Jeg fant ut ganske tidlig at pulk hadde noe for seg på skiturer og over Grønland var den helt uunnværlig. Jeg har syklet med sykkelvogn før og opplevelsen er mye den samme. Man får vekta bort fra sykkelen og i mange tilfeller en den nærmere bakken enn den ville vært om den stod på bagasjebrettet.
Forrige gang brukte jeg et Extra Wheel. De skryter av at konstruksjonen bare veier 2,15 kilo. Det de mangler da er innfestingen til sykkelen og vekta på hjul, slange og dekk. Så de imponerende 2,15kg blir 2.85 kilo med innfesting, 3,8kg med medfølgende felg og rundt 4,5 kilo med slange, dekk og skjerm. Da er ikke Topeak sine 4,85kg komplett uten bag så veldig ille like vel.
Vogna kommer i ei eske som, for meg, ser ut til å være en smule for stor. Det er godt med rom oppi eksa som gjør at vogna gjerne kan slenge litt rundt. Et par strips og noen beskyttende skumark er alt som dekker. Jeg finner ingen merker på vogna etter transporten så det var passe mengde beskyttelse. Etter et par klipp med saksa er skum og strips borte. Bakskjermen festes enkelt med tre skruer og hjulet med hurtigfeste. Draget demonteres med en skrue og snus rundt og monteres på igjen. Så er vogna klar til innsats.
Det neste som må gjøres er å montere låsemekanismen på sykkelen. Den eldre typen drag hadde en rundbøyle på ene siden og en innfesting her. Dette finner man veldig ofte igjen på sykkelvogner med to hjul. Sykkelvogner med ett hjul er ikke sidestabile selv, så de avhenger av at du som syklist holder balansen både på sykkelen og sykkelvogna. Derfor har vogna bare to frihetsgrader. Den kan vippes opp og ned i forhold til sykkelen, altså typisk hvis du kjører over en stein så vil alle tre hjulene fremdeles stå i bakken. I tillegg kan du svinge sykkelen.
En liten finesse er at sykkelvogna og draget kan knekkes ca 90 grader også blir sykkelen stående uten støtte.
Mange lave sykler, typisk barnesykler og liggesykler, har flagg montert bak. Dette er ikke for at det skal se tøft ut, men rett og slett fordi enheten er så lav at det kan være vanskelig å se den for andre trafikanter. Denne sykkelvogna er tilsvarende og har samme typen flagg. I tillegg til flagget har Topeak plassert et refleksbånd rundt felgkanten. Dermed er det enda større odds for at du skal se vogna.
Så var det klart for første turen med vogna. Innfestingen går som en lek, men man skal være litt forsiktig. Draget har nemlig veldig sterke fjærer for å holde på plass låsefunksjonen. En finger oppi her gjør fryktelig vondt. Jeg klarte å legge lillefingeren i veien og låsen smalt utilsiktet på plass. Anbefales på ingen måte.
Når vogna er lås på plass blir den der. Det er lite lyder fra vogna, men noen dunkelyder blir det på ujevnt underlag. Det kommer mest fra innfestingen mellom sykkel og drag. Noe kunne kanskje vært unngått med mykere materiell her, men da hadde det blitt et område utsatt for slitasje.
Vogna er levert med fint mønstret hjul som i utgangspunktet passer best på vei. Det er egentlig uvesentlig for vogna er laget for å følge etter. Den skal ikke holde seg på plass slik som et fremhjul skal og det skal ikke ha samme grepet som et bakhjul skal. Vognhjulet gjør absolutt jobben sin. Selv på grusveier og lette stier fungerer det bra. Vogna i seg selv sitter noe lavere enn ei sykkelveske eller Extra Wheel. Faktisk så er den så mye lavere at mesteparten av bagen blir liggende under senteret på sykkelens bakhjul. Det i seg selv har positiv effekt når man eksempelvis ønsker å stå i en oppoverbakke. Det lave tyngdepunktet gjør at sykkelen med vogn blir stabil og god. Når det gjelder styring så blir sykkelen noe mer retningsbestemt. Den føles noe tyngre å styre, men den understyrer ikke med vogna på.
Så langt er jeg godt fornøyd med vogna. Den ser ut til å fungere veldig bra og fungerer fint på sykler hvor bagasjebrett er vanskelig å få festet på.