Tursykling kan være så mangt. Derfor tenkte jeg å dele denne posten inn i tre. Småturer som varer et par timer, dagsturer som varer en hel dag og langturer som varer i flere dager.
Skal du ut på en sykkeltur, så handler det mest om forberedelse. En tur rundt i nabolaget, eller kanskje til nabobygda eller en runde opp i marka trenger ikke forberedes så veldig. En trenger stort sett en sykkel og en hjelm. De fleste velger også å ta med seg litt å drikke på og litt spiselig. Spesielt hvis turen varer mer enn to timer.
Jo lengre turen varer jo mer forberedelser bør man gjøre. Og skal turen vare over flere dager så er det smart å øve seg på kortere turer før den lange turen.
Før man legger ut på sykkeltur så er det greit å være såpass kjent med sykkelen at de enkle tingene kan fikses. Typisk punktering, et gir som ikke vil helt og kanskje litt mer kinkige ting som et kjede som har kilt seg mellom tannhjul og eikene. Dette er ting man lærer seg etter hvert som man får erfaring med å sykle. Så er du ny syklist kan det være en fordel å sykle seg turer i områder hvor man kan komme seg hjem selv om sykkelen er ødelagt. Eventuelt kan man bli med andre syklister og lære av disse om feilene skulle oppstå.
Så hva trenger du egentlig når du legger avgårde på en liten tur i marka eller på de fine veiene rundt i lokaltraktene? Personlig så mener jeg du må ha med deg en reserveslange, ei sykkelpumpe, to dekkspaker, ei flaske vann og en liten sjokolade eller en energibar. Da kommer du veldig langt. Har du med deg mobiltelefonen i tillegg så får du kontakt med andre om uhellet skulle inntreffe og du får problemer med å komme deg hjem.
Personlig så synes jeg det er greit å ha dette i en sekk på ryggen, mens andre sverger til flasker på ramma og små vesker på sykkelen for å ha slanger osv med seg på den måten.
Noe mer trenger man strengt tatt ikke. Er du av typen som liker å dokumentere turene, så kan man ta med seg en GPS og kanskje et kamera.
Dagsturen krever egentlig ikke så mye mer enn småturene. Det kan være en fordel å planlegge litt, kanskje ha et mål for hvor man skal sykle. Det kan være en rundtur av en større art, eller ganske enkelt frem og tilbake. Personlig synes jeg rundturene er mer spennende.
I tillegg til de tingene man tar med seg på en liten tur, så er det smart å ha med seg en matbit og kanskje en sjokolade eller annet som kan gi deg litt hurtig energi. Nøtter er også bra, men da bør du spise litt jevnlig mens du sykler slik at du holder energinivået stabilt.
Hvis du skal ut på en tur som ikke går i bebygd område eller om været er utrygt, ville jeg tatt med meg litt ekstra klær. Det er ikke artig å bli overrasket av drittvær og bli kald og våt. Skal du i fjellet tar du med deg klær uansett. Skulle uhellet være ute er det lurt å kunne holde kroppstemperaturen stabil.
Så var det de lengste turene da. Turene som varer over flere dager. Her er det et must å planlegge litt. Flere skift og mer mat gjør det mer og mer påkrevd å ha en eller annen form for oppbevaringsmulighet på sykkelen. Og det med oppbevaring gjør mange feil. For en sykkel har stort sett ei systemvekt på rundt 120 kilo. Er det en noe dyrere sykkel så kan faktisk systemvekten være lavere. Systemvekt er sykkelvekt + rytter + bagasje. Har du en sykkel på 12 kilo og veier rundt 90 selv så har du bare 18 kilo igjen å pakke i. Det er ikke så veldig mye om du skal ha med deg mat for ei uke.
Uansett er de to alternativene du har ei sykkelvogn eller å ha bagasjen på sykkelen. På sykkelen har du igjen to alternativer. Det ene er en sekk på ryggen og det andre er et bagasjebrett med vesker på. Personlig anbefaler jeg sykkelvogner. Her ligger vekta lavere og et ekstra hjul tillater økt bagasjemengde om det trengs.
Så er valget om du skal kjøpe losji eller om du skal benytte telt og sovepose. Generelt så krever langturer det samme som dagsturene, men økt matmengde og mer klær. I tillegg må du tenke på overnatting, matlaging og eventuelt hvordan du skal få ladet opp enhetene som krever strøm.
Jeg liker å ha ting i en litt mer oversiktlig form. Derfor har jeg opprettet en liten tabell for deg med de tingene jeg tenker er absolutt nødvendige for en tur av forskjellige varigheter.
Beskrivelse | Småturer | Dagsturer | Langturer |
---|---|---|---|
Reserveslange | 1 stk | 1 stk | 2 stk |
Sykkelpumpe | 1 stk | 1 stk | 1 stk |
Dekkspaker | 2 stk | 2 stk | 2 stk |
Førstehjelpsutstyr | Ja | Ja | Ja |
Vann | 1 flaske / sekk | 2 flasker / sekk | 2 flasker /sekk |
Sjokolade / Energibar | 1 stk | 2 stk | 2 stk x dager |
Nøtter | 1 pose | 1 pose x dager | |
Lunch | 1 stk | 1 stk x dager | |
Middag | 1 stk x dager | ||
Frokost | 1 stk x dager | ||
Bekledning | 1 ekstra sett | 1 ekstra sett | |
Undertøy | 1 ekstra sett pr 4 dager | ||
Telt, sovepose osv | Ja | ||
Stormkjøkken eller lignende | Ja | ||
Sykkelvogn/vesker | Ja |
Denne serien om tursykling kommer etter hvert til å ta for seg mer konkrete detaljer om langturen, men begynn gjerne planleggingen allerede nå. Det er alltid spennende å planlegge en langtur.