FollowMe-Cargo er ei liten og enkel sykkelvogn som festes på sykkelens bakaksling og oppfører seg som et tredje hjul på sykkelen. Vogna er utlånt fra Familiesykling.no og vil bli levert tilbake igjen nå når denne testen er gjennomført og presentert.
Vogna ligger enkelt pakket i ei pappeske og har de nødvendige delene for påmontering til en standard 135mm bakaksling og selve tilhengeren. I tillegg ligger det en enkel manual med.
Monteringen skjer ved at man plukker ut den akslingen man allerede har i sykkelen og trer inn den medfølgende akslingen. På dette hurtigfestet er det et område hvor gaffelen fra tilhengeren tvinges inn på. Denne løsningen benyttes av flere andre aktører på markedet og er enkel og holdbar.
For å sikre at tilhengeren ikke faller av, skrus det inn to vingeskruer med egen sikringssplint utpå selve koblingen igjen. Her er det så godt som umulig at tilhengeren faller av under transport.
Tilhengeren består av ei ramme med bagasjebærer integrert konstruksjonen. Selve vogna roterer om akselfestet slik at vogna kan vandre fritt over steiner, fortauskanter og lignende. I tillegg finner man et ledd i enden av gaffelen som gjør at vognhjulet svinger i forhold til sykkelen. Her er designet gjort på en slik måte at vognhjulet følger hjulsporet til sykkelen. Dermed trenger man ikke fokusere på å holde ekstra god avstand til ting for at vogna ikke skal hekte seg fast.
En del 1-hjulsvogner har en egen plass til bag mellom sykkelens bakhjul og vognas hjul. Et eksempel på dette er Topeak sin variant som ble brukt på sykkeltur tidligere. FollowMe velger en variant som blant annet ExtraWheel har benyttet i lengre tid. I motsetning til sistnevnte så har FollowMe valgt et mindre hjul. Argumentet til ExtraWheel har blant annet vært at et større hjul ruller bedre over elementene, samt at et hjul som er likt som framhjulet ditt er praktisk med tanke på reparasjoner. Skulle uhellet virkelig være ute, kan du ta tilhengerhjulet og sette på sykkelen din og komme deg til nærmeste verksted og få fikset problemet. Selv har jeg aldri klart å ødelegge et hjul på tur, men mye annet har gått dukken.
Sykkelvogna monteres ganske enkelt på sykkelens bakhjul og i mitt tilfelle så har jeg en vanlig 135mm stående. Det er faktisk ikke alle vognprodusenter som henger helt med. FollowMe gjør heldigvis det og det finnes et ganske godt utvalg av adaptere for andre typer akslinger på FollowMe-Cycling.shop.
Om du har en del turutstyr fra før av, så er det stor sannsynlighet for at du har et sett med gode sykkelvesker. Vogner som har bag krever at du betaler en del for å få med pakkebagen tilpasset vogna du kjøper. Her er FollowMe en billig løsning for deg, rett og slett fordi du har muligheten til å kjøpe bare vogna og flytte baggene du allerede har fra sykkelen og bak til vogna. Bagasjebrettet er av den solide typen, men hurtigfester som Otrlieb og lignende, fungerer bra.
En av ulempene med standard sykkelvesker er at tyngdepunktet må balanseres på hver side av tilhengeren. Her dukker det opp en fordel med bag-løsninger fordi du ikke er avhengig av å utligne vekta av tunge ting som telt og soveposer, men heller kan putte dem midt i bagen.
Tidligere vogner jeg har syklet har også hatt en form for tippefunksjon, slik at du kan knekke leddet mellom tilhenger og sykkel 90 grader også står sykkelen av seg selv. FollowMe er avhengig av at støtta på sykkelen er sterk nok til å holde vekta av bagasjen du har med deg. For FollowMe så er vektbegrensningen 28 kilo. Vektbegrensningen på en sykkel er normalt sett mellom 110 og 140 kilo systemvekt. Det vil si rytter+bagasje+sykkel. Veier du 85 kilo selv og har en sykkel på 12 kilo, så har du mellom 13 og 43 kilo lastekapasitet.
Nå skal det nevnes at jeg tok med meg 23 kilo på en 8 dagers sykkeltur uten etterforsyninger, så 28 kilo er ganske akseptabelt for ei sykkelvogn. Det er i tillegg mulig å pakke noe på sykkelen om nødvendig.
Det ble ikke den store sykkelturen i år, slik jeg håpet på. Jeg fikk likevel pakket litt i baggene og prøvesyklet med ca 10 kilo på slep. FollowMe følger villig etter og blir med på sykkelens hopp og sprett. Etter en rundtur på ca 80 kilometer, så sitter jeg igjen med et inntrykk av at vogna definitivt vil gjøre nytten på en lengre sykkeltur.
Jeg skulle ønske at den hadde en form for støttefunksjon, slik at den ikke var avhengig av å ha en solid støtte på sykkelen, men ellers er det lite å utsette på denne løsningen fra FollowMe, Terningkast 5