Jeg hadde i utgangspunktet ikke tenkt å bytte det forrige stativet mitt. Det er et Thule FreeRide stativ. Etter siste investering har jeg riktignok muligheten til å frakte to sykler, men under forutsetning at den ene passer i FreeRide’en. For dette kom bokstavelig talt til kort når det gjalt min nyeste sykkel. På grunn av lang dempervandring og høy bakkeklaring på sykkelen, klarte ikke Thule FreeRide å gape over nedre delen av ramma på sykkelen. Det sies at ProRide er lengre i gapet, men når jeg først måtte kjøpe nytt så valgte jeg Thule OutRide. Hvis man i tillegg har hurtigkobling på setet så blir sykkelen mye lavere ved montering mot gaffel istedenfor mot hjul. Dette kan være greit i enkelte tilfeller. Likevel blir resultatet en veldig høy bil i forhold til uten sykkel. Så garasje, parkeringsanlegg og lignende, er nok lurt å holde seg unna.
Hvis selve takstativet ditt er låsbart så kompletterer du dette ved at du også kan låse OutRide til takstativet ditt. En av de to klemmene på OutRide er låsbare slik at det er en del plunder å få av stativet uten nøkkel. I tillegg til dette er også hurtigfestet til gaffelen på sykkelen låsbar. Så da spørs det egentlig bare hvor hardt du klarer/tørr stramme hurtigfestet før du låser det. De to låsene fører også til at jeg føler en ekstra trygghet med innfestingen. Nå kan ikke hurtigkoblingen hoppe opp like lett som hvis den ikke var låst. Jeg har som vane å låse disse uansett om jeg bare skal en liten tur.
Sykkelen blir også litt lettere å løfte opp uten fremhjul. Somregel har en passende terrengsykkel 700-1200g felg og 400-1000g slange og dekk. Så man sparer seg for rundt 1,5kg løft. I tillegg vil ramma komme noe lavere siden det er gaffel og ikke fremhjul som skal hvile på stativet foran.
Jeg vil igjen nevne innfesting av bakhjulet. Hvis dette båndet skulle finne på å ryke så blir konsekvensene store. Antagelig ikke så store som på FreeRide, da OutRide sitter i gaffelen i tillegg. Skulle likevel bakhjulet slite seg, vil sykkelen havne i taket og i første omgang ødelegge dette. Det skal ikke så mye til for at sykkelen vrir seg og blir hengende ned på siden av bilen. Mest sannsynlig får du store utgifter på bil og en kassert sykkel. Jeg ville hatt to bånd her, noe jeg også sørger for ved hjelp av et borrelåsbånd. Det som også er verdt å nevne er at bilen nå blir en sykkel høyere. Garasje, parkeringshus og lignende, kan fort bli en dyr affære.
Dette tatt i betraktning så synes jeg OutRide virker som en flott løsning. Jeg vil anbefale denne foran FreeRide rett og slett fordi sykkelen står bedre, løftes lettere, løftes lavere og muligens også gir noe mindre luftmotstand.