5. november 2017
VaskService og vedlikeholdDet går mot slutten av en sykkelsesong for mange. Sykkelen har vært på en og annen kveldstur og kanskje har du tenkt at du skal ut en tur til, men så har det ikke blitt på ei stund. Det er ikke spesielt varmt ute, men sykkelen hadde absolutt hatt godt av en vask.
Kan du stå under tak, så gjør det jo ikke noe at det er litt regn i lufta. Får du ikke til det, så er du absolutt litt væravhengig. Det er uansett lurt av deg å få vasket og smurt sykkelen før vinterlagringen slår til. Skal du sykle hele vinteren, kan det være lurt å venne seg til å vaske sykkelen litt hver gang den har vært ute på tur
Enten du skal pakke bort sykkelen for vinteren, eller om du bare skal gjøre et passende vedlikehold av den så har jeg oppskrifta her. Du trenger:
Fremgangsmåten er ganske enkel, men tar litt tid.
Det første jeg pleier å gjøre er å bruke lunket vann med litt Zalo også vasker jeg over hele sykkelen, men styrer unna de områdene som er veldig grisete. Her er det viktig å komme til alle detaljer. Har du bakhjulsoppheng som er vanskelig, så kan det være en fordel å tappe lufta av bakdemperen og klemme sykkelen sammen slik at man får vasket vanskelige partier i opphenget.
Gå over hele drivverket med Potetskrubben og vask kjedet og tannhjul så rent som du får det. Har du vanskelige områder, så bruker du litt fettløsningsmiddel på de vanskelige delene. Her er det viktig å holde seg unna navene og bremsene. Jeg pleier å holde skrubben i ro mens jeg tråkker pedalene bakover. Pass på at du ikke klemmer kjedet ut av spor hvis du gjør dette.
Har du kaker av årets skogbunn hengende på fremdeles, så kan du bruke et flatt skrujern og skrape det forsiktig av tannhjulene.
Bremsene krever ikke noe spesielt tilsyn, men har du vært i myr og gjørme som har hatt olje i seg, så kan det være en fordel å vaske skivene med fettløser eller bremserens. Merk at noen av fettløsningsmidlene inneholder fett (Ja du leste riktig), så pass på å velge et middel som fungerer. Et alternativ er teknisk sprit. Det er uansett viktig å ha rene fingre og rene kluter når man vasker bremsedeler. Søler du bremseolje eller olje fra drivverket på bremseskiver eller bremseklosser kan du risikere å måtte bytte begge deler.
Så vasker jeg over hele sykkelen med ny bøtte rent vann. Også her tar jeg gjerne Zalo i vannet. I tillegg pleier jeg å spyle rent sykkelen med hageslangen til slutt, men har du ikke hageslange så tar du ei bøtte med vann og skyller av sykkelen.
Så må sykkelen få stå og tørke. Er det dårlig vær, kan det være greit å gjøre dette innendørs. Hvis ikke du har muligheten til det, så sørg for at du følger opp fort med smøring. Det viktigste er at sykkelen blir tørr på drivverk før den smøres.