9point8 Fall Line

9point8ReklameSetepinneDelerProdukttester
Fall Line forpakning
Fall Line forpakning

I Første halvdel av 2018 har Sykkelhjulet fått testet setepinner. I den spe begynnelse da RockShox kom på markedet med sin Reverb, var det få som tenkte at slike setepinner hadde noe for seg, men de som syklet grovere sti viste bedre og setepinnen ble etterhvert en stor hitt. Etter dette er det flere som har slengt seg på og har i noen tilfeller overgått Reverb fullstendig. 9Point8 Fall Line er en av kandidatene. Det opplyses om at 9Point8 Fall Line har sent produktet i anledning denne testen.

Forpakningen som kommer på Fall Line er enkel og grei. Den er en relativt beskjeden brun pappkartong som inneholder det man trenger for montering og enkle deler for litt vedlikehold. Varianten som er til testing i denne artikkelen har 125mm vandring og er 375mm lang. Den leveres mange varianter fra 75mm vandring til vanvittige 200mm vandring, så her er det mange muligheter. Vektmessig begynner de på beskjedne 451g. Det er ikke så veldig mye mer enn en vanlig setepinne.

Førsteinntrykket

9Point8 har lagt ved det nødvendige for å få montert Fall Line på sykkelen. De har en rekke alternativer med tanke på diameter og lengde, så det burde være enkelt å finne en setepinne som passer sykkelen din. De tilbyr også en matchmaker-løsning for renere montering på sykkelens styre og det er jo veldig greit. Denne utgaven kom med Digi, som 9Point8 har valgt å kalle den. Det er en betjening som ligner litt på en girspake og som trekker wiren ved at du bruker tommelen på den. Utvekslingen mot setepinnen er grei, så det er enkelt å få betjent setet.

Monteringsinstruksjonene er veldig grei å ha med å gjøre. Det er stort sett å tre opp kabel og få montert settet. Det er likevel to ting som virkelig peker seg ut med denne setepinnen. Det første er at setejusteringen og setefestet er to separate deler. Så når du har fått festet setet der du vil ha det, så må du ikke løsne skruene som setter setet fast i lengderetning for å justere tilt. Det var veldig praktisk.

Den andre tingen er at setepinnen ikke krever høytrykk for å fungere. Det gjør det sikrere å reparere og enklere å vedlikeholde trykk om det skulle være behov for det.

Montering og første tur

Moteringen var ganske rett frem. Det er selvfølgelig noe knot med å få lagt wire der den skal ligge, men det problemet hadde jeg hatt på hvilken som helst setepinne. En stor fordel er at man ikke stresser med å holde hydraulikkslangen fri for luft, siden det er wiretrekk på denne setepinnen.

Etter monteringen var det ut å prøve. De første turene gikk senvinter/vår. Det å få testet setepinnen i dette miljøet var absolutt verdt det. For der hvor tidligere erfaringer har sviktet og vært vanskelige på grunn av kulde og rim, så hadde ikke Fall Line noen problemer. Det var faktisk en fryd å kjøre denne om vinteren.

Man skulle kanskje tro at det lave trykket som er i kammeret skulle bli mer påvirket av temperaturforskjeller, men faktisk så oppleves det mer responsivt en de andre setepinnene jeg har prøvd.

Oppsummering

Jeg har virkelig sansen for 9Point8 Fall Line. For det første er utvalget av setepinner relativt stort, men i tillegg så er setepinnen ukomplisert. Den har lavtrykkskammer og ikke høyttrykkskammer, noe som absolutt er en fordel med tanke på service og vedlikehold.

Skulle jeg valgt en setepinne i dag, så hadde 9Point8 sine alternativer stått høyt på lista