Fenix HM70R

FenixHM70RProdukttesterReklameLysProdukttester

Fenix HM70R er ei meget interessant hodelykt for den som ønsker en lykt som skal dekke en rekke bruksområder. Denne fungerer utmerket til alt fra jakt og gåturer til sykling og ski. Den har et godt utvalg av lysmoduser og har lysstyrke og intensitet nok til å fungere i svært mange anledninger.

For ordens skyld har Sykkelhjulet fått tilsendt dette produktet på forespørsel fra Fenix sin norske importør Teno Astro.

Teknisk informasjon

Først litt teknisk informasjon. For at det skal bli lettere å se de forskjellige modusene lykta har muligheten til er det satt opp to tabeller under. Den første tabellen viser hovedlyset med de modusene lykta har og den neste tabellen viser de fire ekstramodusene som ikke leveres av hoved-LED i lykta.

HM70R er også IP68 klassifisert, hvilket vil si at den skal tåle vann og støv. I tillegg er den bygget for å tåle fall fra to meter. Temperaturer har Fenix også tenkt på. Denne lykta skal kunne brukes fra -35 til +45 grader. De anbefaler at du benytter batterier som tåler kulden hvis du skal bruke den i ekstreme tilfeller. Det vil si at vi har med en svært robust lykt å gjøre. Den bør kunne være med deg på de fleste eventyrene du har planer om.

BeskrivelseLavMediumHøyTurbo
Lysmengde30 lm150 lm500 lm1600 lm
Lysintensitet170 cd690 cd2752 cd8667 cd
Distanse26m53m105m186m
Varighet100t30t6t2t
Vanlig modus
BeskrivelseRødMedium
Naturlig
Høy
Naturlig
Rødt
blink
Lysmengde5 lm70 lm400 lm5 lm
Lysintensitet8 cd68 cd352 cd8 cd
Distanse5m16m38m5m
Varighet400t48t8t800t
Funksjonsmodus

Lumen og Candela

I SI-systemet har vi finner vi en benevnelse for lysmengde og en for lysintensitet. Lumen beskriver hvor mye lys som flommer ut av en lyskilde. Mengden lys er ikke retningsbestemt så selv om lumen-tallet er høyt kan lyset kastes i alle retninger. Et typisk eksempel er en god gammeldags lyspære.

Candela beskriver hvor intenst lyset er i en retning. Et typisk eksempel er et spotlys. Hvis ei vanlig lyspære og et spotlys hadde hatt like mange candela ville antall lumen være mange ganger større på den vanlige lyspæren.

Førsteinntrykk

Fenix HM70R har en enkel plasteske som åpnes i opphengsfestet. I pakken finner man selve lykta med hodebånd, en bruksanvisning, en ladeledning og en ekstra pakning. Akkurat det som skal til for at lykta skal kunne brukes. Inni selve lykta finner du et stort 21700 batteri. Dette er en standard celletype, men Fenix anbefaler naturlig nok at du benytter de cellene som de selv selger. Det fine er at denne cellen kan tas ut og byttes. Dermed kan du ta med deg et par ekstra hvis du skal på lengre turer.

Lykt med batteri og hodebånd er spesifisert til 206g og på vekta tikker den inn til 201g. Det er faktisk ikke ofte at produsentene treffer så godt på vekta til produktet. Jo mer nøyaktig vekta er jo bedre kontroll har som regel produsenten på produksjonsprosessen. Lykta er forøvrig god og solid. Den er av metall med gode gjengeløsninger for skifte av batteri og for lading. USB-C-porten avdekkes ved at du skrur et deksel nesten helt ut. I selve gjengeområdet finner du en port for lading. Du kan lade batteriet i lykta ved hjelp av USB-C eller ta ut cellen og lade i en ekstern lader.

Fenix selger eksterne ladere og hylser for å kunne bruke 18650-batteriet i lykta. Dette batteriet er noe mindre, men brukes i et par av de andre lyktene Fenix har. Dermed kan du faktisk ha flere lykter og samme batteri.

Lykta har 4 dioder. En stor Luminus SST40 for hovedlyset på opp til 1600 lm, en Cree XP-G2 HE for opp til 400lm og to røde 2835 dioder med lys opp til 5lm. Luminus spesifiserer SST40 av typen som er brukt i denne lykta til å være ca 6000k (temperatur). Dette lyset er derfor ikke varmt, men tenderer til å være mer kaldt/hvit lys. Cree sin XP-G2 HE er oppgitt til mellom 2700k og 3750k, avhengig av spenning. Dette er innenfor området til naturlig hvitt lys og føles gulere sammenlignet med hovedpæra i denne lykta.

Pannebåndet på lykta er overraskende bra. Det sitter godt og er enkelt å rette ut om det krøller seg litt. Det er også mulig å kjøpe et hjelmfeste til lykta. Denne skal i utgangspunktet festes med en stor dobbelsidig tapebrikke. Dette fungerer nok utmerket på hjelmer som har store flater uten ventiler. En sykkelhjelm har oftest masse luftehull og dermed ble det ganske vanskelig å bruke dobbelsidig tape. Jeg valgte å feste dette ved hjelp av en mengde strips. Disse fulgte ikke med i selve pakken. Festebraketten har en rekke hull til enten strips eller reimer. Løsningen ser ut til å kunne fungere ganske bra.

Lykta har en veiledende pris fra norsk importør på 1299kr. Hjelmfestet koster beskjedne 49kr

De første turene

Dette er ei lykt som passer til det meste. Selv om dette i utgangspunktet er ei sykkelrelatert nettside, så er det positivt at produktene kan brukes i flere sammenhenger. Skal du ha ei god lykt så kan veien å gå ofte være ei hodelykt med forskjellige innfestinger.

