#GledeMedSykkel
Sykkelhjulet.no

Budsjettnav fra DT-swiss

Av Christian Jensen6. juli 2018

Deler

DT-swiss har den siste tiden virkelig vært på offensiven og utvalget av nav er er større enn noen gang. Da jeg skulle bygge meg sykkel igjen var spørsmålet om jeg skulle spandere på meg DT-swiss sine 240s eller de billigere 350-navene. Prisdifferansen er på rundt 1500kr pr nav i skrivende stund. Det vil si at man sparer seg for 3000kr om man velger de billigere 350-navene. Og vekten er ikke så veldig forskjellig heller, det er faktisk ikke snakk om stort mer enn 40 gram bak og 31 gram bak. Det finnes faktisk smartere plasser å benytte 3000kr for å spare 71 gram.

DT-swiss 350
DT-swiss 350

Foran

Type Aksel 100mm 110mm 150mm Lefty
350 Classic 5mm QR x/x -/- -/- -/-
350 Classic 15mm TA x/x x/x x/x -/-
350 Classic 20mm TA -/- x/- -/- -/-
350 Straightpull 5mm QR x/x -/- -/- -/-
350 Straightpull 15mm TA x/x x/x -/- -/-
240s Classic 5mm QR x/x -/- -/- -/-
240s Classic 15mm TA x/x x/x -/- -/-
240s Classic 20mm TA -/- x/- -/- -/-
240s Classic Lefty -/- -/- -/- x/-
240s Straightpull 5mm QR x/x -/- -/- -/-
240s Straightpull 15mm TA x/x x/x -/- -/-

DT swiss ligger ikke på latsiden. De har både klassiske nav med flenser og de såkalte straightpull. Skal du ha 150mm nav foran, altså fatbike-utgaven, så må du benytte 350 Classic. Skal du derimot over på Lefty-gaffel så er det 240s Classic som gjelder. Som du kanskje legger merke til så er det to kryss i matrisen over. Den første signaliserer 6-bolt bremseskivefester og det andre krysset signaliserer Centerlock. Foran har du faktisk hele 29 valg før du må begrense deg selv til sykkelens dimensjoner og innfestinger.

Bak

Type Aksel Boss 135mm 142mm 148mm 150mm 177mm 190mm 197mm
350 Classic 12mm TA Shimano -/- x/x x/x x/- x/x x/x x/x
350 Classic 12mm TA Sram XD -/- x/x x/x -/- x/x x/- x/x
350 Classic 5mm QR Shimano x/x -/- -/- -/- -/- -/- -/-
350 Straightpull 5mm QR Shimano x/x -/- -/- -/- -/- -/- -/-
350 Straightpull 12mm TA Shimano -/- x/x x/x -/- -/- -/- -/-
350 Straightpull 12mm TA Sram XD -/- x/x x/x -/- -/- -/- -/-
240s Classic 12mm TA Shimano -/- x/x x/x x/- -/- -/- -/-
240s Classic 12mm TA Sram XD -/- x/x x/x x/- -/- -/- -/-
240s Classic 5mm QR Shimano x/x -/- -/- -/- -/- -/- -/-
240s Classic Bolt On Shimano -/x -/- -/- -/- -/- -/- -/-
240s Straightpull 12mm TA Shimano -/- x/x x/x x/- -/- -/- -/-
240s Straightpull 12mm TA Sram XD -/- x/x x/x -/- -/- -/- -/-
240s Straightpull 5mm QR Shimano x/x -/- -/- -/- -/- -/- -/-

Naturlig nok følger baknavene etter og også her må du velge 350 Classic hvis du vil ha fatbikeutgavene på 177mm og oppover. Legg merke til at 150mm navene faktisk kommer på 240s i større utvalg enn på 350. Den spesielle Bolt-On-varianten av baknavet får man i 240s Classic. Og om du trodde valgene var mange foran, så blir det desto mer bak. Her får du nemlig hele 56 forskjellige muligheter før sykkelen setter begrensningene på deg.

Valgets kval

Jeg har syklet med 240s og er kjempefornøyd, men nå når 350 kommer med samme ratchet-system som 240s ble jeg litt i tvil om hva jeg skulle velge. Jeg begynte å sjekke vekter, priser og omtaler. I tillegg var det jo spørsmål om jeg fikk BOOST-utgavene (110mm og 148mm) i 350-utgaven. Når det viste seg at de var lageført i Tyskland, så var ikke det noe problem lengre.

Vektene var, som jeg skrev innledningsvis, ikke noe spesielt problematisk. Prisen gjorde det hele til en svært hyggelig affære. Med 350-navene kan man faktisk nesten kjøpe seg et dobbelt sett med nav og bygge seg to hjulsett.

Så for meg var valget faktisk ganske enkelt. Jeg gikk for 350-navene og gleder meg til å teste disse over tid.