Spar på kreftene og søk ly om nødvendig

påsken 1950. Sammen med Røde Kors lanserte Den Norske Fjellvettreglene ble innført etter en rekke ulykker og dødsfall i påsken 1950. Sammen med Røde Kors lanserte Den Norske Turistforening Fjellvettreglene, eller Fjellreglene som det den gang het. Mye har skjedd siden 1950 og i 2016 ble de nye fjellvettreglene innført.

Den siste fjellvettregelen er nr 9 og i dette innlegget skal vi ta en titt på de 4 underpunktene i den.

Avpass farten etter den svakeste i følget, og pass på at alle i turfølget er med.

Et turfølge har forskjellige forutsetninger. Noen er tungt lastet andre er dårligere trent. Uansett hva forutsetning man har så er det viktig å tilpasse slik at turfølge kan holde samme tempo. Om det innebærer at man fordeler vekt annerledes eller om man senker tempoet spiller ingen rolle.

Resultatet ved å tilpasse seg i gruppa er at man kommer lengre og ofte så kommer man seg dit raskere også.

Husk å spise og drikke ofte. Når du anstrenger deg, trenger kroppen mer væske enn du føler behov for.

Går du en time og to i fjellet så er ikke drikke og mat så veldig viktig. Det er som regel denne erfaringen de fleste begynner turene sine med. Så går man en lengre tur og glemmer mat og drikke.

Hvis man ikke spiser noe så tærer kroppen på energireservene og man går seg tilslutt tom. Når man først er tom så blir resten av turen veldig tung. På turer som varer en 2-6 timer så er hurtigvirkende energi det som fungerer. Det kan være energibarer og et par brødskiver med salt pålegg. Når turene begynner å strekke seg over 6 timer, så begynner det å bli effektivt med saktevirkende energi, typisk nøtter.

Det viktigste på lengre turer er at man tar seg tid til 5-10 minutters pause med jevne mellomrom. Hvis man bruker GPS så kan den settes til intervaller på 45 minutter eller tilsvarende. Hver gang den piper så tar man seg en liten pause for å få i seg næring.

Tilsvarende viktig er det å sørge for drikke. Hvis man ikke må på do i løpet av en 6 timers tur så har man drukket for lite. Selv har jeg hatt en tendens til å ikke få i meg nok væske. Derfor har jeg som mål å få i meg rundt 5dl i løpet av en time.

Ikke vent med å søke ly til du er utslitt.

Er du langt fra folk, så kan det å søke ly være eneste utvei for å ikke svi av alt for mye krefter. Selv om det er lite vind så er det faktisk energibesparende å pakke seg inn i en vindsekk og ta seg en god pause. I løpet av denne perioden er det lurt å få i seg litt mat og drikke også. Når det verste av vær har gitt seg, så kan man begi seg ut på vandring igjen.

Du blir mer sliten av sterk vind. Bruk vindsekken, eller grav deg ned i snøen i tide.

Godt å varme seg i en jervenduk

Artikkelen fortsetter under annonsen




Om det kan se ut til at det dårlige været blir langvarig, så kan det være smart å pakke seg godt inn i vindsekken og finne ly for været. Er det muligheter til å grave seg ned, så gjør det.

Selvfølgelig så er du avhengig av snø for å grave deg ned, men store steiner kan være gode steder å gjemme seg ved. Mange steder i den norske fjellheimen står det også nødbuer. Disse kan du fritt benytte for å søke ly. Om du skulle komme over ei hytte eller lignende som er låst, kan du se om du finner le i et skur eller bod. Hvis ikke du finner det kan du vurdere å knuse ei rute for å komme deg inn, men dette er definitivt siste utvei. Det aller viktigste om du velger å gjøre noe slikt, er å gjøre opp for deg etterpå. Dette er i utgangspunktet et lovbrudd og det er i de fleste tilfeller opp til eier om han/hun ønsker å anmelde deg for innbrudd. Er situasjonen kritisk nok, så vil det være verdt det uansett.

I lavlandet kan du finne le under store hengende grantrær. Er det snø så kan snøen rundt trærne skape naturlige le, men pass på at du ikke ender opp med å snø inn. Er det ikke snø kan et par snører trekke grenene ned slik at de skaper le.