Fenix HM70R har i utgangspunktet en hodebånd som går rundt hodet og et støttebånd som går over. Båndet er belagt med gummi på innsiden og sitter virkelig bra. Den første turen ut ble faktisk på nordlyssafari. Utbyttet av turen ble absolutt bra og lykta gjør akkurat som den skal. Den gir et fantastisk lys i de fire modusene som hoved-LED produserer. Det går fint an å gå i modus lav når øynene blir vant med mørket og da har man lys i mange, mange timer.

Når en kommer frem til teltet, eller i mitt tilfelle det området jeg skulle ta nordlysbilder ved, så kan man slå over til et mer naturlig lys. Dette er noe gulere og mer diffust. Lyset vil fungere utmerket til å lete rundt i sekken eller i teltet etter saker og ting. Eventuelt når man skal bort fra bålet for å finne litt mer ved.

Når jeg hadde rigget meg opp med kamera og nattsynet skal finne seg til rette så slo jeg over på det røde lyset. Dette gjør at man så vidt ser betjeningspanelet til kameraet, men nattsynet blir ikke ødelagt av lyset.

Lykta veier 206 gram ifølge spesifikasjonen og det å ha denne lykta på panna over tid synes jeg fungerer riktig bra. Jeg gikk rundt i mørket i over fire timer. Jeg hadde ikke noe ubehag med å ha lyset på meg i de fire timene.

For å vise de forskjellige modusene til lyset har jeg låst alle kameraets parametre og tatt de 6 bildene under. Du kan klikke på bildene for å få dem større. Bildene representerer også ganske bra hvor gult eller hvitt lyset føles.

I tillegg til å være et bra hodelys kan man kjøpe til et feste for hjelm. Dette er i utgangspunktet ikke egnet for festing på hjelmer som er godt ventilert. Hjelmen jeg bruker til vanlig er riktig så godt ventilert hjelm også har den ikke en typisk rundt fasong heller. Festet har en del hull egnet for strips som gjør at den kan festes med andre ting enn den dobbeltsidige tapen som følger med. Jeg har tatt en neve strips og prøvd å feste selve hjelmfestet til hjelmen ved hjelp av det.

Til sykkelturen så gir medium innstilling et fint lys for å komme seg i passe tempo opp bakkene og inn i marka. Lav innstilling blir for svakt når man beveger seg fortere og har lengre avstand til bakken. Når farten går opp er det greit å få litt mer lys og da må man over på høy innstilling. Til nedoverbakkene og områder hvor man trenger å få god oversikt så er det turbo som gjelder. Det fine med denne lykta er at den har riktig så god batteritid.

Jeg kom meg greit opp i marka og en fin runde oppi marka på et batteri. Varighet på turen var ca 2 timer. Her kunne jeg nok ha kjørt med turbo-innstilling hele turen, men hvis man nøyer seg med moderat lys på veg oppover og heller slår på flomlyset på vei ned så holder lyset svært bra.

Det er nok ikke optimalt å feste hjelmfestet med strips, men hullene på hjelmfestet tyder på at det er mulig å gjøre det. Jeg fant et område som var relativt flatt på hjelmen og stripset fast festet med fire doble strips. Selve lykta sitter stabilt og godt og tyngdepunktet ble plassert ganske greit midt oppe på hodet. Ulempen med å feste lykta så langt bak på hjelmen er at hjelmen skygger for lyset.

Selv om det ble noe skygge så fungerer lyset utrolig bra som sykkellys. Som nevnt tidligere så setter jeg pris på produkter med flere bruksområder. Et hodelys du kan få både hjelmfeste og vanlig hodebånd til er jo veldig praktisk hvis man trenger begge deler.

Det hvite, kalde, lyset man får av Luminus SST40 LED-en er likevel ikke 100% egnet for sykling. Hvis du skal ha frem konturer i bakken foran deg så bør lyset være noe gulere. Jeg fraråder deg absolutt ikke å kjøpe denne lykta hvis du trenger en allsidig enhet, men skal du primært sykle så finnes det alternativer som er noe gulere og som gir bedre konturer på bakken.

Reflektoren i denne lykta formet slik at lyset blir mer eller mindre uniformt med en sentral sterk sone som avtar jo lengre ut til kantene du kommer. Dette fungerer veldig bra så lenge lyset følger hodet.

Oppsummering

Fenix HM70R er først og fremst et hodelys, men med en enkel brakket får du festet det på hjelmen din også. Jeg fikk til å feste braketten på en ventilert hjelm med strips, men det er meningen å bruke en dobbeltsidig tape som følger med. Selve lyset er kraftig og godt. Det sitter godt på hodet og byggekvaliteten er meget solid. Dette hodelyset kan bli med deg på de fleste turer uten at det kommer til å ta skade av det.

Med et kraftig hovedlys og et fyldig tilleggslys kan denne hodelykta fungere i mange forskjellige situasjoner. Allsidigheten gjør at du fint kan ha et produkt som dekker alt fra gåturer, jakt og teltliv til løping, sykling og skigåing. Batteriet holder også det som loves og skulle du ha behov for mer kan du alltids ta med deg ei ekstra battericelle.

Lykta er ikke 100% optimal for sykling grunnet noe kaldt/hvit lys, men hvis du ikke er interessert i å ha ei lykt til enhver anledning så er det et svært akseptabelt kompromiss.

Det er ikke til å legge skjul på at veiledende pris på 1299kr er en del. Selv om det er ei relativt dyr lykt så mener jeg du får det du betaler for. Den er solid bygget, har godt lys og god batteritid. Skal du ha ei allsidig lykt så kan jeg anbefale denne.