Demontering

BremserBruktDemonteringFjerneGaffelGirHard RocxKjedeSkjermerStøtteStyretSykkelRestaurering

Når sykkelen har vært igjennom nesten et 10-år før den havnet i mitt eie så kan det være mange skjulte feil på den. I første omgang virker den til å være ganske grei. Det er selvfølgelig en del småting som enkelt lar seg fikse, men også en del større ting som må få litt oppmerksomhet. Derfor skal sykkelen plukkes fint ned og sjekkes nøye.

Sykkel klar til stripping

Det finnes en rekke komponenter på en sykkel. Noen lar seg demontere lett, mens andre tar litt tid. I tillegg finnes det enkelte deler som krever et spesialverktøy for å demonteres. Siden jeg henger sykkelen etter setepinnen på sykkelstanden min, så kommer denne til å demonteres til slutt selv om den er relativt enkel å få ut.

Det gjelder å være systematisk når man jobber seg igjennom en demontering. Jeg pleier å begynne holkene da det er mye på styret som er avhengig av at disse er fjernet. Så fortsetter jeg med bremsene hvis disse sitter foran girhendler på styret. Hvis girvelgerne sitter først på styret etter holkene så demonterer jeg girvelgere først og lar disse henge etter wiren sin. Kalipperen holdes som regel fast av to skruer. I tillegg kan det være en braket eller adapter som sørger for at ramma eller gaffelen får riktig skruefeste til kalipperen som står på. Så klipper jeg et par strips og løsner skruen som fester bremsene til styret.

Deretter går jeg løs på girene. Her må kjedet kuttes først. Har man planer om å gjenbruke dette må det plukkes forsiktig av med et spesialverktøy. En kjedekutter presser ut pinnen i et av leddene. Hvis du ikke har planer om å ta vare på det, så skrur du det bare ut. Har du planer om å ta vare på det, så er det viktig at du stopper før splinten går ut av bakre del av kjedeleddet. Når kjedet er delt trekker du kjedet ut av girsystemet.

Så er det på tide å løsne selve girsystemet. Her skrur jeg ut skruen i innfestingen på bakgiret, klipper strips og løsner eventuelt girvelger om jeg ikke har gjort dette før. Foran er omtrent samme prosedyre. Løsne fremgir, klippe strips og løsne girvelger.

Nå står du igjen med en sykkel uten noen betjeningsdeler på styret. Hvis det finnes ringeklokker, reflekser eller lignende så demonterer jeg disse nå. Det neste jeg gjør er å ta bort hjulene. Dette er et enkelt grep, enten via en gjennomgående aksel som fjernes med et verktøy eller en hurtigkobling av noe slag.

Så løsner jeg styrepinnen fra stemmet og stemmet fra gaffelen. Nå vil antagelig også gaffelen falle ut så jeg tar imot denne før den går i bakken. Noen sykler har åpne lager, så vær forsiktig når du tar ut gaffelen så ikke du får 100 små kuler spredd rundt. De aller fleste nye sykler har heldigvis maskinlagre hvor alter pakket i en forseglet komponent.

På sykkelen min så gjenstår det nå bare selve kranken. Denne har jeg også planer om å få av. Kranken sitter ganske enkelt fast ved hjelp av to innvendige sekskantbolter og en liten plastikk strammehylse. I tillegg er det en liten tapp som holder pedalarmen på. Derfor løsnes boltene og tappen dras ut. Deretter er det bare å dra ut den ene pedalarmen.

Så var siste del på selve sykkelramma å få av setet og setepinnen. Jeg plukker av setet først siden setepinnen brukes til å holde sykkelen, eller det som er igjen av den. Når dette er av, løsner jeg strammebolten som holder ramma til setet og trekker ramma forsiktig ned. Nå står jeg igjen med ramme i handa og setepinnen i standen.

Så tar jeg fatt på hjulene. Fremhjulet er rimelig enkelt. Det første jeg gjør er å ta ut hurtigfestet. Deretter bruker jeg et kassettverktøy til å fjerne senterbolten på bremseskiva og plukker av denne. Til slutt tar jeg av dekk og slange. Bakhjulet er nesten likt, men her tar jeg i tillegg av kassetten som sitter på.

Nå når hele sykkelen er plukket ned til sine bestanddeler har jeg et godt inntrykk av hva som må gjøres med de ulike delene.

Snart ferdig demontert