19. juni 2022
RådTreningTursyklingTips & TriksDet å ta seg en lengre sykkeltur er faktisk ikke så veldig krevende. Målet er ikke at du skal sykle fort, eller ta igjen han foran. Målet er ikke å komme seg frem, men å være på tur. Ved hjelp av god planlegging og kanskje et par alternative ruter, så kommer man veldig langt. Nå sier ikke jeg at du skal løpe bort og kjøpe deg din første sykkel for så å ta Norgesferien utrent, men du trenger heller ikke å legge deg i hardtrening et år for å ha glede av det å sykle på tur. Som skrevet, så har det mye å si at man planlegger riktig.
Så hvordan trener man egentlig til ei uke på sykkelen? Her er 5 gode råd til sykkelturen
Jeg tror dette er det beste treningsrådet jeg kan gi deg. Ikke sitt inne på spinningsykkelen og tenk at det har samme effekt. For en som utelukkende trener kroppen for å bli fysisk sterk til et sykkelritt er det et godt alternativ til å få mengdetrening når det er uholdbart vær ute. For en som skal tråkke av gårde i alt slags vær over flere dager, så er det nettopp det været du ikke vil ut i du bør komme deg ut i.
Selvfølgelig trenger du ikke stå klar og vente på full storm med orkan i kastene, men ta på deg tøyet og kom deg ut. Sykle en runde i regnværet for at du skal få kjent litt på kroppen hvordan det fungerer å sykle i regn. Vær innstilt på at det kan bli en fin opplevelse likevel.
Skal du bruke telt på turen, så benytt anledningen til å slå opp teltet i hagen. Blir det alt for ille, så får du heller løpe inn igjen. Det er veldig bra å ha erfaringen med teltet selv om været ikke er ideelt.
Det er helt greit å være godværssyklist, men skal du på langtur så kan man ikke garantere været i Norge. Selvfølgelig kan man sikte på et Hotell og tenke at været kan bare være vær mens man sykler fordi det blir godt å komme frem til tørr seng og en dusj uansett, men det kan være langt mellom hotellene i Norge enkelte plasser.
Så mitt aller første, og muligens beste, råd er å komme seg ut.
Det neste punktet jeg vil fremheve er mengdetrening. Nå snakker ikke jeg om at du skal legge ned mange timer hver dag for å få 500 timer i banken til turen, men det å velge sykkelen når man skal ut for at kroppen skal bli vant med det å sykle. Kan du sykle til jobb, så gjør det. Har du skaffet deg sykkelvogn så sykle til butikken. Har du vondt i kroppen etter turen hjem fra jobb i går, så sykler du til jobb i dag. Det handler nemlig om å overbevise seg selv og kroppen om at det går seg til. I de fleste tilfeller gjør det nemlig det. Skulle kroppen nå vise seg å gi mer og mer beskjed, så kan det være at sykkelen trenger en tilpasning for å være behagelig for deg som syklist. Det er mye bedre at du finner ut det på den lille turen fra jobb og hjem istedenfor at du har syklet 3 dager og er 250km hjemmefra.
Så mitt andre råd er å sykle når du kan.
En langtur handler ikke bare om selve sykkelen. Det handler om alt fra hanskene og sykkeltrøya til dekkene. Har hanskene en søm i tommelgropa som begynner å gnage når huden blir fuktig? Eller kanskje dekkene ikke fungerer på grus i det hele tatt? Alle de tingene man ikke finner ut av før man blir skikkelig kjent med utstyret er det greit å finne ut av før turen starter.
Jeg kommer tilbake igjen til mengdetreningen her. For har du brukt nok timer på sykkelen med det utstyret du har planer om å ha med deg så vet du hvilke hansker du liker og hvilke dekk som fungerer best på grus.
Tursykling handler også om en del andre ting. Det er ikke bare sykkel og klær som skal fungere. Skal du ha med deg elektronikk på tur? Kanskje et kamera eller en telefon? Hva med navigasjonsutstyr som GPS? Vet du hvor lenge batteriet holder på de forskjellige apparatene dine? Eller hvor kald en telefon kan bli før den plutselig skrur seg av?
Hva med telt, sovepose og liggeunderlag? Har du prøvd det noen gang? Vet du hvilken av stengene som skal i hvilken kanal? Alle de erfaringene man kan skaffe seg før en tur er verdt å få med seg.
Man skal ikke ta mat og drikke forgitt. Når man tilbringer flere timer på sykkelen så er næring en av de viktigste faktorene for en vellykket tur. Jeg skal ikke gå i detaljer om hvordan de ulike næringstypene fungerer, men jeg pleier å dele det inn i to grupper. Hurtigvirkende og alt annet. Sikkert alt for enkelt, men det fungerer for meg. Skal du ha en kjapp energitopp på tur så kaster du i deg en sjokolade. Da får man en liten energitopp før nivået er på bunn igjen.
Ideelt så vil du ha tilstrekkelig med energi hele etappen. Derfor er det viktig å fylle på med noe som fungerer over tid. Skal man prestere moderat over lang tid så er oppskriften nøtter og frukt. Man kan gjerne spise litt sjokolade i tillegg, men mat som kroppen bruker tid på å utnytte har jeg god erfaring med. Det som er viktig da er å sørge for næringsinntak regelmessig. Har du en pose tilgjengelig på styret slik at du kan sitte og plukke litt hele tiden, er det det beste. Før man har drillen inne, så bør man sette på en timer av noe slag. Eksempelvis kan en rundeinnstilling på GPS-en basert på tid være ideelt.
Sykkel, oppakning og syklist kan fort veie over 100 kilo når man pakker til lengre turer. 100 kilo på en vanlig transportetappe kan fort koste deg 400kcal på for en time. Du har kanskje ikke så mye forhold til kcal (kilokalorier), men det kan være greit å begynne å gjøre seg kjent med.
Mitt fjerde råd er derfor å sørge for å finne næring som man trives med og som gir tilstrekkelig med energi over tid.
Her tenker jeg på flere typer avfall. Tomgods som flasker, hermetikkbokser og emballasje veier kanskje ikke så mye, men i sum så veier det nok. Det er ikke noe poeng å drasse det med seg unødvendig. Selvfølgelig kaster du det ikke fra deg i naturen, men leverer inn på egnede steder. Om det er søppeldunken utenfor en butikk du passerer eller om det er panteautomaten inne på kjøpesenteret. Mindre vekt gir generelt sett mer fornøyd syklist.
Også er det en annen type avfall og det er det som kroppen produserer. Ikke sykle unødvendige distanser mens du må på do. Den massen som er klar til å forlate kroppen stjeler unødvendig med energi i form av at kroppen prøver å holde varmen på dette også. Stopp på egnet sted og bli kvitt det. Dette er kanskje en ny dimensjon for enkelte. Det å skulle gå på do på tur er ikke mer enn at man har med seg litt papir og eventuelt rull med hundeposer om man er i områder hvor det er naturlig å ikke legge fra seg. Sykler man i områder hvor det er bebyggelse, kan det være greit å se etter kjøpesentre og bensinstasjoner. Prøv heller å gå en gang for mye da det definitivt er mer behagelig med et bensinstasjonklosset enn en grøftekant.
Så mitt siste tips er å lære seg do-vaner på tur