig godt lys å sykle i. Fargen fra lyset er også så gult at kontrastene i bakken ivaretas godt. Først når man går over på Turbo-modus så blir lyset hvitt. Den er ikke sjenerende hvitt, men man merker at det blir så hvitt at en del av kontrastene forsvinner.

600 lumen I full modus er ikke spesielt mye lys, men når reflektoren er formet som den er og sprer lyset der du vil ha det så er dette virkelig et flott lys å kjøre med. Ofte har jeg kjørt med lys på hjelmen og på styret for å få godt nok lys. Disse lysene har ofte vært spesifisert på mer enn 600 lumen.

Det er en stund siden jeg har vært ute i mørket og syklet så det var ikke topp fart igjennom skogene, men lyset gav et betryggende lys. Lysprofilet reflektoren lager gjør også at det er et velplassert lys. I noen tilfeller så savnet jeg litt bredde på lyset, men det gikk veldig bra.

Under ser du en bildeserie hvor jeg har satt kamera i faste innstillinger for å gjengi forskjellen på lyset i de ulike modusene. Legg spesielt merke til den harde linjen på lyset øverst. Denne er laget for å forhindre blending av møtende trafikk. Dette er spesielt nyttig i bybildet. I marka merkes det spesielt godt at alt lyset er fokusert på det man faktisk ønsker å ha opplyst, dermed er de beskjedne 600 lumen dette lyset gir noe helt annet enn 600 lumen fra ei lykt uten skikkelig reflektor.

Oppsummering

Fenix BC25R er et overraskende positivt bekjentskap. Før måtte man ha skikkelig lys med separat batteri og reflektor. Det behøver man ikke lengre. De fleste delte enhetene med reflektor og batteri for seg selv koster mer enn det BC25R koster og da er kvaliteten på langt nær så bra som på dette lyset.

Selv om lyset er lite, relativt billig og har få lumen så er det et meget habilt lys. Alle lysstyrkene er brukbare og lyset har en god gulfarge som ivaretar mye kontrast i terrenget. Selv med sine beskjedne 600 lumen så er dette lyset godt nok i de fleste tilfeller. Skal du ha et bra lys til sykkelen, men ikke vil bruke alt for mye penger så er det dette lyset du skal kjøpe.