27. oktober 2014
DT SwissEikerHjulHjulbyggHjulsettNavNiplerTekniskFor å bygge et hjul så trenger man en verktøy og deler. Det kan du lese mer om her. Så skal hjulet flettes sammen og det kan du lese om her. Her kommer siste delen. Hvordan skal man få strammet opp hjulet og rettet det skikkelig.
Som sagt, så har jeg plassert hjulet i hjulstativet. Det første jeg gjør nå er å stramme alle eikene. Jeg har for vane å begynne ved ventilhullet og trekke rotere hjulet slik at det ser ut til å gå oppover når jeg sitter/står foran stativet. Så tar jeg for meg hver eneste eike og strammer denne opp til det er ca to runder igjen på gjengene. Man kan sikkert stramme mer, men da kan det bli vanskelig å stramme skikkelig på de siste eikene.
Hvis alle eikene virker til å være slakke, så går jeg over alle en gang til og strammer opp en hel omdreining med eikenøkkelen. Så går jeg over til en halv omdreining. Dette fortsetter jeg med, helt til det ikke er slakke i eikene.
For å rette et hjul, er det greit å vite at det finnes to ulike typer kast. Hvis du ser på hjulet 90-grader på akselen, altså slik du naturlig ser på hjulet når du sykler, så vil hjulet bevege seg mot høyre og venstre. Dette er horisontale kast. Hvis du ser samme retning, så kan du noen ganger se at hjulet hopper opp og ned. Dette er vertikale kast. De vertikale kastene er vanskeligst.
Jeg pleier å rette ut horisontale kast først. De eikene som kommer fra venstre flens, vil trekke felgen mot venstre om du strammer dem. Tilsvarende på høyre side. Hjulstativet har et sett med skruer. Det er greit å gjøre seg kjent med disse og se på hvilken skrue som justerer hvilken guide. Her er det viktig å ta seg god tid. Stram opp eike for eike til hjulet er passe rett. Skulle du komme til et punkt der det blir for hardt å stramme eikene, så må du begynne å slakke motsatt eikepar. Det vil si, strammer du en venstre-eike en halv omdreining, så slakker du de to nærliggende (høyre-eikene) en kvart omdreining. Når hjulet nå er passe rett, så tar du det av og får på deg skinnhanskene. Så klemmer du eikegruppene (fire og fire naturlige grupperinger) sammen.
Nå er det på tide å fokusere på vertikale kast. Snur hjulet rundt og se etter områder som tar nedi guiden. Stram så eikene opp. Kunsten her er å stramme halve avstanden. Snurr så hjulet rundt og se etter områder der gapet blir størst. Her slakker du halvveis. Etter hvert som du begynner å få rettet av hjulet så vil det subbe mindre og mindre. Til slutt så sitter du igjen med et hjul som er passe rett igjen. Da er det frem med skinnhanskene og stramme opp igjen.
Så kan du lese de tre siste avsnittene et par ganger til og fortsette til det er maksimalt 1-2mm kast. Med mindre du har meterur eller digitale skiver, så klarer du ikke rette stort mer enn dette. Og det er bra nok. Har du gjort alt rett så bør lyden av de eikene som har samme posisjon være relativt lik.