Du kommer lavtflygende nedover fjellsida og skal inn i en feildosert sving. Du klemmer til bremsene og de hyler som to stukne griser. Litt overrasket bremser du mer og stopper opp. Første reaksjonen er om noen var rundt og hørte jammeret som bremsene lirte av seg. Så begynner feilsøkingen. Hva var det egentlig som skjedde?
Halvt engstelig tar du fatt på pedalene igjen og prøvebremser når farten er kommet litt opp. Jaggu meg hyler de igjen. Så hva kan feilen være?
Dette er litt avhengig av om du kjører metallklosser eller resinklosser. De fleste velger sistnevnte da de har blitt mer og mer holdbare og skriker mye mindre. Generelt så benyttes metallklosser når forholdene er fuktige og støvete. Med andre ord så ville de vært perfekte for norske forhold. Metallklosser holder også lengre enn resinklossene gjør. De har en bakside og det er at metallklossene skriker mer og oftere enn resinklossene. Vil du bli kvitt skriking, så velg resin.
Uansett om du har resin eller metall så er det urenheter mellom bremseskive og bremsekloss som er problemet. Har du fått inn støv, gjørme, vann eller kanskje vært innom furuskogen og fått med deg litt pollen? Da er det somregel en god vask som skal til.
Hvis du sjekker bremseskivene og disse ser skitne ut selv om du har vasket dem. Det kan nesten se ut som du har holdt en brun tusj inntil skiven mens den har spunnet rundt. Skiva til høyre i bildet under har en markant stripe og flere ikke fullt så synlige. Da er det tegn på at du har fått noe som har olje i seg på skivene og på klossene.
For å komme til bunns i dette så må du ut med bremseklossene også. Det er stort sett en splint som holder klossene på plass. Litt avhengig av hva slags bremser du har, så trekker du klosseparet opp eller ned. Selv om klossene er lite brukt, så kan det tenkes at de er modne for utskifting.
Da jeg plukket ut bremseklossene i sykkelen så fant jeg noe som så ut til å være dynket i gammel olje. Så at disse bremse hyler var det absolutt en god forklaring på.
Et siste punkt som er verdt å merke seg er at du bør rense hele kalipperen godt slik at du kan avdekke om oljene eventuelt kommer fra en slitt pakning i selve kalipperen. Altså at det er bremsevæske som har lekket ut.
Bremseklosser som har fått olje på seg er det bare å kaste. Det trekker inn i selve klossen og vil aldri slutte å skrike. Så koster rensemiddel mer enn et sett med nye klosser også og avfallet etter en rens er mer miljøskadelig enn et sett med nye klosser.
Men hva med selve bremseskiva? Jeg har klart å redde en del bremseskiver med et lite triks. Først avfetter jeg dem med et avfettingsmiddel. Jeg bruker et billigmerke og dette fungerer kjempebra. Jeg bruker en klut til å skure skivene med. Så tørker jeg bort det overflødige og sprayer på vanlig Zalo. Etter en liten vask i vann finner jeg frem 600P smergelpapir. Med våte skiver puser jeg meg rundt hele skiven der hvor det er tydelige merker etter bremseklossene. Prøv å pusse like mye på hvert område. Jeg pleier å bruke mønsteret på skiva og pusse 10 drag for hvert område før jeg roterer. Dette gjentar jeg til skiva ser blank nok ut. Nå du har fått bort de værste brune stripene i skiva så har du forhåpentligvis blitt kvitt mesteparten av oljen som har satt seg i skiva og.
Det siste jeg gjør er å avfette og vaske en runde til med Zalo for å være sikker på at eventuelle partikler jeg har pusset løs blir fjernet.
Så kjapt oppsummert. Skriker bremsene, sørg for en skikkelig vask. Vises det tegn på misfarging på skivene, så kommer det mest sannsynlig fra klossene. Ta ut klossene og sjekk tilstanden. Er de misfarget eller fulle av olje, så bytt klosser og rens skiver. Før du setter inn nye klosser, så tørk godt av området hvor klossene skal settes. Det kan være bremsevæske som har kommet ut og som griser til klossene dine.