18. november 2018
FatbikeGiantReklameVision 19 Fatbike 1ProdukttesterSykkelFor meg er det viktig at sykkelhjulet oppleves som en seriøs nettside og derfor opplyses det herved om at Intersport Gigant Orkanger har levert denne fatbiken igjennom avtalen sykkelhjulet har. Sykkelen skal testes og beskrives så objektivt som mulig og de erfaringene som blir gjort i etterkant skal fremstilles på samme måte.
Selve fatbiken har vært i omløp i flere tiår, men det er først de siste 5-6 årene at sykkelen har fått rotfeste her i Norge. Selvfølgelig er det sikkert noen der ute i vårt langstrakte land som har syklet på fatbike før den tid, men forhandlerne fikk øynene opp for sykkelen ganske sent.
Da jeg var innom og hentet sykkelen så innså jeg jo at det var en stor sak. Selv om felgene bare er 559mm i diameter (altså samme diameter som står på 26″) så er omkretsen på dekket større enn på 29″ min. Enkelt forklart så er 29″ felger ikke 29″, men 622mm og tilsvarende er 26″ felger 559mm. Hvis vi antar at tverrsnittet på dekkene er sirkler, så er høyden på dekket lik bredden. Dermed vil diameteren på en fatbike med 4.8″ dekk bli 802mm, mens en 29″ med 2.5″ dekk blir 789mm.
Denne sykkelen er laget rundt 150mm nav foran og 197mm nav bak. Denne bredden har blitt mer eller mindre standard på syklene i dag og det innebærer at det er overkommelig å bytte deler. Giant har gått for signalgrønn farge på de to minst utstyrte modellene sine. Den eneste forskjellen på de to er girsystemet og det utgjør faktisk en del tusenlapper. Skal du bare ha en enkel fatbike så er nok Giant Vision 19 Fatbike 2 vel så bra som denne utgaven.
Jeg er litt overrasket over at Giant velger blanke felger. Det er ikke noe i veien med dem og jeg tror det kan ha noe for seg når det kommer snø og is på dem for den glatte overflaten kommer mest sannsynlig ikke til å suge til seg så mye snø som en matt overflate. Ellers er sykkelen utrustet med komplett NX-gruppe, noe som faktisk er noe uvanlig. Som regel så er det en kombinasjon av fabrikater for å gjøre sykkelen billigere. Lillebroren Vision 19 Fatbike 2 er et klassisk eksempel på dette.
Bremsene er det Shimano som står for. Den veldig enkle modellen MT315 er det som står på, men noen ganger er ofte det enkleste det beste. Jeg gleder meg til å prøve stoppekraften på denne modellen.
De fleste lurer nok på hva som er montert på av deler. Jeg har sjekket komponentene del for del, men jeg har ikke tatt meg tid til å plukke sykkelen ned for å veie hver minste del. Derfor har jeg søkt etter informasjon på nett og funnet frem til hva sykkelen har av komponenter. Listen under viser de forskjellige delene, men litt informasjon om hva vekten stammer fra.
Jeg har veid sykkelen til 15810g ferdig oppsatt (uten pedaler). Det går an å slanke den betydelig med slangeløst oppsett (nærmere 1000g), men etter det blir inngrepene relativt kostbare. Felgene på sykkelen veier 3352g, mens et sett med felger fra eksempelvis DT swiss veier 2228g. NX-girgruppen er svært bra, men veier også ganske mye i forhold til dyrere grupper. X01 veier 560g mindre.
Har du intensjoner om å slanke denne sykkelen så ville jeg helt klart valgt lillebroren. Disse inngrepene gjør at sykkelen nærmer seg 13kg.
Del | Benevnelse | Tilleggsinformasjon | Vekt |
---|---|---|---|
Ramme | Vision Fatbike Alu SL | kalkulert vekt | 3337,6g |
Gaffel | Vision Fatbike Alu SL | Tippet vekt | 1000g |
Styrelager | FSA NO.42ACB Tapered | 83,4g | |
Nav foran | Chosen 15x150mm 6bolt disc | A4786B-M15-150 | 230g |
Nav bak | Chosen 12x197mm 6bolt disc | A8777B-M12-197 | 366g |
Felger | Shining SB-100 26″ 14G/32H | ERD:536mm, 559-94 | 2 x 1170g |
Eiker | Sha Dar SR-14 | vekt for 260mm | 64 x 6.5g |
Dekk | Vee Snowshoe XL 26×4.8″ | 121-559 | 2 x 1530g |
Slange | Ukjent | 121-559 | 2 x 530g |
Krank | Sram NX Eagle | GXP | 646g |
Drev | Sram DM 30T | 59g | |
Kranklager | GXP DUB | 76g | |
Girvelger | Sram NX Eagle 12-speed Trigger Shifter | 155g | |
Gir | Sram NX Eagle 1×12 Rear Derailleur | 339g | |
Kassett | Sram PG-1230 | 615g | |
Kjede | Sram NX Eagle | 278g | |
Bremser | Shimano MT315 Hydraulic | 630g | |
Styre | Ritchey Trail Rizer 710mm | Vekt for 760mm | 276g |
Stem | Ritchey 4 axis 90mm | Vekt for 110mm | 150g |
Setepinne | Ritchey 2 bolt 31,6x400mm | 260g | |
Grips | Ritchey Truegrip X | 93g | |
Sadel | Selle Italia X-base | 340g | |
Totalt | 15 810g |
Det å sykle fatbike er tungt. Det oppdaget jeg fra første tråkket. De brede dekkene graver seg ned i grusvegen og nærmest suger seg fast. Selv med anbefalt trykk på 25-30psi (som er alt for mye etter min mening) så var sykkelen tung å sykle.
Når jeg da omsider kom meg ut i marka så slipper dekkene taket, eller bakken slipper dekkene lettere. Sykkelen ruller over steiner og røtter slik at det knapt merkes. Eller det vil si, når du har opp mot 30psi i dekkene så spretter den avgårde som en hoppestokk, men etter å ha tappet dekkene ned til 15psi så ble det mye mer fornuftig. Da har dekkene godt grep på det meste og nærmest bretter seg rundt steiner og røtter.
Giant har faktisk klart å levere med Silica-utgaven av dekkene og disse skal være bedre på glatte underlag og snø. I denne perioden av året så er kloppene livsfarlige og kloppen jeg fant ute i skogen var intet unntak. Det lave marktrykket på en fatbike gjør at du sklir ekstra lett selv om det er flere knotter som skal holde en fast. Det samme merket jeg i gjørme. For når et 2.2″ eller 2.5″ dekk borrer seg nedi gjørma så flyter 4.8″ halvveis oppå. Dermed blir det gjørme mellom fast grunn og dekk. Resultatet var null fremdrift.
Det siste jeg bet meg merke i er at dekkene og fatbiken er veldig var for hvor bakken griper dekket. Hvis du lener deg til siden, eller at bakken skrår så har sykkelen veldig lyst til å styre den veien bakken går opp eller du lener deg til.
Alt dette tror jeg er en vanesak og intensjonen er at sykkelen skal brukes når snøen har lagt seg. Kanskje i skisporet eller på skaren. Opplevelsen kommer antagelig til å bli en helt annen da.