20. januar 2013
ContinentalDekkHigh RollerMaxxisRubber QueenSykkelSykkeldekkDekkPå en av de siste turene i 2012 kjørte jeg på en del ulent terreng i marka. Et av de slangeløse Continental Rubber Queen 2.2-dekkene mine gikk i stykker. En av piggene hang seg tydeligvis fast i noe og rev opp dekket. Jeg kontaktet selgeren og etter litt diskusjon har jeg nå fått tilsendt et nytt par med dekk. Siden de hadde sluttet med Continental, skal jeg denne sesongen prøve meg på Maxxis High Roller 2.35.
Jeg har ikke hatt muligheten til å komme meg ut og få prøvd dem enda, men det skal bli godt med prøving denne sesongen.
Maxxis lager High Roller i to forskjellige utgaver og to forskjellige grener. To typer for Downhill og to for Terrengsykling. For begge grenene lages High Roller og High Roller II. Det er litt mønsterforskjell som skiller de to. High Roller kommer igjen med flere egenskaper. Super Tacky, Exception Series, LUST og UST Tubeless er de fire egenskapene det skiltes med.
Utgaven jeg har fått har LUST, UST og er av typen Exception Series. Det vil si at den har lette og forsterkede sidevegger (LUST), kan kjøres uten slange (UST) og har 120 tråder pr inch. I følge papiret skulle dekket ha veid 900gram. Mine to veier begge 898 gram, noe jeg synes var greit. De forrige dekkene (Rubber Queen) veide ca 800gram pr stykk.
Jeg er litt spent på hvor fort disse dekkene kommer til å slites. Jeg har slitt ut et par Rubber Queens før, og de er ikke noe å sykle langt på asfalt med. Maxxis High Roller diskuteres på mangt et forum og slitestyrke er noe av det som går igjen som en negativ faktor. Det samme har jeg sett angående Rubber Queens. Jeg har ikke noe i mot varigheten på dekkene. Det aller viktigste for meg er at de fester seg godt i terrenget. I følge Maxxis selv er de egnet for medium og løst terreng. Det er meningen at dekket skal være bra i svinger og skal rulle greit. Det duger ikke så bra på veldig vått og sølete føre.
Så gjenstår det å se om dette stemmer.