Det kan godt tenkes at du har vurdert en drone. Det har hvertfall jeg gjort i lang tid. Reglene har vært noe uklare for min del og fremgangsmåten for å gjøre det lovlig kan fremstå som noe rotete. Det kommer jo veldig an på hva du skal bruke dronen til, men i utgangspunktet delte jeg det inn i to grupper. Droner jeg kan ha med meg i sekken og droner som trenger egen sekk. For sykling ble det første gruppe som var det beste alternativet.
Med de nye reglene er det droner under 249g som er det beste alternativet. En drone under 249g er enkel å frakte med seg, i tillegg til at den kan flys forsvarlig i flere områder. Detaljene rundt dette finner du på flydrone.no.
Det første du må gjøre er å få tak på en drone. Når du har dronen i hus må du finne serienummeret til dronen. For å fly dronen lovlig må du ha en ansvarsforsikring. Noen forsikringsselskaper har dette i en av primærforsikringene (eksempelvis innbo), mens andre krever at du tegner en egen forsikring. De ønsker uansett å ha serienummeret på dronen koblet til forsikringspapirene.
Når forsikringen er på plass registrerer du det som operatør og pilot på flydrone.no. Operatør er den som eier dronen. Pilot er den som flyr. For små foretak og private personer er dette ofte det samme. Under registrering av dronen må du også sørge for å få fatt på operatørnummeret. Dette skal skrives på dronen. Jeg valgte å skrive ut en QR-kode som jeg klistret på. Dette er kun tillatt om dronen ikke har plass til hele operatørnummeret.
Veier dronen din mindre enn 249g så trenger du ikke gjøre mer. Veier den mer, så må du ta et dronepilotkurs. Dette er gratis og tilgjengelig via flydrone.no. Kurset i seg selv er ganske informativt og avsluttes med en eksamen.
Den store forskjellen på -249g droner og +249g droner er at du ikke får lov til å fly i nærheten av bebyggelse og personer som ikke er delaktige i flygningen med tyngre droner. De lette dronene (-249g) KAN du fly over personer, men du skal prøve å unngå det.
Så da endte jeg opp med å kjøpe meg en DJI Mini 2. Den skal bli med både på sykkelturer og kameraturer, så får vi se hva resultatene blir etter hvert.