Nå gjenstår det å få montert sammen sykkelen igjen. Dette er ikke så veldig komplisert som mange skal ha det til. Justeringene etterpå kan fort være litt vanskelige, men det går bra det også.
Det aller første jeg gjør er å sette inn setepinneklemma og selve setepinnen. Setet venter jeg som regel med. Når jeg har gjort det, får jeg noe å henge opp ramma i sykkelstativet mitt med.
Så setter jeg inn gaffel med tilhørende lager oppe og nede. Her er det viktig å få tilstrekkelig med fett i kulebanene om du har åpent lager. I tillegg er det viktig å ikke stramme til så mye at kulene ruller for stramt i kulebanene sine. Dette hører du ganske godt når du begynner å stramme til topplokket til gaffelen. Når gaffelen er tredd inn, legger jeg på et par mellomringer for å få stemmet høyere opp. Til slutt setter jeg på stemmet og topplokket med senterbolten. Denne strammes til så mye at gaffelen ikke er løs, men så lite at den roterer fritt slik som er meningen med styret. Når denne er på plass monterer jeg inn styret igjen.
Videre fortsetter jeg med kranklageret og kranken. Her er det viktig å stramme til spec slik at kranken løper fritt i kranklageret.
Så har tiden kommet for hjulene. Jeg kler på slanger og dekk. Etterpå kommer kassetten bak på og til slutt bremseskivene. Grunnen til at jeg tar skivene til slutt er for å forhindre at eventuelt fett eller olje fra drivverket kommer over.
Når hjulene er på plass så monterer jeg på bremser, men først trer jeg på selve girvelgerne fordi disse plasseres innenfor bremsene på denne sykkelen. Så fortsetter jeg med kalipper og så ruter jeg slangen før jeg trer bremsehendelen på. Slangene henger bare løs for øyeblikket.
Så monterer jeg på bakgir og fremgir, etterfulgt av kjedet. Den neste jobben er å tilpasse wirehylser og wire. Selve hylsene må rutes på en fornuftig måte. Her handler det om å få rett lengde på hylsene slik at de ikke ødelegges når styret svinger for mye. Så trer jeg inn wirene i begge hylsene og fester dem midlertidig til bak- og fremgir. Så blir det en kjapp girjustering før wirene kuttes til rett lengde og endene krympes.
Til slutt setter jeg på holker og sete og sykkelen er klar til første prøvetur.
Del | Beskrivelse | Vekt | Kommentar |
---|---|---|---|
Ramme | Hard Rocx Cross 3 Supertlight trippel butted 6061 alu | 1740g | Avfettet og vasket i flere omganger |
Gaffel | Stiv gaffel, speed by Hard Rocx alu | 890g | Demontert, renset, vasket og montert igjen |
Styrelager | VP-A42E | 51g | Demontert, renset, vasket og montert igjen |
Fremhjul | Alex Ace17 m/dobbel bunn Shimano HB-RM35 | 980g | Fettet opp nav på nytt. Rettet hjulet |
Bakhjul | Linus Next felg, Linus by formula nav | 1280g | Fettet opp nav på nytt. Rettet hjulet |
Hurtigkoblinger | 168g | Vasket | |
Gir bak | Shimano Deore LX 9 gir | 269g | Renset og vasket trinsehjul |
Gir foran | Shimano Deore LX 3 gir | 156g | Renset og montert igjen |
Girhendel | Shimano Rapid-fire | 258g | Renset og montert igjen. Nye wires og hylser kjøpt og montert |
Bremser | Shimano BR-M446 hydraulisk | 545g | Avfettet, renset, vasket og byttet klosser |
Adapter | Adaptere for IS2000 | 88g | Vasket |
Skiver | Shimano RT-30S | 332g | Avfettet, pusset og montert igjen |
Krankarmer | Shimano FC-M391-8 Octalink 26/36/48 | 1144g | Demontert, renset, vasket og montert |
Kranklager | Shimano SM-BB52 HT2 | 100g | Byttet fordi det gamle var slitt |
Pedaler | Shimano XT | 341g | Hadde disse liggende, så monterte dem |
Kassett | Shimano 11-32 | 321g | Avfettet, vasket og montert igjen |
Kjede | Shimano | 280g | Byttet kjede |
Styre | HRX | 167g | Noen skjønnhetsflekker, men OK |
Styrestem | HR | 166g | Renset og vasket og montert igjen |
Holker | Race Face Getta Grip 33mm | 96g | Kjøpt nye da de gamle var nedslitt |
Sadelpinne | HRX SL | 254g | Renset, vasket og montert igjen |
Annet | Setepinneklemme og spacere | 58g | Vasket og montert igjen |
Sete | Race Face Aeffect Saddle | 240g | Favorittsetet. Kjøpte like greit et til |
Dekk | Continental Ride Tour 47-622 | 1800g | De gamle dekkene var helt nedslitt. Kjøpte disse brukt |
Slanger | Continental Tour Tube All 700×32-47C | 330g | Et sett med nye solide slanger |
Totalt | 11986g |