Fenix BC26R kom til testbenken her hos Sykkelhjulet i vår, men det var for lyst ute til at en test kunne rettferdiggjøres. Nå har de mørke nettene kommet tilbake og da kommer selvfølgelig testen. Fenix BC26R kan på mange måter sees på som en ny utgave av BC25R som ble testet her i 2021.
Importøren Teno Astro har for ordens skyld sendt produktet til denne testen.
Beskrivelse | Lav | Medium | Høy | Turbo | Blink |
---|---|---|---|---|---|
Lysmengde | 50 lm | 200 lm | 600 lm | 1600 lm | 600 lm |
Lysintensitet | 206 cd | 834 cd | 2560 cd | 7158 cd | |
Distanse | 28m | 57m | 101m | 169m | |
Varighet | 65t | 18t | 9.5t | 3.5t |
BC26R er IP68-klassifisert. Det vil si at den er støvtett og tåler varig utsettelse for vann. Dermed kan du fint bruke denne lykta på de de grisete turene i marka og skylle av lyse i springen når du kommer hjem.
I SI-systemet har vi finner vi en benevnelse for lysmengde og en for lysintensitet. Lumen beskriver hvor mye lys som flommer ut av en lyskilde. Mengden lys er ikke retningsbestemt så selv om lumen-tallet er høyt kan lyset kastes i alle retninger. Et typisk eksempel er en god gammeldags lyspære.
Candela beskriver hvor intenst lyset er i en retning. Et typisk eksempel er et spotlys. Hvis ei vanlig lyspære og et spotlys hadde hatt like mange candela ville antall lumen være mange ganger større på den vanlige lyspæren.
Forpakningen til BC26R er en enkel plastpakke. Det følger med et styrefeste, en ekstra pakning, lykta og et batteri. Batteriet er av størrelsen 21700 på hele 5000mAh. Samme cellen finner du i noen andre av produktene til Fenix, blant annet hodelyset HM70R. I tillegg følger det med en ledning til lading av lyset.
På kjøkkenvekta tikker selve lyset inn på 159 gram. Det er rett på spesifikasjonen som Fenix selv annonserer. I praksis så vil dette si at produksjonsprosessen til Fenix er god. Det er små toleranser og presis produksjon. Dette gjenspeiler seg også i den følte kvaliteten på lykta.
Lykta er utstyrt med en SST40 LED. Spesifikasjonen på denne LED-en er oppgitt til typisk 6500K, men ved noe lavere spenning kan den komme ned i de oppgitte 6000K fra produsenten.
Så når sjansen bød seg, så ble lyset montert på sykkelen og første tur i mørket var et faktum. Jeg la i vei opp til testområdet, men oppdaget at noen hadde vært og kuttet bort skogen i løpet av sommeren. Så jeg syklet videre til et annet område. Derfor kan jeg dessverre ikke ta med bildene fra tidligere tester til sammenligning. Bildene under er tatt med samme eksponering for å gjengi farge og lysstyrke.
Selv om reflektoren er ganske rund, så fordeler den lyset ganske godt utover terrenget foran. Lyskjeglen er passe lang for godt tempo i marka og det går faktisk fint å sykle på høy lysstyrke. De tidligere lysene til Fenix har blitt ganske hvite/kalde. Her har Fenix tatt grep og selv Turbo-styrken gir gult/varmt lys. Dette er en stor fordel for å beholde konturer i terrenget foran deg når du sykler.
Lyset fungerer svært bra. Det å sykle med laveste lysstyrke er typisk langs opplyste veier, men det går an å bruke det på transporten oppover på grusveien. Skal du inn på litt ulendte stier, er medium det rette valget. Når farten øker så er det enkelt å trykke et par ganger på knappen.
Den lille lykta imponerer ganske enkelt på alle måter. Innfestingen er solid og god. Lykta er solid bygget. Det er ingen slark i noen av komponentene. Lyset fra denne lykta er også av den solide utgaven. Det dekker det som trengs foran deg og lysfargen er god å sykle med.
Det er ganske enkelt ingenting å utsette her. Terningkast 6!