Fenix har nettopp landsert sitt nye baklys BC06R. Dette er på mange måter storebror til BC05R som vi testet her på sykkelhjulet for en stund tilbake. Denne lykta har en rund utforming, er oppladbar og har fått med en ny festeanordning i tillegg.
For ordens skyld har Sykkelhjulet har fått tilsendt dette produktet på forespørsel fra Fenix sin norske importør Teno Astro.
Beskrivelse | Spinnende | Lav | Høy | Bremselys | ||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
På | Blink (sakte) | Blink (rask) | På | Blink (sakte) | Blink (rask) | |||
Lysmengde | 10 lm | 10 lm | 10 lm | 10 lm | 30 lm | 30 lm | 30 lm | 90 lm |
Lysintensitet | 5 cd | 5 cd | 5 cd | 5 cd | 15 cd | 15 cd | 15 cd | 30 cd |
Varighet | 22t | 12.5t | 14.5t | 24.5t | 5.5t | 5.5t | 8t | – |
I SI-systemet har vi finner vi en benevnelse for lysmengde og en for lysintensitet. Lumen beskriver hvor mye lys som flommer ut av en lyskilde. Mengden lys er ikke retningsbestemt så selv om lumen-tallet er høyt kan lyset kastes i alle retninger. Et typisk eksempel er en god gammeldags lyspære.
Candela beskriver hvor intenst lyset er i en retning. Et typisk eksempel er et spotlys. Hvis ei vanlig lyspære og et spotlys hadde hatt like mange candela ville antall lumen være mange ganger større på den vanlige lyspæren.
I skrivende stund har Fenix et alternativt baklys. Så hvordan vil dette lyset måle seg opp mot det? Vi tar en titt på det tekniske først. Kjapt oppsummert så har BC06R dobbel lysmengde, en spinner for økt synlighet og innebygget bremselys. Dette går på bekostning av batteritid.
Egenskap | BC05R | BC06R |
---|---|---|
Lysmengde / Intensitet – Spinnende | – / – | 10 lm / 5 cd |
Lysmengde / Intensitet – Lav | 5 lm / 3 cd | 10 lm / 5 cd |
Lysmengde / Intensitet – Høy | 15 lm / 9 cd | 30 lm / 15 cd |
Lysmengde / Intensitet – Bremselys | – / – | 90 lm / 30 cd |
Varighet – Spinnende | – | 22t |
Varighet – Lav – På | 16t | 12.5t |
Varighet – Lav – Blink (sakte) | 80t | 14.5t |
Varighet – Lav – Blink (rask) | 120t | 24.5t |
Varighet – Høy – På | 4.5t | 5.5t |
Varighet – Høy – Blink (sakte) | 25t | 5.5t |
Varighet – Høy – Blink (rask) | 35t | 8t |
Vekt | 28g | 44,5g |
Veil pris | 299kr | 499kr |
Jeg har skrevet om Fenix sin kvalitet før, men det er verdt å gjenta dette en gang til. Når du utvikler et produkt så designer man gjerne deler som skal settes sammen. Delene består av ulike materialer og jo bedre kontroll man har på designprosessen jo mer nøyaktig kan man lage spesifikasjonene sine. Så er neste ledd selve produksjonen. Jo bedre kontroll man har på selve tilvirkningsprosessen jo tettere opp mot design blir faktisk produkt. Spesifikasjonen til Fenix sier at denne lykta skal være på 44,5g. Vekta viser 44g og den har +/- 2 gram feilmargin.
Fenix har to alternative innfestinger til sykkelen. Enten ved hjelp av standard gummibelte med hurtigfeste rundt setepinnen, eller to strips under selve setet til en annen type hurtigfeste. Begge alternativene ser ut til å sitte rimelig bra på sykkelen min, men jeg velger å gå for strips-løsningen.
Fenix legger ved en USB-A/C-ledning for lading. Det er jo forsåvidt greit nok, men jeg skulle gjerne likt å se en USB-C/C også.v Det at lyset har en USB-C-kontakt er positivt. Det er et tidsriktig og funksjonsmessig riktig valg.
På veg til marka måtte jeg jo prøve bremselyset. Dette aktiveres av en innebygget sensor i lyset. Antagelig en eller annen form for balansebryter som tipper når man bremser. Det går an å trigge effekten ved bevege lyset bortover for hånd for så å stoppe bevegelsen. Dette ser ut til å fungere ganske greit så lenge man holder seg på asfalt eller grus, men om du skulle ta med deg lyset ut i marka en tur er historien en litt annen. For ujevnt underlag og forhjul mot diverse steiner og røtter trigger sensoren. Dette er kanskje ikke så unaturlig, men for en som sykler i marka er kanskje ikke dette optimalt. Hvertfall ikke hvis man har med seg en venn som følger etter.
Alt i alt så gjør Fenix mye med dette baklyset. Bremsefunksjonen er fin for en som pendler, men for en som bruker sykkelen mer på ujevnt underlag så er det ikke helt optimalt. De 200kr ekstra man betaler for funksjonene til BC06R i tillegg til de BC05R har, er kanskje verdt det for noen. Andre vil klare seg helt utmerket med BC05R. Så kort oppsummert: Vurder om du trenger sterkere baklys og bremseindikator. Trenger du det så er ikke 499kr (veiledende) noen upris. Denne ganger havner terningen på en solid 5’er!