#GledeMedSykkel
Sykkelhjulet.no

Bike Yoke Revive

Av Christian Jensen7. september 2018

Reklame

bike Yoke Revive 160 Sete Setepinne Deler Produkttester

Bike Yoke Revive innpakning
Bike Yoke Revive innpakning

I Første halvdel av 2018 har Sykkelhjulet fått testet setepinner. I den spe begynnelse da RockShox kom på markedet med sin Reverb, var det få som tenkte at slike setepinner hadde noe for seg, men de som syklet grovere sti viste bedre og setepinnen ble etterhvert en stor hitt. Etter dette er det flere som har slengt seg på og har i noen tilfeller overgått Reverb fullstendig. Bike Yoke Revive er en av kandidatene. Det opplyses om at Bike Yoke har sent produktet i anledning denne testen.

Førsteinntrykket

Det første man møter når man får av fraktemballasjen er en noe uvanlig innpakning. Selve esken kan minne om noe som skal ta vare på ei glassflaske med dyrt innhold og den skiller seg virkelig ut fra mengden. Mulig det er jeg som er enkel, men dette gir et utrolig bra førsteinntrykk.

Og heldigvis stopper det ikke her. For innholdet i esken er nøye plassert. Gode skumforinger sørger for at det ikke kan skje noen form for skader på selve setepinnen og i tomrommet rundt setepinnen er det lurt nedi diverse deler og bruksanvisning.

Denne setepinnen kan man få i en rekke utførelser. Den normale lengden på 125mm, denne jeg har fått tilsendt på 160mm og en enda lengre en på 185mm. 30.9, 31.6 og 34.9 (Max) er diametre man kan velge mellom. Dermed treffer Bike Yoke på stort sett alle typer terrengsykler. Vektmessig er den også riktig så bra. I følge papiret skal den komme på 545g og vekta stopper på 548g så dette er riktig så bra.

Montering og første tur

En av mange testturer
En av mange testturer

Moteringen var veldig rett frem. Eneste jeg skulle ha sett var at selve oppstrammingen av wire foregikk på styredelen og ikke nedi røret til setepinnen. Det var greit å ha et par ekstra hender når man skulle holde setepinne, stramme wire og passe på at delene ikke forsvant oppi seterøret. Ellers er det generelle inntrykket av monteringen at det er utrolig mye enklere å montere og å tilpasse lengden på wire i forhold til å begynne med kutting av oljeslanger og lufting av disse etterpå.

Det har vært ren formidabel sesong for testing så langt. Setepinnen har fått kjørt seg i mye terreng og gått et utallig antall ganger opp og ned. Funksjonsmessig er setepinnen absolutt på høyde med tidligere erfaringer.

Kammeret på denne pinnen er på lik linje som eksempelvis Reverb. Det er et høyttrykkskammer via en wire istedenfor en oljeslange. Dette sparer man noen gram på i tillegg til at det er enklere å montere og gjøre service på.

Det jeg legger merke til er at det er litt uvant å finne ut hvor mye krefter man skal legge på triggeren før den slår setet opp. Dermed er det til tider litt vanskelig å bestemme returfarten på setet. Dette er en vanesak, men det tok noen 100 kilometer før det satt i fingrene. Jeg skulle ønske at modulasjonen på returfart var noe enklere å finne.

Oppsummering

Det har skjedd mye på markedet siden Reverb var kongen på haugen. Skal du ut på markedet for å finne en setepinne nå i dag, så ville jeg absolutt ha tatt en liten titt på alternativene og Bike Yoke er en av de du burde ta en titt på.

Setepinnen er enklere å montere, enklere å vedlikeholde og har bedre funksjon en Reverbene jeg har prøvd. Du får forskjellige triggere og det finnes muligheter for i-spec-koblinger som gjør at du får mindre rot på styret ditt om du har Shimano-bremser eller Shimano-gir.