E*thirteen Quick fill plasma valve

DekkProdukttesterReklameSlangeløstVentilDekkProdukttester

Kjører du slangeløst har du sikkert vært borti problemet med å få fylt opp dekket med guffe. Alt fra å fylle oppi dekket før du popper det på plass til å fylle igjennom en trang ventil for så å tette den etter noen sekunder. Det finnes selvfølgelig løsninger hvor man kan skru ut ventilkjernen og Quick fill plasma valve er en slik løsning, men den skal ta uttakbar ventilkjerne til et nytt nivå.

Produktet ble sendt fra E*thirteen for testing her på sykkelhjulet.no.

Forpakning

Selve pakken er veldig enkel. Ei brettet papplate med litt skrift og to ventiler skrudd fast. Verken mer eller mindre. Personlig så synes jeg det er positivt at de ikke pakker ting alt for mye inn. Det er snakk om ventiler og disse skal tåle litt behandling uansett.

Når forpakningen er enkel, så er ventilene ganske enkle å få ut av forpakningen også. Her trenger man bare løsne litt på et par skruer også er ventilene løse. Ingen plastemballasje, så alt går i pappdunken etterpå.

Enkel forpakning

Montering

Monteringen krever at du faktisk da har en felg fri for dekk og slange. Kjører du slangeløst fra før av så er jo dette en liten prosess med å få renset opp gammel guffe oppi dekket. Når du da står der med felgen, så er det en enkel blank skrue som skal skrus bunnen på ventilsystemet.

Deretter trer du ventilen fra oversiden og ned i felgen og skrur den blanke skruen på plass igjen. Det er gummierte overflater der hvor ventilen treffer felgen og det ser ut til å være av en slik kvalitet at den faktisk kommer til å holde tett. I tillegg er gummipakningen formet slik at den skal legge seg pent rundt felgen.

Jeg har ingen problemer med å få tredd inn ventilen og gjort klar felgen for videre prosess. Og det er her ventilene fra E*thirteen skal skinne. Du trenger nemlig ikke noe verktøy utover pumpa og eventuelt noe til å lure dekket på felgen med. De fleste konkurrerende produkter har nemlig et lite verktøy hvor du kan skru ut selve kjernen av ventilen. To perforerte områder på selve ventilen gjør at du kan holde igjen bunnen av ventilen og skru av hele toppen. Dermed er det i praksis bare et rør som står igjen. Fylling av guffe ned i røret blir veldig enkelt da røret er stort. Guffa fyller jeg oppi dekket lett som bare det. Faktisk ikke en eneste dråpe utenfor. Så er det bare å skru på plass ventiltoppen igjen og pumpe opp. Resten av prosessen med risting og vending er selvfølgelig som før.

Oppsummering

Ventilen i seg selv er lett og fint utført. Den virker forseggjort og solid. Det er et par deler her, men monteringen går riktig så enkelt. Spørsmålet er om de forskjellige delene er idiotsikre hvis man eksempelvis låner bort sykkelen. Kan vedkommende ende opp med å skru feil og blåse ut både luft og guffe ute i skogen?

Det at ventilen deles så enkelt er kjempepraktisk når man skal fylle på guffe og ikke minst etterfylle. Med to fingre på hver hånd får du enkelt delt ventilen slik at den er klar til fylling, men med korrekt verktøy så er det rimelig enkelt å ta ut kjernen på en hvilken som helst annen ventil med uttakbar kjerne også. De to fordelene her er at man ikke trenger verktøy og at du ikke skrur ventilkjernen ned i det området hvor du puttet på guffe og muligens har fått litt guffe på de innvendige gjengene.

Ventilen kommer i to forskjellige lengder, 16-24mm og 23-31mm som gjenspeiler dybden av felgen hvor ventilen skal monteres. Prisen er $24.95 som etter norsk mva og fortjeneste fort kan bli en 299kr. Da får du to ventiler i et sett.

Om du trenger dette settet er nok litt smak og behag. Det er praktisk å kunne fylle guffe uten å ta med seg verktøy, men det er sannsynlig at du har verktøy til å fjerne ventilkjernen på multiverktøyet du har med deg på tur allerede. Og hvor ofte har du behov for å fylle på guffe mens du er på tur uansett? Skal du kjøpe deg slangeløst sett, kan du like gjerne kjøpe dette settet. Har du slangeløst oppsett fra før av, så ser jeg faktisk ikke helt grunnen til å bytte.