Olje i minusgrader

BremsevæskeDOTMineraloljeOljeVinterTeknisk

Det er mye som skjer med en sykkel når man er ute og sykler om vinteren. Sykkelen blir dynket i salt og søle. I tillegg blir hele sykkelen utsatt for kulde. I bremsene er det som regel olje og det samme er det i dempere og mange regulerbare setepinner, men vet du egentlig hva som skjer med olje i minusgrader?

Sram/Avid har uttalt at deres bremser har blitt testet ned til -26C og at så lenge man holder seg over dette så fungerer hydrauliske bremser. Det er rundt denne temperaturen at mineraloljen fryser. DOT bremsevæske holder enda litt lavere.

Forskjellen på mineralolje og syntetisk olje er at mineraloljen ikke absorberer vann slik som den syntetiske oljen gjør. Og siden oljen er noe lettere enn vann vil kondens og vann som kommer seg inn i bremsesystemet legge seg nederst i bremsene. Det er en del produsenter som velger mineralolje og har du et sett med slike bremser er det lurt å bytte bremseolje en gang hvert andre år. Det å få frosset vann i klipperen sørger for at bremsene blir totalt ubrukelige.

Tar man utgangspunktet i bremser med relativt ny olje, så er det faktisk ikke selve oljen som er problemet i første omgang. Det er gummipakninger og lignende, som blir harde og kan sprekke, som er det største problemet. Skal man sykle i veldig mange minusgrader (typisk under -20C) så er det faktisk de mekaniske bremsene som er det tryggeste valget.

Uttørket drivverk
Uttørket drivverk

Oljen som sitter på kjedet har også en tendens til å forsvinne ganske fort. Dette kommer av at is og snø pakker seg rundt tannhjulene og sliter av oljen. Derfor er det viktig å huske å smøre sykkelen godt om vinteren. Har du mulighet så få sykkelen inn der den kan få tørket litt og gjerne vask av salt og smuss før du setter kjedet inn med ny olje.

Er sykkelen nødt til å stå ute i minsugrader, eller i en uoppvarmet bod eller garasje, kan det være smart å få fjernet snø og slaps med en liten kost. En oppvaskbørste er en god start. Fjern alt du kommer over og skrubb gjerne drivverket litt ekstra godt. Sørg for å smøre tilstrekkelig så fort som mulig for at drivverket ikke skal ruste.