Montering av sykkel

BruktByggingMonteringSammenstillingSykkelRestaurering

Nå gjenstår det å få montert sammen sykkelen igjen. Dette er ikke så veldig komplisert som mange skal ha det til. Justeringene etterpå kan fort være litt vanskelige, men det går bra det også.

Det aller første jeg gjør er å sette inn setepinneklemma og selve setepinnen. Setet venter jeg som regel med. Når jeg har gjort det, får jeg noe å henge opp ramma i sykkelstativet mitt med.

Så setter jeg inn gaffel med tilhørende lager oppe og nede. Her er det viktig å få tilstrekkelig med fett i kulebanene om du har åpent lager. I tillegg er det viktig å ikke stramme til så mye at kulene ruller for stramt i kulebanene sine. Dette hører du ganske godt når du begynner å stramme til topplokket til gaffelen. Når gaffelen er tredd inn, legger jeg på et par mellomringer for å få stemmet høyere opp. Til slutt setter jeg på stemmet og topplokket med senterbolten. Denne strammes til så mye at gaffelen ikke er løs, men så lite at den roterer fritt slik som er meningen med styret. Når denne er på plass monterer jeg inn styret igjen.

Videre fortsetter jeg med kranklageret og kranken. Her er det viktig å stramme til spec slik at kranken løper fritt i kranklageret.

Så har tiden kommet for hjulene. Jeg kler på slanger og dekk. Etterpå kommer kassetten bak på og til slutt bremseskivene. Grunnen til at jeg tar skivene til slutt er for å forhindre at eventuelt fett eller olje fra drivverket kommer over.

Når hjulene er på plass så monterer jeg på bremser, men først trer jeg på selve girvelgerne fordi disse plasseres innenfor bremsene på denne sykkelen. Så fortsetter jeg med kalipper og så ruter jeg slangen før jeg trer bremsehendelen på. Slangene henger bare løs for øyeblikket.

Så monterer jeg på bakgir og fremgir, etterfulgt av kjedet. Den neste jobben er å tilpasse wirehylser og wire. Selve hylsene må rutes på en fornuftig måte. Her handler det om å få rett lengde på hylsene slik at de ikke ødelegges når styret svinger for mye. Så trer jeg inn wirene i begge hylsene og fester dem midlertidig til bak- og fremgir. Så blir det en kjapp girjustering før wirene kuttes til rett lengde og endene krympes.

Til slutt setter jeg på holker og sete og sykkelen er klar til første prøvetur.

DelBeskrivelseVektKommentar
RammeHard Rocx Cross 3 Supertlight trippel butted 6061 alu1740gAvfettet og vasket i flere omganger
GaffelStiv gaffel, speed by Hard Rocx alu890gDemontert, renset, vasket og montert igjen
StyrelagerVP-A42E51gDemontert, renset, vasket og montert igjen
FremhjulAlex Ace17 m/dobbel bunn
Shimano HB-RM35
980gFettet opp nav på nytt. Rettet hjulet
BakhjulLinus Next felg, Linus by formula nav1280gFettet opp nav på nytt. Rettet hjulet
Hurtigkoblinger168gVasket
Gir bakShimano Deore LX 9 gir269gRenset og vasket trinsehjul
Gir foranShimano Deore LX 3 gir156gRenset og montert igjen
GirhendelShimano Rapid-fire258gRenset og montert igjen. Nye wires og hylser kjøpt og montert
BremserShimano BR-M446 hydraulisk545gAvfettet, renset, vasket og byttet klosser
AdapterAdaptere for IS200088gVasket
SkiverShimano RT-30S332gAvfettet, pusset og montert igjen
KrankarmerShimano FC-M391-8 Octalink 26/36/481144gDemontert, renset, vasket og montert
KranklagerShimano SM-BB52 HT2100gByttet fordi det gamle var slitt
PedalerShimano XT341gHadde disse liggende, så monterte dem
KassettShimano 11-32321gAvfettet, vasket og montert igjen
KjedeShimano280gByttet kjede
StyreHRX167gNoen skjønnhetsflekker, men OK
StyrestemHR166gRenset og vasket og montert igjen
HolkerRace Face Getta Grip 33mm96gKjøpt nye da de gamle var nedslitt
SadelpinneHRX SL254gRenset, vasket og montert igjen
AnnetSetepinneklemme og spacere58gVasket og montert igjen
SeteRace Face Aeffect Saddle240gFavorittsetet. Kjøpte like greit et til
DekkContinental Ride Tour 47-6221800gDe gamle dekkene var helt nedslitt. Kjøpte disse brukt
SlangerContinental Tour Tube All 700×32-47C330gEt sett med nye solide slanger
Totalt11986g