Nye deler

BruktFinn.noMTBFNyttSykkelRestaurering

Da har sykkelen vært igjennom en runde med demontering. Alle vesentlige deler har blitt vasket og felgene er rettet og sjekket for eventuelle skader. Så skal man da begynne jobben med å skaffe seg deler som skal erstatte det som er ødelagt eller slitt ut. Målet med dette prosjektet her har vært å gjenbruke så mye som mulig. Det er selvfølgelig mulig å modernisere sykkelen og lage en lettvekter med topp moderne girsystem og bremser, men det ville ikke vært spesielt billig. Derfor har jeg bestemt meg for å prøve å kjøpe brukte deler der hvor jeg mener dette er forsvarlig og at de er tilgjengelige. Der jeg mener det bør nye deler til, kommer jeg til å gjøre det.

Når er det greit å kjøpe brukt?

Dette er et ganske omfattende spørsmål å svare på. Jeg kjøpte jo hele sykkelen brukt og kunne sikkert bare brukt den slik den var til den ikke orket lengre, men jeg skal prøve å gå litt i dybden på svaret. Når det kommer til deler, så mener jeg at alle slitedeler skal kjøpes med visshet om at de vil fungere. Altså kassett, tannhjul, kjede, bremseklosser, kranklager, styrelager og dekk. Resten kan kjøpes brukt.

Deler har en viss varighet. Det oppgis ofte som MTBF, engelsk forkortelse for Mean Time Between Failures. Man gjør en rekke tester og oppgir en varighet for komponenten i timer, antall eller lignende. En lysbryter kan kanskje feile etter 100 000 trykk. Et sykkeldekk kan kanskje rulle 5 000 kilometer. Det er ikke dermed sagt at dekket ødelegges etter 5 000 kilometer. Det kan skje før og det kan skje etter. Uansett så er sannsynligheten for feil mye større i det MTBF passeres.

Man kan gjerne sjekke en kassett og tenke at den visuelt ser bra ut og ta sjansen på at den virker bra noen år til. Det samme gjelder forsåvidt andre slitedeler, men jeg er ofte veldig reservert med å kjøpe slitedeler som andre har brukt uten å kunne vite i detalj hvordan delen er brukt.

Selv om tannhjulene foran er slitedeler, så er krank og pedalarmer akseptabelt å kjøpe brukt. Bak så har man en girarm og tannhjulene på denne kan byttes, så selve giret kan gjerne kjøpes brukt. Et sete, et styre, et fremspring eller et sett pedaler. Alt kan kjøpes brukt, men husk at deler slites. Er man villig til å ta fatt på verktøyet og reparere litt, så er det mye som kan få videre liv. Som regel så koster det mindre enn å kjøpe nytt også.

Nytt lager satt inn

Delelista

Så hva var det egentlig jeg trengte?

  • Dekk: Disse var fullstendig nedkjørte. Jeg kan godt kjøpe brukte dekk, men er ganske sær i kosten her. Jeg kommer til å følge med på bruktmarkedet, men mulig jeg kommer til å kjøpe meg nye dekk
  • Slanger: Når jeg først har vrengt av dekk og slanger, så legger jeg inn nye slanger. De var en smule tørre de som var der fra før av. Jeg liker best nye slanger.
  • Kjede: Dette kjøper jeg ikke brukt. Det er en slitedel og koster såvidt lite at jeg ikke ser noe poeng i å risikere et kjede som er feilmontert, for kort eller lignede
  • Kranklager: Her rakler det litt, så det bytter jeg når kranken først er tatt av. Her og foretrekker jeg nytt
  • Bremseklosser: Bremseklossene var fulle av olje. Så der blir det nye
  • Holker: Så lenge holkene som selges er lite brukt, så kjøper jeg gjerne. Er på utkikk etter et spesifikt merke, så kan bli vanskelig
  • Sete: Setet var det hull i. Her kjøper jeg gjerne også brukt. Har et par favoritter, så bør være greit å finne brukt
  • Wiresett: Hylsene var ødelagte og wirene hadde rust på seg. Så disse var modne for bytte. Blir nytt her også

Mine faste bruktsteder er terrengsykkelforumets nettsider og finn.no. Når det gjelder nytt så slår jeg et slag for den lokale sykkelsjappa. Det er ikke alltid de har alt, men de har mer enn du aner. Så sjekk opp prisene først og vært litt bevist når du drar dit. Ikke aksepter alt av priser, men vær høflig og si hva du skal ha. Kanskje de har en pakkedeal til deg. Så har du butikken der neste gang du står med en halv bremsekloss i handa på veg til fjellet.