Nei, jeg har nok ikke gått over til engelsk. Min siste tilkomst av utstyr er et ekstrahjul også kalt Extrawheel. Dette hjulet er ikke som alle andre hjul, det er nemlig et bagasjehjul. I bunn og grunn en gaffel med litt annet utseene, en innspenning for å feste mot bakre triangel til sykkelen din og et hjul til å bære det hele.
Konstruksjonen ser som sagt ut som en gaffel. En liggende gaffel der hjulfestene er flyttet litt på. I steden for krone på toppen har den to opplagringer der man skal feste på et stag. Staget er blir så spent over disse to opplagringene og siden spent rundt to bolthoder. Disse to bolthodene er del av et hurtigfeste som følger med. Dette hurtigfestet erstatter det hurtigfestet du allerede har på bakhjulet ditt. Ellers er det sveist på to holdere til sykkelvesker på selve gaffelen. Konseptet er veldig enkelt og veier lite.
Jeg har så vidt prøvd ekstrahjulet. Det første som slår meg er at sykkelen oppfører seg veldig likt som om jeg ikke hadde noe på slep. Er du en av de som sykler med fulldemper, så kan 20kg sekk på ryggen føre til at du må justere hele sykkelen på nytt og bagasjebrett er ikke diskuterbart. Noen sykkelvogner kobles også på setepinnen og her forplanter noe av vekten seg over til sykkelen. Ekstrahjulet har festet sitt mot bakhjulet på sykkelen din. Noe av vekten fordeler seg mot sykkelen, men det blir mot den delen av sykkelen som ikke er dempet. Dermed blir det ikke noe ekstra vekt som legges til på demperkonstruksjonen. Ekstrahjulet er bygget med et standard 26″ hjul og helt vanlig dekk. Skulle uhell være ute med sykkelen, kan man faktisk bruke det tredje hjulet som fremhjul på en vanlig sykkel. Ekstrahjulet skal tåle en belastning på ca 35kg. Dette bør være mer enn nok til campingutstyr og proviant.
Jeg kommer tilbake med en større test når jeg har fått prøvd det i en lengre periode.