Sykkelordboka – Hjulet

26. mars 2022

DekkEikerFelgHjulNippelSykkelOppbygning

Hjul

Engelsk: Wheel

Hjulet er et sammensatt system. Et hjul består av navet, eikene, felgen og dekket som de synlige komponentene. I tillegg finner man ofte felgtape, slange, ventil og et par andre komponenter.

Topeak Bakhjul
Topeak Bakhjul

Dekk

Engelsk: Tire

Dekket er den delen av hjulet som møter overflaten du sykler på. Det finnes et ekstremt utvalg av dekk til sykkel. Alle er optimalisert for et utvalg av underlag og sørger for grepet syklisten har i de ulike situasjonene.

Eike

Engelsk: Spoke

Et sykkelhjul har somregel mellom 24 og 36 eiker. Det finnes selvfølgelig hjul som har færre eller flere, men 24 til 36 er det mest normale. Eikene er bygget opp i et mønster som skal sørge for at de tar opp krefter i alle retninger. Eikene er festet ved hjelp av nipler til felgen og har et hode som man fester i flensen på navet.

Felg

Engelsk: Rim

Felgen er den delen av hjulet som holder dekket på plass. Den er konstruert som et profil for å holde dekkantene, gi rom til slange og festepunkter til eikeniplene.

Legge ny felgtape
Legge ny felgtape

Felgbånd

Engelsk: Rim tape

Eikenipler settes som regel inn fra innsiden av felgen, altså fra den siden du har dekket og slangen. Når niplene er satt på plass mot eikene og strammet opp så blir det værende 5-7mm store hull igjen inni felgen. For at ikke niplene skal punktere slangen i enkelte situasjoner, så legges det på en felgtape for å forhindre nettopp dette. Disse hullene er heller ikke lufttette, så hvis man vil sykle slangeløst må man også benytte en form for tetning.

Noen helt spesielle felger har en løsning hvor nippelen blir satt inn fra andre siden, da er felgen hel på innsiden og felgtape er unødvendig.

Gjennomgående aksling

Engelsk: Thru axle

En gjennomgående aksling er et alternativ til hurtigutløseren. Det ble laget en løsning på henholdsvis 9 og 10 millimeter som passet ramme og gaffel med hurtigkoblingsfester. Dermed var det mulig å bruke gjennomgående akslinger også på sykler ment for denne typen akslinger.

De mest normale gjennomgående akslingene er 12mm for bakhjulet og 15mm for fremhjulet.

DWS Thru Bolt
DWS Thru Bolt

Hjulfeste / Akselfeste

Engelsk: Dropout

Mange bruker det engelske ordet Dropout for den enheten man fester giret til og det er ikke så rart for ofte er det samme del. På ramma til en sykkel finner man et spor eller et feste for å feste akselen fra bakhjulet. Dette festet kalles hjulfeste. En rekke sykler har også utbyttbart girøre og denne enheten lages ofte i samme del.

Girøre med akselfeste
Girøre med akselfeste
Hurtiglås på hjul
Hurtiglås på hjul

Hurtigutløser

Engelsk: Quick release

Det er ofte praktisk å kunne få av bakhjulet fort. Derfor ble hurtigutløseren benyttet på sykler. Den brukes ofte i dag også, men fokuset på stivhet i ramme og hjul har fått mer og mer innpass. Derfor er gjennomgående akslinger mer og mer brukt. Disse har en form for hurtigfeste ved at det er en skrubetjening på selve akslingen, men denne må skrus mange runder for å kunne få av hjulet. Hurtigutløseren er det bare å vippe en gang over også er hjulet løst.

Nav

Engelsk: Hub

Navet er senteret på hjulet. Det er til denne delen man fester alle eikene slik at felgen holder seg på plass. Det er også her man trer akslingen igjennom slik at hjulet kan rulle. Bremseskivene er også festet på navet og på bakhjulet er det i tillegg en funksjon for å få kassetten til å festes

Nippel

Engelsk: Nipple

Nippelen er den delen som setter spenn på eikene mot felgen. Nippelen har en kant som legger seg inni felgen og et gjengeparti som kan spenne opp en eike

En løs nippel
En løs nippel

Slange

Engelsk: Inner tube

Hvis man ikke kjører slangeløst er det slangen som holder på luften i dekket. Slangen har en ventil i seg som sørger for at man kan fylle luft i den.

Prestaventil

Ventil

Engelsk: Valve

Ventilen er enten en løs del man fester til felgen slik at man kan fylle luft i slangeløse dekk, eller så er den en del av selve slangen slik at man kan få fylt luft på slangen.

Hensikten er uansett å få tilstrekkelig mengde luft i hjulet slik at man får de egenskapene i dekket som man ønsker.