Trenger man ShockWiz?

Quarq ShockWizUtstyr
ShockWiz i forpakning

ShockWiz i forpakning

Jeg var tidlig ute og anskaffet meg Quarq ShockWiz. Et produkt som skal gjøre tilpassing av dempere til en lek. Og akkurat det stemmer riktig bra. Riktig nok er det noen begrensninger, men så lenge demper er kompatibel med ShockWiz så skal dette gå riktig bra.

Fremgangsmåten er ganske enkel. Man kobler ShockWiz til demperen på samme plass som man fyller luft i den. Finner en passende mengde strips og fester ShockWiz til ramme eller gaffel. Så gjør man en kalibreringsrutine og enheten er klar for ferd i marka. Quarq anbefaler at du gjør slik som håndboka til demperen eller gaffelen tilsier og tar dette som utgangspunkt. Som regel får du en pekepinn på trykk og justeringer som returhastighet og kompresjon.

Så sykler man seg noen turer og overvåker resultatene man får. Etter hvert får man tips om man skal legge til mer luft eller justere rebound noen knepp. Og etter hvert som demperen blir bedre innkjørt kan man merke seg innstillingene og justere demper tilbake til dette ved behov.

Personlig har jeg ikke vært så langt unna innstillingene som ShockWiz kommer frem til. Det tok ikke mange turene med Rockshox-demper og gaffel før den var perfekt. Fox har vært litt lengre unna, men det begynner å bli bra. Her ser jeg virkelig nytten i å benytte ShockWiz. Det jeg også har funnet ut er at det er fire vesentlige faktorer som spiller inn når man begynner finjustering av dempere.

  1. Sykkel-, rytter- og utstyrsvekt. Hvor mange kilo skal demperne håndtere. Man skulle kanskje ikke tro at en kilo til eller fra spiller noen stor rolle, men hvis man ser på systemvekten så tilsvarer 1 kilo ofte i nærheten av 1% av systemvekten. Så en sekk med lappesaker og litt vann til den lokale turen i forhold til en dagstursekk med 3 liter vann, litt ekstra klær med mer, man fort bety 5-10% ekstra systemvekt.
  2. Trykk i dekkene. Dette har ingen direkte betydning for hvor harde demperne dine må være, men det har en del betydning for returhastighet og kompresjon. Et dekk med lite luft vil føye seg etter underlaget på en annen måte enn et med mye luft. Dermed så trenger man en annen karakteristikk på dempere
  3. Temperatur i lufta. Når temperaturen øker øker også lufttrykket i demperen. Siden demperen har høyere relativt trykk enn omgivelsene vil trykket øke i demperen.
  4. Høyde over havet. Lufttrykket faller når man forflytter seg fra havnivå og opp på fjellet.

Har man justert demperen en vårdag i lett regnvær med rundt 10 grader og forflytter seg opp til høyfjellet en fantastisk sommerdag med 25 grader, så kan det være ganske store endringer på trykket i selve demperen. Her er det lurt å følge med litt og justere omtrent for hver eneste tur.

Personlig så har jeg justert demperne slik at de er så bra som mulig også plukker jeg av ShockWiz og justerer trykket ved hjelp av indikatoren på pumpa. Utover det gjør jeg ikke stort mer. En gang i blant finner jeg frem utstyret igjen og gjør nye forsøk på justering, stort sett har jeg funnet ut at jeg er i nærheten av det jeg var forrige gang. Derimot tror jeg det er veldig vanskelig å finjustere seg frem til en perfekt demper bare på justering etter hvordan det føles. Så jeg ville enten eid eller lånt meg en ShockWiz.