#GledeMedSykkel
Sykkelhjulet.no

Feitsykkel

Av Christian Jensen11. november 2018

Reklame

Fatbike Søndagsposten Sykkel

Nå har feitsykkelen eller fatbiken fått etablert seg på markedet. Det var noe alle skulle ha for noen år siden og dermed var den uforholdsmessig dyr, men som alt annet faller prisen når produktet får etablert seg og det kommer flere aktører på markedet.

Det er ikke tvil om at fatbike har kommet for å bli, men det er på langt nær så mange av dem som det er av vanlige sykler. Så hva er egentlig greia med denne sykkelen og ikke minst trenger du en?

La oss begynne med litt historie

Den som trodde fatbike var en ny greie, må tro om igjen. Historien daterer seg helt tilbake til terrengsykkelens opprinnelse på 1980-tallet. Så tidlig som i 1987 utfordret Iditabike syklister til å sykle i Alaska på vinterstid. Og i kjølvannet av disse utfordringene begynte man å kombinere felger side om side, som regel ved hjelp av sveising. Og siden det ikke eksisterte brede dekk på den tiden, så ble felgene beholdt i sin helhet og man tredde på to dekk (en på hver felg) foran og bak.

Det spennende er at man i New Mexico gjorde akkurat det samme, men hensikten her var å sykle på sand. Det ble produsert spesielle felger (82mm i bredde) og et dekk på 3.5″ (rundt 90mm).

Siden den gang har sykkelen utviklet seg og behovet for bredere nav, bredere kranker og bredere felger har gått side om side. Lenge benyttet man standardiserte nav og noen brukte også baknav foran for å få tilstrekkelig bredde på navene. Nå i dag er det flere og flere som benytter 12x197mm bak og 15×150 foran. Det vil si at navet bak har en gjennomgående aksling som er 12mm i diameter og navets bredde er 197mm. Foran er det tilsvarende 15mm diameter på akslingen og navet er 150mm bredt.

Hva er greia?

Så hva er egentlig greia med denne fatbiken? Kort fortalt så er det i de fleste tilfeller en hardtail (altså ikke demping bak). Her finnes det selvfølgelig også noen fulldempede alternativer, men de har ikke fått skikkelig rotfeste enda. Antagelig er dette på grunn av at fatbiken fremdeles kan være ganske tung. Noen av syklene leveres også uten demping foran, altså er det en helstiv sykkel.

Før du avfeier dette helt så kan du tenke litt på traktoren. Traktorene har ikke fjærer på samme måte som en bil den heller. Mye av fjæringa ligger i dekkene til traktoren. De er store og knapt fylt med luft. Prinsippet ligger i at dekket skal forme seg etter underlaget, og slik er det med fatbiken også. Her skiller man gjerne litt på vinter og helårsbruk. Skal du ha en sykkel som fungerer bra som helårssykkel så kan det være en fordel med demper foran, men er du på jakt etter vintersykkel så er det ikke sikkert du trenger dempingen.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Giant Vision fremhjul
Giant Vision fremhjul

Det essensielle med en fatbike er dekkene. Som nevnt over så har fatbiken ganske brede dekk. I skrivende stund er det Snow Shoe 2XL. Det er hele 5.05″ bredt (128mm). De fleste produsentene stopper på 4.8″ (122mm), som i og for seg er rimelig bra det også. Den opprinnelige 26″ sykkelen var 26″ utvendig, mens felgen var bare 559mm i diameter (22″). Etterhvert har 559mm begrepet blitt en ISO-standard på lik linje som 27,5″ heter 584 og 29″ heter 622. Dekket skal kjøres med minimalt med luft for å få størst mulig kontaktflate mot underlaget. Uttrykket PSI (Pounds square inch) er et uttrykk for hvor mye vekt man belaster et areal med. Nå er det selvfølgelig noen ukjente parametre i gummien på dekket, men dette kan faktisk relateres til arealet har mot bakken.

Kort fortalt så gir dette en fantastisk bæreevne på løst underlag som snø og sand. I Norge er førstnevnte kanskje mest aktuelt, selv om noen også bruker fatbikes langs Jærkysten.

Trenger du en?

Det sies at det rette antallet sykler i stallen er gjengitt med formelen f(x) = x + 1, hvor x er antallet sykler du har i stallen i det aktuelle tidspunkt. Med andre ord kan man aldri få for mange sykler, men spørsmålet er vel heller om man har brukt for en slik sykkel. Jeg har gått og lurt på et fatbike siden de kom for fullt for en 5-6 års tid siden, men jeg har alltid syntes at de kostet litt for mye i forhold til hva man får. Nå i år synes jeg at prisene har blitt mer fornuftige og standarden ser ut til å ha landet.

Savner du sykkelen din og kunne tenke deg å sykle i marka på snø og opptråkkede stier? Eller kanskje suse innover på skaren over viddene? Da bør du absolutt vurdere en fatbike.