Lette el-terrengsykler

09.02.2025 ElsykkeleMTBLett eMTBSykkelElektrisk sykkel

Terrengsykler med litt vandring har ofte vært ganske tunge. Vi snakker gjerne om rundt 13-14 kg. Når el-syklene kom, var det ikke uvanlig at vekten kom opp mot 25 kg. Da snakker man om en relativt tung sykkel, som kan være vanskelig å håndtere i terrenget. Derfor oppsto spørsmålet om det faktisk er behov for en lettere utgave av terrengsykler med elmotor. I denne artikkelen diskuterer vi nettopp det.

Sykkelen får smake sti etter masse asfalt og grus

En lett elektrisk terrengsykkel vil typisk ligge mellom 15 og 20 kilo. De tyngste komponentene på en elektrisk sykkel er motor og batteri. Begge deler er vanskelig å gjøre drastiske grep på uten å redusere kapasiteter. En lett eMTB har en hensikt til, og det er å være mindre “E” og mer MTB. Altså skal det være normal terrengsykkel med litt drahjelp. Her må man altså yte mer selv i eksempelvis oppoverbakker.

Så er spørsmålet om dette trengs? Er ikke meningen med en elektrisk sykkel at man skal få hjelp? I mange tilfeller så er det korte svaret “ja”, men for en som har syklet en god del så mister man mye. Det finnes de som liker å kravle opp skråninger eller flippe bakenden rundt tette områder. Med en sykkel på 25kg så kan dette fort bli tungt. Har du derimot en sykkel på under 20 kilo, så blir det lettere.

Godt med elmotor

Skal du finne deg en lett utgave, så er det et par ting du bør passe deg for. Mange produsenter sparer vekt på batteri ved å lage det mindre, men beholder den tyngste motoren (billigste). I tillegg kan 2-stemplede bremser redusere vekt mot 4-stemplede bremser. Dekk i racingutgave fremfor solide tykkveggede dekk. Gjør man slike grep kan det bli en lett sykkel på papiret, men i prasis så kommer man til å ha lyst til å oppgradere ganske fort. Se derfor heller etter sykkel med komponenter som virker mer egnet for den typen sykling du skal begi deg ut på.

Når vi først snakker om elektrisk fremdrift, så er det en ting til som er direkte overførbart fra bilverden til sykkelverden. Rekkevidden! Hvor langt kommer du egentlig på en opplading? Rekkevidde i sykkelverden er mye mindre regulert enn rekkevidde i bilverden. Systemvekten på en sykkel er sterkt avhengig av personen som sykler og rekkevidden hvor godt trent vedkommende er. Hvis man er i maks-modus fra første tråkk, så vil nok de lovede 155 km være nærmere 30km. Her er det motoreffekt og batteristørrelse kommer inn i bildet.

I Norge regulerer Forskrift om krav til sykkel hvilken motor du kan ha. Shimano sin EP801 og Bosch sin Performance Line CX er begge eksempler på lovlige motorer. Ser man på disse så er nominell effekt oppgitt på 250W, mens akselerasjon er oppgitt til maks 600W. Begge motorer er oppgitt til 85Nm. Her er det viktig å være klar over at lette elektriske terrengsykler ofte har en eller annen form for reduksjon. Som regel ved hjelp av software/firmware i motor for å redusere tilgjengelig effekt/moment, eller ved at det er benyttet motor som ikke yter maksimalt tillatt.

Og her dukker det opp to begrep som kan være greit å avklare med en gang. Det første er W, eller Watt som det heter. Når man snakker om Watt snakker man om effekt. Et eksempel vil da være å løfte en gjenstand på ca 102g 1 meter opp på 1 sekund. Nm eller Newton*Meter er benevnelsen for moment. Hvor kraftig er motoren. Eksempel er hvis du strammer hjulboltene på bilen din. 1 Newton tilsvarer ca 102g med gitte forutsetninger og en meter er da armen dette virker på. Har man en boltetrekker med 1 meters arm og legger en vekt på 102g på tuppen av denne, vil man påføre hjulbolten et moment på 1Nm.

Som en kanskje ser av denne forklaringen så vil terrenget og forholdene påvirke behovet for både effekt og moment. Og som jeg var inne på tidligere så er reduksjon av batteristørrelse en av metodene man bruker for å redusere vekt på sykkelen. Lagret effekt oppgis ofte i Watt-timer. Har du 1 Wt batteri så kan du utføre arbeid tilsvarende det som er beskrevet over (102g, 1 meter opp på 1 sekund) en hel time. Så når du reduserer batterikapasiteten på sykkelen, så kommer du ganske enkelt ikke så langt eller så høyt.

Dette er verdt å tenke på når du skal skaffe deg sykkel med elektrisk drahjelp.